گروه پرسشآداب مجالس
کدرهگیری 2298
تاریخ ثبت 1439/02/15
آیت‌اللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی

کیفیت برگزاری مجالس عیدالزهراء


محضر مبارک ایت اللَه طهرانی
سلام علیکم
چند سالي است که در نهم ربيع الاول، تحت عنوان تاجگذاري صاحب‌الزمان(عج) و يا به نام بي‌بي دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) جلساتي غالبا توسط بانوان برگزار مي شود و در قالب و پوشش جشن، مطالبي عنوان مي شود که از ساحت و مکتب سراسر ادب و تقواي اهل بيت پيامبر اسلام دور و بعيد است.
متأسفانه به آن آب و رنگ قداست هم مي زنند و بعضي ادعا مي کنند که از آن حاجت مي گيرند و بعضي مي گويند که خواب‌نما شده اند و امثال ذلک.
ضمنا بعضي از باصطلاح خانم درسي‌ها....، بي خبر از دين، فقط با ذکر خرافات و مطالب ناقص و نادرست و گاه با خواندن شعر و نواختن دف و ترنم به آوازه خوانندگان زن، مجالس تفريح و در ظاهر درس ديني برگزار مي کنند و مردم عامي کم اطلاع که تعدادشان هم کم نيست، باعث رونق اين گونه محافل مي شوند.
حال از حضرت عالي استدعا دارم، حکم شرکت مؤمنين و مؤمنات در اين جلسات و مشارکت در بخش‌هاي سخيف آن را بيان فرماييد تا اين بهانه عظيم که عليه شيعه به دست خونريز استکبار جهاني و به خصوص وهابيت داده شده، ان شا‌اللَه برطرف گردد.»
هوالعلیم
این بنده از سالیان متمادی نسبت به انعقاد این مجالس عرایضی داشته ام و از کیفیت برنامه های آن انتقاد مینموده ام. البته صرف انعقاد این مجالس و ابراز سرور اشکالی ندارد ولی باید تشکیل جلسات منطبق با موازین اهل بیت علیهم السلام باشد و منوال این است که آیا اهل بیت و رسول خدا که خود مظهر ادب و فرهنگ متعالی الهی و الگوی عمل برای همه ی افراد بنی آدم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان میباشند به این مسائل سخیف و مادون اصول متعارف معاشرت رضایت میدهند؟ در این مجالس باید تاریخ را همانطور که بوده است برای افراد بازگو نمود و فهم حاضرین را نسبت به مبانی مکتب تشیع بالا برد. به طوری که مانند مجالس اهل بیت این مجالس نیز روشنگر عقل و فهم و بصیرت گردد. کلمات رکیک سخنان وقیح و زشت، رفتار نابخردانه و منحطّ و مفاهیم لاطائلات چه دردی از ما دوا میکنند؟ و چه سرور و فرحی برای صاحبان و موالیان ما به وجود میآورند؟ آنچه که در این مجالس برای انسان حاصل میشود، بروز و ظهور شخصیت حقیقی افراد است که در بستر مناسب میتواند عیان گردد.