اداب مجالس عزاداری سیدالشهدا علیه السلامو دستورات بزرگان راجع به ماههای محرم و صفر
صوتهای مربوط به مجالس اهلبیت
تعداد: 2پرسش و پاسخ های مربوط به مجالس اهلبیت
تعداد: 13پرسش: کیفیت برگزاری مجالس اعیاد و وفیاتکد: 2297
کد: 229711/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 229711/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحيم
سلام عليكم
اينكه در مسجد الرضا در مراسم اعياد و وفيات اول سخنراني ميكنند (در بین الطلوعین) و بعد از آن صبحانه ميدهند ولي در مجالس قم اول صبحانه ميدهند و بعد سخنراني ميكنند و باعث ميشود روضه و سخنراني در بين الطلوعين صورت نگيرد، كدام يك مورد تأييد حضرتعالي است؟
باتشکر فراوان.
سلام عليكم
اينكه در مسجد الرضا در مراسم اعياد و وفيات اول سخنراني ميكنند (در بین الطلوعین) و بعد از آن صبحانه ميدهند ولي در مجالس قم اول صبحانه ميدهند و بعد سخنراني ميكنند و باعث ميشود روضه و سخنراني در بين الطلوعين صورت نگيرد، كدام يك مورد تأييد حضرتعالي است؟
باتشکر فراوان.
هو العلیم
اشکال ندارد.
اشکال ندارد.
پرسش: نحوه برخورد با مجالس عزاداری خارج از حد شرعکد: 2218
کد: 221811/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 221811/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
باسلام خدمت آیت اللَه حسینی طهرانی
مراسمهایی که برای اهل بیت علیهم السلام گرفته میشود و به نظر بعضی در کیفیت آن یکسری اشتباهاتی است (نه اینکه نعوذ باللَه حرام انجام گیرد)،آیا میتوان به آن مجالس توهین و افراد شرکت کننده در آن مجالس را مورد سرزنش قرار داد؟
مراسمهایی که برای اهل بیت علیهم السلام گرفته میشود و به نظر بعضی در کیفیت آن یکسری اشتباهاتی است (نه اینکه نعوذ باللَه حرام انجام گیرد)،آیا میتوان به آن مجالس توهین و افراد شرکت کننده در آن مجالس را مورد سرزنش قرار داد؟
هوالعلیم
باید با اخلاق نیکو رفتار کرد.
باید با اخلاق نیکو رفتار کرد.
پرسش: مفهوم پرچم و زنجیر زنی و گل زدن روی لباس در عزاداری محرمکد: 2167
کد: 216711/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216711/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
1 وجود پرچم در دسته جات عزاداری امام حسین (ع) نشانۀ چیست ؟
2 زنجیر زنی و طبل وشیوۀ صفوف دسته جات عزاداری نشانگر چیست ؟
3 چرا برخی از اقوام مختلف روی لباس مشکی خود گل می پاشند ؟
باتشکر
2 زنجیر زنی و طبل وشیوۀ صفوف دسته جات عزاداری نشانگر چیست ؟
3 چرا برخی از اقوام مختلف روی لباس مشکی خود گل می پاشند ؟
باتشکر
هوالعلیم
1
پرچم از ایّام گذشته شعار حرکت و حیات یک ملّت بوده است چنانچه امروزه نیز چنین است و پرچم عزا نشانه هویّت و حیات فرهنگی آن ملّت است
2
طبل و شیپور و آلات موسیقی در دستجات حرام است ولی زنجیر علامت همدلی و همدردی با صاحب عزا محسوب می شود.
3
گل زدن روی لباس در عزای سیّد الشّهداء علیه السّلام در بعضی از اقوام نشانه شدّت مصیبت و مصائبی است که بر اهل بیت علیهم السّلام رفته است.
1
پرچم از ایّام گذشته شعار حرکت و حیات یک ملّت بوده است چنانچه امروزه نیز چنین است و پرچم عزا نشانه هویّت و حیات فرهنگی آن ملّت است
2
طبل و شیپور و آلات موسیقی در دستجات حرام است ولی زنجیر علامت همدلی و همدردی با صاحب عزا محسوب می شود.
3
گل زدن روی لباس در عزای سیّد الشّهداء علیه السّلام در بعضی از اقوام نشانه شدّت مصیبت و مصائبی است که بر اهل بیت علیهم السّلام رفته است.
پرسش: کیفیت جلسه ذکر مصیبتکد: 2166
کد: 216611/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216611/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
سلام عليكم، در مراسم شهادت حضرات ائمه عليه السلام در جلسه ذكر مصيبت آيا لازم است چراغ خاموش گردد؟
هوالعلیم
ایرادی ندارد.
ایرادی ندارد.
پرسش: کف زدن در مجاس اهل البیتکد: 2165
کد: 216511/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216511/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
سم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم.آیا کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام اشکال شرعی دارد ؟آیا حرام است؟
سلام علیکم.آیا کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام اشکال شرعی دارد ؟آیا حرام است؟
هوالعلیم
خلاف شئون معصومین علیه السلام است و نباید انجام پذیرد.
خلاف شئون معصومین علیه السلام است و نباید انجام پذیرد.
پرسش: کیفیت سرور و حزن در مجالس اهل بیت علیهم السلامکد: 2164
کد: 216411/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216411/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
كف زدن در مواليد ائمه علیهم السلام كه بصورت فايل هاي صوتي موجود است چه حكمي دارد
در فايلهاي صوتي همخواني مرد و زن چه حكمي دارد؟
در فايلهاي صوتي همخواني مرد و زن چه حكمي دارد؟
هوالعلیم
همخوانی مرد و زن حرام است. و کف زدن در موالید معصومین علیهم السلام مناسب نیست . چند سال پیش بنده در مجلسی مدعوّ بودم که بسیاری از علماء نیز حضور داشتند . صحبت از سرور و حزن مؤمنین در مراسم اعیاد و شهادات ائمه علیهم السلام به میان آمد، یکی از علماء که به رحمت خدا رفته است می گفت : باید در مراسم حزن امام علیه السلام ضجّه زد و در مراسم فرح و سرور آنها رقصید. بنده به ایشان عرض کردم شادی و سرور لزوماً مساوی با رقص و پایکوبی نیست بلکه این امر بسیار قبیح است و خود حضرات معصومین علیهم السلام قطعاً راضی به این مسئله نیستند و نیز ابراز تألم و ناراحتی مساوی با ضجّه و فریاد نیست ،و آنچه که در روایات و سیره ائمه علیهم السلام وارد است غیر از این می باشد.
همخوانی مرد و زن حرام است. و کف زدن در موالید معصومین علیهم السلام مناسب نیست . چند سال پیش بنده در مجلسی مدعوّ بودم که بسیاری از علماء نیز حضور داشتند . صحبت از سرور و حزن مؤمنین در مراسم اعیاد و شهادات ائمه علیهم السلام به میان آمد، یکی از علماء که به رحمت خدا رفته است می گفت : باید در مراسم حزن امام علیه السلام ضجّه زد و در مراسم فرح و سرور آنها رقصید. بنده به ایشان عرض کردم شادی و سرور لزوماً مساوی با رقص و پایکوبی نیست بلکه این امر بسیار قبیح است و خود حضرات معصومین علیهم السلام قطعاً راضی به این مسئله نیستند و نیز ابراز تألم و ناراحتی مساوی با ضجّه و فریاد نیست ،و آنچه که در روایات و سیره ائمه علیهم السلام وارد است غیر از این می باشد.
پرسش: عزاداریکد: 2161
کد: 216111/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216111/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
هوالعلیم.
باسلام خدمت حضرت آقا.
با توجه به اینکه در عرف جامعه شیعی امروز پوشیدن لباس مشکی،آوردن علمات،قمه زدن ولطمه زدن در مجالس روضه و... جزء شعائر اللَه جهت اقامه عزا برای حضرات معصومین (علیهم السلام) حساب میشود ،
آیا توهین برخی رفقا به این موارد و بعضی جلسات عزاداری جایز میباشد؟(چون ظاهرا این رفقا جلسه منسوب به اهل بیت را فقط جلسه در بیت شما میدانند!!)
آیا این تفکر صحیح میباشد؟؟!
از طرفی، سکوت بسیاری از علمای گذشته از جمله مرحوم آیةاللَه قاضی،علامه طباطبایی ، مرحوم آقا و دیگر فقها و مراجع (رضوان اللَه علیهم) پیرامون اظهارنظر و صحبت کردن و حتی نظر فقهی دادن حول این مسائل(با این عبارت که ما را با امام حسین(علیه السلام) در نیندازید!یا این جلسات صاحب دارد به ما چه ربطی دارد در باره آنها اظهار نظر کنیم)،با اینکه همه این مسائل و صورتهای عزاداری در زمان آنها هم بود،این را نمیطلبد که ما هم سیره ی آن برزگان را دنبال کنیم؟!
لطفا نظرات خود را جهت این موارد به طور واضح بیان فرمایید.
با تشکر فراوان
باسلام خدمت حضرت آقا.
با توجه به اینکه در عرف جامعه شیعی امروز پوشیدن لباس مشکی،آوردن علمات،قمه زدن ولطمه زدن در مجالس روضه و... جزء شعائر اللَه جهت اقامه عزا برای حضرات معصومین (علیهم السلام) حساب میشود ،
آیا توهین برخی رفقا به این موارد و بعضی جلسات عزاداری جایز میباشد؟(چون ظاهرا این رفقا جلسه منسوب به اهل بیت را فقط جلسه در بیت شما میدانند!!)
آیا این تفکر صحیح میباشد؟؟!
از طرفی، سکوت بسیاری از علمای گذشته از جمله مرحوم آیةاللَه قاضی،علامه طباطبایی ، مرحوم آقا و دیگر فقها و مراجع (رضوان اللَه علیهم) پیرامون اظهارنظر و صحبت کردن و حتی نظر فقهی دادن حول این مسائل(با این عبارت که ما را با امام حسین(علیه السلام) در نیندازید!یا این جلسات صاحب دارد به ما چه ربطی دارد در باره آنها اظهار نظر کنیم)،با اینکه همه این مسائل و صورتهای عزاداری در زمان آنها هم بود،این را نمیطلبد که ما هم سیره ی آن برزگان را دنبال کنیم؟!
لطفا نظرات خود را جهت این موارد به طور واضح بیان فرمایید.
با تشکر فراوان
هو العلیم
بزرگان نسبت به اقامه عزاء و کیفیت برقراری مجالس تذکّرات سودمند و راهگشا داده اند و باید از نظرات آنان پیروی نمود .
بزرگان نسبت به اقامه عزاء و کیفیت برقراری مجالس تذکّرات سودمند و راهگشا داده اند و باید از نظرات آنان پیروی نمود .
پرسش: شرکت در مجالس اهل بیتکد: 2155
کد: 215511/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215511/04/2017 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحیم سلام علیکم.بنده به شدت احساس نیاز به مجالس اهل بیت علیهم السلام را میکنم.وجائی را مناسب برای این امر پیدا نمیکنم.و حتی بعضی مساجد نیز با وجود آن نور و صفای خاصی که دارد به علت بی برنامگی بی پولی یا هر چه که هست آن قدر پر شور و حال و آنطور که در شان این بزرگواران باشد برگزار نمیشود.آیا برگزاری این مجالس را در جای دیگر یا در منزل خودمان را توصیه می فرمائید و آیا این به صلاح بنده است یا نه؟
هوالعلیم
شرکت در مراسم و مجالس اهل بیت علیهم السلام موجب خیر و برکت و استفاضه از انوار صادره از آن منابع وحیانی است و شما با شرکت و مساعدت های خود بر غنای آن مجالس بیفزایید. کثرت مجالس چندان نتیجه ای ندارد.
شرکت در مراسم و مجالس اهل بیت علیهم السلام موجب خیر و برکت و استفاضه از انوار صادره از آن منابع وحیانی است و شما با شرکت و مساعدت های خود بر غنای آن مجالس بیفزایید. کثرت مجالس چندان نتیجه ای ندارد.