پرسش: منع آوردن موبایل در جلساتکد: 2317
کد: 231710/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 231710/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
با سلام خدمت حضرت آقا .
آیا صحت دارد که حضرتعالی ،رفقا را از آوردن موبایل در جلسات منزل خود منع نموده اید؟
لطفا علت آن را بیان فرمایید.
آیا صحت دارد که حضرتعالی ،رفقا را از آوردن موبایل در جلسات منزل خود منع نموده اید؟
لطفا علت آن را بیان فرمایید.
هوالعلیم
بلی، در جلسات، چه منزل و چه غیر منزل رفقا نباید موبایل بیاورند زیرا موجب انصراف ذهن و اغتشاش در آرامش میگردد.
بلی، در جلسات، چه منزل و چه غیر منزل رفقا نباید موبایل بیاورند زیرا موجب انصراف ذهن و اغتشاش در آرامش میگردد.
پرسش: کیفیت عزاداری در مجالس سوگواریکد: 2300
کد: 230010/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 230010/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
باسلام.
آقا جان احادیثی که در امام صادق و امام کاظم و یا سایر ائمه (علیهم السلام) در مورد کیفیت جلسه امام حسین که امر میفرمایند در آنها حتما جزع و فزع کرد و آرام ننشینید، چطور با فرمایشات شما در خصوص اینکه بایستی این جلسات با آرامش بوده و انسان بیایید و در گوشه ای بنشیند و .... سازگاری دارد؟
آقا جان احادیثی که در امام صادق و امام کاظم و یا سایر ائمه (علیهم السلام) در مورد کیفیت جلسه امام حسین که امر میفرمایند در آنها حتما جزع و فزع کرد و آرام ننشینید، چطور با فرمایشات شما در خصوص اینکه بایستی این جلسات با آرامش بوده و انسان بیایید و در گوشه ای بنشیند و .... سازگاری دارد؟
هوالعلیم.
گریه کردن با داد زدن و نعره کشیدن و بالا و پایین پریدن فرق میکند.
گریه کردن با داد زدن و نعره کشیدن و بالا و پایین پریدن فرق میکند.
پرسش: کیفیت برگزاری مجالس عیدالزهراءکد: 2298
کد: 229810/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 229810/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
محضر مبارک ایت اللَه طهرانی
سلام علیکم
چند سالي است که در نهم ربيع الاول، تحت عنوان تاجگذاري صاحبالزمان(عج) و يا به نام بيبي دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) جلساتي غالبا توسط بانوان برگزار مي شود و در قالب و پوشش جشن، مطالبي عنوان مي شود که از ساحت و مکتب سراسر ادب و تقواي اهل بيت پيامبر اسلام دور و بعيد است.
متأسفانه به آن آب و رنگ قداست هم مي زنند و بعضي ادعا مي کنند که از آن حاجت مي گيرند و بعضي مي گويند که خوابنما شده اند و امثال ذلک.
ضمنا بعضي از باصطلاح خانم درسيها....، بي خبر از دين، فقط با ذکر خرافات و مطالب ناقص و نادرست و گاه با خواندن شعر و نواختن دف و ترنم به آوازه خوانندگان زن، مجالس تفريح و در ظاهر درس ديني برگزار مي کنند و مردم عامي کم اطلاع که تعدادشان هم کم نيست، باعث رونق اين گونه محافل مي شوند.
حال از حضرت عالي استدعا دارم، حکم شرکت مؤمنين و مؤمنات در اين جلسات و مشارکت در بخشهاي سخيف آن را بيان فرماييد تا اين بهانه عظيم که عليه شيعه به دست خونريز استکبار جهاني و به خصوص وهابيت داده شده، ان شااللَه برطرف گردد.»
سلام علیکم
چند سالي است که در نهم ربيع الاول، تحت عنوان تاجگذاري صاحبالزمان(عج) و يا به نام بيبي دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) جلساتي غالبا توسط بانوان برگزار مي شود و در قالب و پوشش جشن، مطالبي عنوان مي شود که از ساحت و مکتب سراسر ادب و تقواي اهل بيت پيامبر اسلام دور و بعيد است.
متأسفانه به آن آب و رنگ قداست هم مي زنند و بعضي ادعا مي کنند که از آن حاجت مي گيرند و بعضي مي گويند که خوابنما شده اند و امثال ذلک.
ضمنا بعضي از باصطلاح خانم درسيها....، بي خبر از دين، فقط با ذکر خرافات و مطالب ناقص و نادرست و گاه با خواندن شعر و نواختن دف و ترنم به آوازه خوانندگان زن، مجالس تفريح و در ظاهر درس ديني برگزار مي کنند و مردم عامي کم اطلاع که تعدادشان هم کم نيست، باعث رونق اين گونه محافل مي شوند.
حال از حضرت عالي استدعا دارم، حکم شرکت مؤمنين و مؤمنات در اين جلسات و مشارکت در بخشهاي سخيف آن را بيان فرماييد تا اين بهانه عظيم که عليه شيعه به دست خونريز استکبار جهاني و به خصوص وهابيت داده شده، ان شااللَه برطرف گردد.»
هوالعلیم
این بنده از سالیان متمادی نسبت به انعقاد این مجالس عرایضی داشته ام و از کیفیت برنامه های آن انتقاد مینموده ام. البته صرف انعقاد این مجالس و ابراز سرور اشکالی ندارد ولی باید تشکیل جلسات منطبق با موازین اهل بیت علیهم السلام باشد و منوال این است که آیا اهل بیت و رسول خدا که خود مظهر ادب و فرهنگ متعالی الهی و الگوی عمل برای همه ی افراد بنی آدم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان میباشند به این مسائل سخیف و مادون اصول متعارف معاشرت رضایت میدهند؟ در این مجالس باید تاریخ را همانطور که بوده است برای افراد بازگو نمود و فهم حاضرین را نسبت به مبانی مکتب تشیع بالا برد. به طوری که مانند مجالس اهل بیت این مجالس نیز روشنگر عقل و فهم و بصیرت گردد. کلمات رکیک سخنان وقیح و زشت، رفتار نابخردانه و منحطّ و مفاهیم لاطائلات چه دردی از ما دوا میکنند؟ و چه سرور و فرحی برای صاحبان و موالیان ما به وجود میآورند؟ آنچه که در این مجالس برای انسان حاصل میشود، بروز و ظهور شخصیت حقیقی افراد است که در بستر مناسب میتواند عیان گردد.
این بنده از سالیان متمادی نسبت به انعقاد این مجالس عرایضی داشته ام و از کیفیت برنامه های آن انتقاد مینموده ام. البته صرف انعقاد این مجالس و ابراز سرور اشکالی ندارد ولی باید تشکیل جلسات منطبق با موازین اهل بیت علیهم السلام باشد و منوال این است که آیا اهل بیت و رسول خدا که خود مظهر ادب و فرهنگ متعالی الهی و الگوی عمل برای همه ی افراد بنی آدم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان میباشند به این مسائل سخیف و مادون اصول متعارف معاشرت رضایت میدهند؟ در این مجالس باید تاریخ را همانطور که بوده است برای افراد بازگو نمود و فهم حاضرین را نسبت به مبانی مکتب تشیع بالا برد. به طوری که مانند مجالس اهل بیت این مجالس نیز روشنگر عقل و فهم و بصیرت گردد. کلمات رکیک سخنان وقیح و زشت، رفتار نابخردانه و منحطّ و مفاهیم لاطائلات چه دردی از ما دوا میکنند؟ و چه سرور و فرحی برای صاحبان و موالیان ما به وجود میآورند؟ آنچه که در این مجالس برای انسان حاصل میشود، بروز و ظهور شخصیت حقیقی افراد است که در بستر مناسب میتواند عیان گردد.
پرسش: کیفیت برگزاری مجالس اعیاد و وفیاتکد: 2297
کد: 229710/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 229710/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحيم
سلام عليكم
اينكه در مسجد الرضا در مراسم اعياد و وفيات اول سخنراني ميكنند (در بین الطلوعین) و بعد از آن صبحانه ميدهند ولي در مجالس قم اول صبحانه ميدهند و بعد سخنراني ميكنند و باعث ميشود روضه و سخنراني در بين الطلوعين صورت نگيرد، كدام يك مورد تأييد حضرتعالي است؟
باتشکر فراوان.
سلام عليكم
اينكه در مسجد الرضا در مراسم اعياد و وفيات اول سخنراني ميكنند (در بین الطلوعین) و بعد از آن صبحانه ميدهند ولي در مجالس قم اول صبحانه ميدهند و بعد سخنراني ميكنند و باعث ميشود روضه و سخنراني در بين الطلوعين صورت نگيرد، كدام يك مورد تأييد حضرتعالي است؟
باتشکر فراوان.
هو العلیم
اشکال ندارد.
اشکال ندارد.
پرسش: نحوه برخورد با مجالس عزاداری خارج از حد شرعکد: 2218
کد: 221810/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 221810/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
باسلام خدمت آیت اللَه حسینی طهرانی
مراسمهایی که برای اهل بیت علیهم السلام گرفته میشود و به نظر بعضی در کیفیت آن یکسری اشتباهاتی است (نه اینکه نعوذ باللَه حرام انجام گیرد)،آیا میتوان به آن مجالس توهین و افراد شرکت کننده در آن مجالس را مورد سرزنش قرار داد؟
مراسمهایی که برای اهل بیت علیهم السلام گرفته میشود و به نظر بعضی در کیفیت آن یکسری اشتباهاتی است (نه اینکه نعوذ باللَه حرام انجام گیرد)،آیا میتوان به آن مجالس توهین و افراد شرکت کننده در آن مجالس را مورد سرزنش قرار داد؟
هوالعلیم
باید با اخلاق نیکو رفتار کرد.
باید با اخلاق نیکو رفتار کرد.
پرسش: نامگذاری شبهای دهه اول محرمکد: 2168
کد: 216810/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216810/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسمه تعالی
باسلام و احترام محضر استاد بزرگوار.
آیا نامگذاری و توسلات شب های دهه اول محرم که به عنوان یک روال در هیئات مرسوم شده است مورد تأیید اولیاء الهی می باشد؟ مثلا شب هفتم توسل به حضرت علی اصغر(س)، شب هشتم توسل به حضرت علی اکبر(ع) و...
باسلام و احترام محضر استاد بزرگوار.
آیا نامگذاری و توسلات شب های دهه اول محرم که به عنوان یک روال در هیئات مرسوم شده است مورد تأیید اولیاء الهی می باشد؟ مثلا شب هفتم توسل به حضرت علی اصغر(س)، شب هشتم توسل به حضرت علی اکبر(ع) و...
هوالعلیم
اشکالی ندارد.
اشکالی ندارد.
پرسش: مفهوم پرچم و زنجیر زنی و گل زدن روی لباس در عزاداری محرّمکد: 2167
کد: 216708/11/2021 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216708/11/2021 00:00:00گروه: آداب مجالس
1 وجود پرچم در دسته جات عزاداری امام حسین (ع) نشانۀ چیست ؟
2 زنجیر زنی و طبل وشیوۀ صفوف دسته جات عزاداری نشانگر چیست ؟
3 چرا برخی از اقوام مختلف روی لباس مشکی خود گل می پاشند ؟
باتشکر
2 زنجیر زنی و طبل وشیوۀ صفوف دسته جات عزاداری نشانگر چیست ؟
3 چرا برخی از اقوام مختلف روی لباس مشکی خود گل می پاشند ؟
باتشکر
هوالعلیم
1
پرچم از ایّام گذشته شعار حرکت و حیات یک ملّت بوده است چنانچه امروزه نیز چنین است و پرچم عزا نشانه هویّت و حیات فرهنگی آن ملّت است
2
طبل و شیپور و آلات موسیقی در دستجات حرام است ولی زنجیر علامت همدلی و همدردی با صاحب عزا محسوب می شود.
3
گل زدن روی لباس در عزای سیّد الشّهداء علیه السّلام در بعضی از اقوام نشانه شدّت مصیبت و مصائبی است که بر اهل بیت علیهم السّلام رفته است.
1
پرچم از ایّام گذشته شعار حرکت و حیات یک ملّت بوده است چنانچه امروزه نیز چنین است و پرچم عزا نشانه هویّت و حیات فرهنگی آن ملّت است
2
طبل و شیپور و آلات موسیقی در دستجات حرام است ولی زنجیر علامت همدلی و همدردی با صاحب عزا محسوب می شود.
3
گل زدن روی لباس در عزای سیّد الشّهداء علیه السّلام در بعضی از اقوام نشانه شدّت مصیبت و مصائبی است که بر اهل بیت علیهم السّلام رفته است.
پرسش: کیفیّت جلسه ذكر مصيبتکد: 2166
کد: 216610/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216610/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
سلام عليكم، در مراسم شهادت حضرات ائمه عليه السلام در جلسه ذكر مصيبت آيا لازم است چراغ خاموش گردد؟
هوالعلیم
ایرادی ندارد.
ایرادی ندارد.
پرسش: کف زدن در مجاس اهل البیتکد: 2165
کد: 216510/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216510/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
سم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم.آیا کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام اشکال شرعی دارد ؟آیا حرام است؟
سلام علیکم.آیا کف زدن در مجالس اهل بیت علیهم السلام اشکال شرعی دارد ؟آیا حرام است؟
هوالعلیم
خلاف شئون معصومین علیه السلام است و نباید انجام پذیرد.
خلاف شئون معصومین علیه السلام است و نباید انجام پذیرد.
پرسش: كیفیت سرور و حزن در مجالس اهل بیت علیهم السلامکد: 2164
کد: 216410/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216410/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
كف زدن در مواليد ائمه علیهم السلام كه بصورت فايل هاي صوتي موجود است چه حكمي دارد
در فايلهاي صوتي همخواني مرد و زن چه حكمي دارد؟
در فايلهاي صوتي همخواني مرد و زن چه حكمي دارد؟
هوالعلیم
همخوانی مرد و زن حرام است. و کف زدن در موالید معصومین علیهم السلام مناسب نیست . چند سال پیش بنده در مجلسی مدعوّ بودم که بسیاری از علماء نیز حضور داشتند . صحبت از سرور و حزن مؤمنین در مراسم اعیاد و شهادات ائمه علیهم السلام به میان آمد، یکی از علماء که به رحمت خدا رفته است می گفت : باید در مراسم حزن امام علیه السلام ضجّه زد و در مراسم فرح و سرور آنها رقصید. بنده به ایشان عرض کردم شادی و سرور لزوماً مساوی با رقص و پایکوبی نیست بلکه این امر بسیار قبیح است و خود حضرات معصومین علیهم السلام قطعاً راضی به این مسئله نیستند و نیز ابراز تألم و ناراحتی مساوی با ضجّه و فریاد نیست ،و آنچه که در روایات و سیره ائمه علیهم السلام وارد است غیر از این می باشد.
همخوانی مرد و زن حرام است. و کف زدن در موالید معصومین علیهم السلام مناسب نیست . چند سال پیش بنده در مجلسی مدعوّ بودم که بسیاری از علماء نیز حضور داشتند . صحبت از سرور و حزن مؤمنین در مراسم اعیاد و شهادات ائمه علیهم السلام به میان آمد، یکی از علماء که به رحمت خدا رفته است می گفت : باید در مراسم حزن امام علیه السلام ضجّه زد و در مراسم فرح و سرور آنها رقصید. بنده به ایشان عرض کردم شادی و سرور لزوماً مساوی با رقص و پایکوبی نیست بلکه این امر بسیار قبیح است و خود حضرات معصومین علیهم السلام قطعاً راضی به این مسئله نیستند و نیز ابراز تألم و ناراحتی مساوی با ضجّه و فریاد نیست ،و آنچه که در روایات و سیره ائمه علیهم السلام وارد است غیر از این می باشد.
پرسش: قمه زنیکد: 2163
کد: 216310/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216310/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
هوالعلیم.
باسلام خدمت حضرت آقا.
نظرحضرتعالی راجع به قمه زدن در مراسم عزای حضرات معصومین علیهم السلام بالاخص حضرت ابا عبداللَه الحسین علیه السلام چیست؟
باسلام خدمت حضرت آقا.
نظرحضرتعالی راجع به قمه زدن در مراسم عزای حضرات معصومین علیهم السلام بالاخص حضرت ابا عبداللَه الحسین علیه السلام چیست؟
هو العلیم
احیاء مراسم اهل بیت علیه السلام و ابراز همدردی و مصیبت منحصر در قمه زدن نیست و با راهها و أشکال دیگر نیز می توان به این مهم پرداخت.
احیاء مراسم اهل بیت علیه السلام و ابراز همدردی و مصیبت منحصر در قمه زدن نیست و با راهها و أشکال دیگر نیز می توان به این مهم پرداخت.
پرسش: عیدالزهراءکد: 2162
کد: 216210/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216210/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
سلام علیکم. یکی از افراد رفقا در شب عیدالزهرا برای خوشحال کردن و شاد نمودن حضار اقدام به انجام کارهایی کرد و شوخی هایی انجام داد که غیر شرعی نبود و کلمات ناشایست به کار نبرد و همه هم شاد و خوشحال شدند. چون همه می دانند که آن شب، شب درس و موعظه و اخلاق و روضه و گریه نیست و شب شادی و فرح اهل بیت است( یفرحون لفرحنا) . وقتی که با آن فرد صحبت کردم دیدم بر خلاف میل باطنی اش و به اصطلاح فقط برای شادی دل حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَه علیها و شاد نمودن شیعیانش این کار را انجام داده است. عده ای از افراد که کارشان اشکال گرفتن و انتقاد و اعتراض و ... هست شروع کردند به خرده گرفتن و از صحبتهای شما سواستفاده کردن. اینها می آیند و می خندند و میوه و شیرینی می خورند و بعد پشت سر این و آن حرف در می آورند و اشاعه و اذاعه سرّ می کنند! آن بینوایی که با سادگی و حتی شاید فریب، کاری کرده گناهش شدیدتر است؟ یا این کسانی که حقیقت خود را اینگونه نشان می دهند؟ مانند افراد لئیم و پست یک گوشه بنشینند و این و آن را زیر نظر بگیرند تا برای یک روزی یک آتویی از او داشته باشند!!! لطفا نظر خود را که همچون پدر ما با مهربانی و عطوفت راهنماییمان می فرمایید بیان نمایید و آن بنده خدا را از حزن شدیدی که برایش پیش آمده بیرون بیاورید. متشکرم.
هوالعلیم
انسان به خرده گیری دیگران نباید اعتنائی کند و باید در صدد اصلاح امور خود باشد. خرده گیر همیشه وجود دارد.
انسان به خرده گیری دیگران نباید اعتنائی کند و باید در صدد اصلاح امور خود باشد. خرده گیر همیشه وجود دارد.
پرسش: عزاداریکد: 2161
کد: 216110/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216110/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
هوالعلیم.
باسلام خدمت حضرت آقا.
با توجه به اینکه در عرف جامعه شیعی امروز پوشیدن لباس مشکی،آوردن علمات،قمه زدن ولطمه زدن در مجالس روضه و... جزء شعائر اللَه جهت اقامه عزا برای حضرات معصومین (علیهم السلام) حساب میشود ،
آیا توهین برخی رفقا به این موارد و بعضی جلسات عزاداری جایز میباشد؟(چون ظاهرا این رفقا جلسه منسوب به اهل بیت را فقط جلسه در بیت شما میدانند!!)
آیا این تفکر صحیح میباشد؟؟!
از طرفی، سکوت بسیاری از علمای گذشته از جمله مرحوم آیةاللَه قاضی،علامه طباطبایی ، مرحوم آقا و دیگر فقها و مراجع (رضوان اللَه علیهم) پیرامون اظهارنظر و صحبت کردن و حتی نظر فقهی دادن حول این مسائل(با این عبارت که ما را با امام حسین(علیه السلام) در نیندازید!یا این جلسات صاحب دارد به ما چه ربطی دارد در باره آنها اظهار نظر کنیم)،با اینکه همه این مسائل و صورتهای عزاداری در زمان آنها هم بود،این را نمیطلبد که ما هم سیره ی آن برزگان را دنبال کنیم؟!
لطفا نظرات خود را جهت این موارد به طور واضح بیان فرمایید.
با تشکر فراوان
باسلام خدمت حضرت آقا.
با توجه به اینکه در عرف جامعه شیعی امروز پوشیدن لباس مشکی،آوردن علمات،قمه زدن ولطمه زدن در مجالس روضه و... جزء شعائر اللَه جهت اقامه عزا برای حضرات معصومین (علیهم السلام) حساب میشود ،
آیا توهین برخی رفقا به این موارد و بعضی جلسات عزاداری جایز میباشد؟(چون ظاهرا این رفقا جلسه منسوب به اهل بیت را فقط جلسه در بیت شما میدانند!!)
آیا این تفکر صحیح میباشد؟؟!
از طرفی، سکوت بسیاری از علمای گذشته از جمله مرحوم آیةاللَه قاضی،علامه طباطبایی ، مرحوم آقا و دیگر فقها و مراجع (رضوان اللَه علیهم) پیرامون اظهارنظر و صحبت کردن و حتی نظر فقهی دادن حول این مسائل(با این عبارت که ما را با امام حسین(علیه السلام) در نیندازید!یا این جلسات صاحب دارد به ما چه ربطی دارد در باره آنها اظهار نظر کنیم)،با اینکه همه این مسائل و صورتهای عزاداری در زمان آنها هم بود،این را نمیطلبد که ما هم سیره ی آن برزگان را دنبال کنیم؟!
لطفا نظرات خود را جهت این موارد به طور واضح بیان فرمایید.
با تشکر فراوان
هو العلیم
بزرگان نسبت به اقامه عزاء و کیفیت برقراری مجالس تذکّرات سودمند و راهگشا داده اند و باید از نظرات آنان پیروی نمود .
بزرگان نسبت به اقامه عزاء و کیفیت برقراری مجالس تذکّرات سودمند و راهگشا داده اند و باید از نظرات آنان پیروی نمود .
پرسش: عزا داری برای حضرت سید الشهداءکد: 2160
کد: 216007/26/2022 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 216007/26/2022 00:00:00گروه: آداب مجالس
سلام علیکم از حضرتعالی عذر می خواهم که با سئوالاتم وقت شما را می گیرم بنده در عزاداری های حضرت سید الشهداء بعضی اوقات گریه آنقدر بر من فشار می آورد که بر سر و صورت خود لطماتی می زنم همچنین در محرم معمولا در عاشورا و تاسوعا زنجیر زنی میکنم به شکلی که بدنم و سروصورتم کبود میشود ولی چندی پیش یکی از سخنرانیهای جنابعالی را گوش میدادم که شما این نوع عزاداری را مناسب نمی دانستید حتی اشاره ای به این نوع عزاداری به تئاتر کردید هر چه سعی میکنم که این حرکات از من بروز داده نشود نمی شود و بعد از بعضی از عزاداری ها اثرات این صدمات بر بدنم نمایان است لطفا مرا راهنمایی کنید : با تشکر
هوالعلیم
مطلب همان است که عرض کرده ام.
مطلب همان است که عرض کرده ام.
پرسش: ضجه زدن در عزاداری هاکد: 2159
کد: 215910/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215910/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسمه تعالی
باسلام و احترام
آیا می توان با استناد به روایاتی از این قبیل (در کامل الزیارات آمده است) که حضرت صدیقه سلام اللَه علیها هرروز صبح و شام برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام ضجه می زند و یا حال خود حضرت ابی عبداللَه کنار بدن حضرت علی اکبر که نوشته اند "صاح الامام سبع مرات" و ... بیان کرد که بلند گریه کردن و داد زدن در عزاداری فضیلت بیشتری دارد؟
باسلام و احترام
آیا می توان با استناد به روایاتی از این قبیل (در کامل الزیارات آمده است) که حضرت صدیقه سلام اللَه علیها هرروز صبح و شام برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام ضجه می زند و یا حال خود حضرت ابی عبداللَه کنار بدن حضرت علی اکبر که نوشته اند "صاح الامام سبع مرات" و ... بیان کرد که بلند گریه کردن و داد زدن در عزاداری فضیلت بیشتری دارد؟
هوالعلیم
فضیلتی ندارد.
فضیلتی ندارد.
پرسش: شمسی کردن تاریخ عاشورا بدعت و حرام است!کد: 2158
کد: 215808/11/2021 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215808/11/2021 00:00:00گروه: آداب مجالس
اخيراً برخي از مردم مطرح ميكنند كه ميتوان در سالروز واقعۀ عظيم عاشورا، به روايت تاريخ هجري شمسي نيز عزاداري نمود و اعمال مربوط به اين روز را انجام داد. خواهشمند است جهت رفع شبهه از مؤمنين، نظر حضرتعالي در اين باره را بيان فرماييد.
هوالعلیم
این مسئله بدعت و حرام است.
این مسئله بدعت و حرام است.
پرسش: شرکت در مجالسی که از ناحق دفاع می کنندکد: 2157
کد: 215710/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215710/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحیم
با سلام. می خواستم از شما سؤال کنم رفتن به مجالسی (مجلسی با نام امام اهل بیت (علیهم السلام)) که از ناحق دفاع می کنند و به تعریف و تمجید و شعرخوانی در مدح او (در بعضی از ساعات مجلس) می پردازند چه حکمی دارد؟ اگر احتمال هم بدهیم که چنین اتفاقی می افتد، چه حکمی دارد؟
با سلام. می خواستم از شما سؤال کنم رفتن به مجالسی (مجلسی با نام امام اهل بیت (علیهم السلام)) که از ناحق دفاع می کنند و به تعریف و تمجید و شعرخوانی در مدح او (در بعضی از ساعات مجلس) می پردازند چه حکمی دارد؟ اگر احتمال هم بدهیم که چنین اتفاقی می افتد، چه حکمی دارد؟
هوالعلیم
نباید شرکت کرد.
نباید شرکت کرد.
پرسش: شرکت در مجالس اهل بیتکد: 2155
کد: 215510/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215510/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحیم سلام علیکم.بنده به شدت احساس نیاز به مجالس اهل بیت علیهم السلام را میکنم.وجائی را مناسب برای این امر پیدا نمیکنم.و حتی بعضی مساجد نیز با وجود آن نور و صفای خاصی که دارد به علت بی برنامگی بی پولی یا هر چه که هست آن قدر پر شور و حال و آنطور که در شان این بزرگواران باشد برگزار نمیشود.آیا برگزاری این مجالس را در جای دیگر یا در منزل خودمان را توصیه می فرمائید و آیا این به صلاح بنده است یا نه؟
هوالعلیم
شرکت در مراسم و مجالس اهل بیت علیهم السلام موجب خیر و برکت و استفاضه از انوار صادره از آن منابع وحیانی است و شما با شرکت و مساعدت های خود بر غنای آن مجالس بیفزایید. کثرت مجالس چندان نتیجه ای ندارد.
شرکت در مراسم و مجالس اهل بیت علیهم السلام موجب خیر و برکت و استفاضه از انوار صادره از آن منابع وحیانی است و شما با شرکت و مساعدت های خود بر غنای آن مجالس بیفزایید. کثرت مجالس چندان نتیجه ای ندارد.
پرسش: شرکت افراد دارای بیماری های مسری در مجالسکد: 2154
کد: 215410/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215410/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
با سلام .
شرکت کردن افراد جزامی و ایدزی و دارای بیماریهای مسری،در مجالس اهل بیت و امام حسین علیهم السلام چه حکمی دارد؟
شرکت کردن افراد جزامی و ایدزی و دارای بیماریهای مسری،در مجالس اهل بیت و امام حسین علیهم السلام چه حکمی دارد؟
هوالعلیم
اشکال دارد و بهتر است جای مناسبی برای آنها در نظر گرفت.
اشکال دارد و بهتر است جای مناسبی برای آنها در نظر گرفت.
پرسش: سلام دادان به امامانکد: 2153
کد: 215310/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215310/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
سلام عليكم
سلام دادن به امام حسين و امام رضا و امام زمان عليهم السلام در پايان جلسات و پس از نمازهاي واجب آيا لازم است ؟
آيا دستوري از بزرگان داريم ؟
آيا در اعياد و وفيات فرق مي كند؟
سلام دادن به امام حسين و امام رضا و امام زمان عليهم السلام در پايان جلسات و پس از نمازهاي واجب آيا لازم است ؟
آيا دستوري از بزرگان داريم ؟
آيا در اعياد و وفيات فرق مي كند؟
هوالعلیم
خیر لازم نیست.
خیر
در وفیات مرسوم است.
خیر لازم نیست.
خیر
در وفیات مرسوم است.
پرسش: رقصیدن در مجالس عروسی و کف زدن در مجالس اهل بیتکد: 2152
کد: 215210/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215210/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحیم. سلام علیکم . امام صادق علیه السلام در طی حدیث شریف خود کف زدن را از عادات قوم لوط برشمرده اند، طبق این فرمایش کف زدن در مجالس ائمه و به کل در محافل مؤمنین چه توجیهی می یابد؟ و آیا رقص که طبق فرمایش بزرگان از امور لغو محسوب می شود، برای سالک که باید حدالمقدور از این امور اجتناب ورزد جایز می باشد؟ آیا این مسائل در محافل ائمه و بخصوص در بین عیالات ایشان هم در آن زمان وجود داشته است یا خیر؟ لطفاً شبهۀ این حقیر را در این دو مسئله که بشدت از آنها بیزارم رفع نمائید. متشکرم.
هوالعلیم
در مورد سؤال اول عرض می شود: در مجالس ائمه علیهم السلام خلاف شئون مجلس می باشد و نباید انجام شود. و اما در سایر مجالس مثل عروسی اشکالی ندارد و در زمان ائمّه هم چنین بوده است. و رقص در مجالس عروسی چنانچه موجب تحریک نشود و از حدّ عادی تجاوز نکند مانعی ندارد.
در مورد سؤال اول عرض می شود: در مجالس ائمه علیهم السلام خلاف شئون مجلس می باشد و نباید انجام شود. و اما در سایر مجالس مثل عروسی اشکالی ندارد و در زمان ائمّه هم چنین بوده است. و رقص در مجالس عروسی چنانچه موجب تحریک نشود و از حدّ عادی تجاوز نکند مانعی ندارد.
پرسش: دریافت وجه در قبال روضه خوانیکد: 2151
کد: 215110/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215110/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
سلام عليكم
مي خواستم بدانم براي خواندن روضه سيدالشهداء اگر پولي دريافت شود اشكال دارد ياخير؟
مي خواستم بدانم براي خواندن روضه سيدالشهداء اگر پولي دريافت شود اشكال دارد ياخير؟
هوالعلیم
اگر قصد فقط رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام باشد اشکالی ندارد.
اگر قصد فقط رضای خدا و اهل بیت علیهم السلام باشد اشکالی ندارد.
پرسش: خصوصیات مجالس اهل بیت علیهم السلامکد: 2150
کد: 215010/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 215010/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم.لطفا در مورد مجالس اهل بیت علیهم السلام و تاثیراتی که در نفس انسان می گذارد و نحوه ی برگزاری آن توضیحاتی بفرمائید و نیز بفرمائید که این محافل چقدر در رشد و حرکت سعودی انسان تاثیر دارند؟و حضرتعالی چقدر سعی و اهتمام در برگزاری و شرکت در این جلسات را توصیه می فرمائید؟با تشکر.
سلام علیکم.لطفا در مورد مجالس اهل بیت علیهم السلام و تاثیراتی که در نفس انسان می گذارد و نحوه ی برگزاری آن توضیحاتی بفرمائید و نیز بفرمائید که این محافل چقدر در رشد و حرکت سعودی انسان تاثیر دارند؟و حضرتعالی چقدر سعی و اهتمام در برگزاری و شرکت در این جلسات را توصیه می فرمائید؟با تشکر.
هوالعلیم
از امام علیه السلام روایت است که فرمودند: رحم اللَه من أحیی ذکرنا. خداوند آن کسی را که با برپا داشتن مجالس و تبلیغ و نیز نشر آثار تشیّع موجب احیاء یاد و مرام ما می شود،مورد رحمت و عطوفت خویش قرار دهد. ونیز در احادیث وارد است : عند ذکر الصالحین ینزل الرحمة. هنگامی که یاد پاکان در مجلسی شود رحمت خداوند بر آن مجلس نازل می شود. در مجالس اهل بیت سخن از مرام آنها و سیرۀ آنها و مبانی راستین آنهاست بدون ملاحظات دنیوی و مصالح شخصی و گروهی و حزبی به طوری که شنونده احساس صداقت و خلوص را در مطالب مطرح شده بنماید. مجالس فقط باید جهت تبلیغ مبانی باشد نه برای تظاهر و شهرت در قالب تبلیغ. مطالب باید مستند باشد و روضه ها باید متین و با نزاکت باشد از خواندن اشعار توهین آمیز خودداری شود. مقام و منزلت معصومین علیه السلام با سایر افراد متفاوت است.
شرکت در مجالس اگر بصورت عادت درآید نفعی نخواهد داشت. به دنبال مجالسی بروید که خلوصش بیش از سر و صدایش باشد. مجالسی که با اعلانها و پوسترها و تبلیغات همراه باشد معلوم نیست حائز این شرائط باشند.
از امام علیه السلام روایت است که فرمودند: رحم اللَه من أحیی ذکرنا. خداوند آن کسی را که با برپا داشتن مجالس و تبلیغ و نیز نشر آثار تشیّع موجب احیاء یاد و مرام ما می شود،مورد رحمت و عطوفت خویش قرار دهد. ونیز در احادیث وارد است : عند ذکر الصالحین ینزل الرحمة. هنگامی که یاد پاکان در مجلسی شود رحمت خداوند بر آن مجلس نازل می شود. در مجالس اهل بیت سخن از مرام آنها و سیرۀ آنها و مبانی راستین آنهاست بدون ملاحظات دنیوی و مصالح شخصی و گروهی و حزبی به طوری که شنونده احساس صداقت و خلوص را در مطالب مطرح شده بنماید. مجالس فقط باید جهت تبلیغ مبانی باشد نه برای تظاهر و شهرت در قالب تبلیغ. مطالب باید مستند باشد و روضه ها باید متین و با نزاکت باشد از خواندن اشعار توهین آمیز خودداری شود. مقام و منزلت معصومین علیه السلام با سایر افراد متفاوت است.
شرکت در مجالس اگر بصورت عادت درآید نفعی نخواهد داشت. به دنبال مجالسی بروید که خلوصش بیش از سر و صدایش باشد. مجالسی که با اعلانها و پوسترها و تبلیغات همراه باشد معلوم نیست حائز این شرائط باشند.
پرسش: جشن عید الزهرا در نهم ربیع الاولکد: 2149
کد: 214910/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 214910/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
با سلام خدمت اقای سید محمد محسن حسینی طهرانی نظر شما در مورد جشن عید الزهرا چیست؟درصورت اشکال نبودن آن دست زدن در این مجلس همراه با لعن کردن آن ملعون در مجلس خانمها اشکال دارد؟
هوالعلیم
مناسب در این مجالس از ظلمها و انحرافاتی که توسط خلفاء غاصب بر اسلام رفت سخن به میان آید و مجلس صرفاً به شادی و تفریح نگذرد. دست زدن اشکالی ندارد.
مناسب در این مجالس از ظلمها و انحرافاتی که توسط خلفاء غاصب بر اسلام رفت سخن به میان آید و مجلس صرفاً به شادی و تفریح نگذرد. دست زدن اشکالی ندارد.
پرسش: بکاربردن الفاظ کفر آمیز در اشعارکد: 2148
کد: 214810/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 214810/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
با سلام خدمت حضرت آیت اللَه طهرانی.
در بعضی اشعاری که مداحان و ذاکران میخوانند، خود را حسین اللَهی یا زینب اللَهی یا عبد دیگر ائمه خطاب میکنند،آیا این اشعار درست میباشند؟
ما میتوانیم نسبت به اهل بیت با این دید که مظهر تمام خداوند و ظهور اسماء و صفات کلیه اللَهیه هستند چنین حرفهایی را بزنیم؟
در بعضی اشعاری که مداحان و ذاکران میخوانند، خود را حسین اللَهی یا زینب اللَهی یا عبد دیگر ائمه خطاب میکنند،آیا این اشعار درست میباشند؟
ما میتوانیم نسبت به اهل بیت با این دید که مظهر تمام خداوند و ظهور اسماء و صفات کلیه اللَهیه هستند چنین حرفهایی را بزنیم؟
هوالعلیم
این اشعار حرام است و نمیتوانیم این سخنان را دربارهی ائمه علیهم السلام بگوئیم.
این اشعار حرام است و نمیتوانیم این سخنان را دربارهی ائمه علیهم السلام بگوئیم.
پرسش: بزرگداشت تولدکد: 2147
کد: 214708/27/2023 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 214708/27/2023 00:00:00گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحیم.
سلام علیکم ورحمةاللَه وبرکاته.
با توجه به اعتباری وباطل بودن رسم بزرگداشت تولد ،آیا اگر به خاطر تبریک نگفتن تولد والدین_وخواهر وبرادر_موجب رنجش خاطر وشکستن دل آنها شویم،مخالف رضای پروردگار رفتار کرده ایم
هوالعلیم
اشکالی در تبریک گفتن نیست.
پرسش: آیا هفتم گرفتن برای اموات اشکال دارد؟کد: 2146
کد: 214610/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 214610/27/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
با سلام آیا شرکت در مراسم هفتم مانند شرکت در مراسم اربعین دارای اشکال است؟ اگر مراسمی شبیه مراسم هفتم در قبل یا بعد بگیرند چگونه است؟
هوالعلیم
هفتم مانند اربعین نیست گر چه او نیز چون اربعین خارج از سنّت و سیرۀ معصومین علیهم السّلام است.
هفتم مانند اربعین نیست گر چه او نیز چون اربعین خارج از سنّت و سیرۀ معصومین علیهم السّلام است.
پرسش: استفاده از عَلَم در مراسم عزاداري حضرت سيدالشهداکد: 2145
کد: 214507/26/2022 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 214507/26/2022 00:00:00گروه: آداب مجالس
بفرماييد استفاده از عَلَم در مراسم عزاداري حضرت سيدالشهدا عليه السلام چه حكمي دارد؟
هوالعلیم
پرچم ایرادی ندارد ولی آن علاماتی که در هیأت صلیب می باشد حرام است.
پرچم ایرادی ندارد ولی آن علاماتی که در هیأت صلیب می باشد حرام است.
پرسش: استفاده از سبکهای موهن در مراسم عزاداریکد: 2144
کد: 214410/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 214410/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
با عرض سلام و أداي احترام به محضر حضرت آيت اللَه طهراني (مد ظله الشريف)
1 .لعن فرستادن به غاصبين خلافت أميرالمونين علي _عليه السلام_ در مجالس و مكانهاي عمومي چه حكمي دارد؟
2. با توجه به اينكه بسياري از مداحان در مجالس عزاداري براي اهل بيت _خصوصاً در عزاداري براي سيد الشهدا _ از سبكهاي جديد و نوين استفاده مي كنند، از اينرو مي خواستم بدانم ملاك در اينكه عزاداري ها و مجالس عزاي ما مورد توجه ائمه اطهار و مورد رضايت خداوند قرار مي گيرد، چيست؟
1 .لعن فرستادن به غاصبين خلافت أميرالمونين علي _عليه السلام_ در مجالس و مكانهاي عمومي چه حكمي دارد؟
2. با توجه به اينكه بسياري از مداحان در مجالس عزاداري براي اهل بيت _خصوصاً در عزاداري براي سيد الشهدا _ از سبكهاي جديد و نوين استفاده مي كنند، از اينرو مي خواستم بدانم ملاك در اينكه عزاداري ها و مجالس عزاي ما مورد توجه ائمه اطهار و مورد رضايت خداوند قرار مي گيرد، چيست؟
هوالعلیم
1 بهتر است انجام نشود.
2 سبک های سبک موهن است و شرعا اشکال دارد.
1 بهتر است انجام نشود.
2 سبک های سبک موهن است و شرعا اشکال دارد.
پرسش: وظیفۀ شیعیان در هنگام تلاقی ایّام حزن و سرور اهل بیتکد: 2142
کد: 214210/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
کد: 214210/28/2019 00:00:00گروه: آداب مجالس
سلام عليكم؛ احتراماً با توجه به تقارن ميلاد مبارك حضرت موسي بن جعفر عليه السلام با شهادت امام حسن مجتبي عليه السلام و نيز ماه محرم و صفر، بفرماييد وظيفه و تكليف شيعيان در برپايي مراسم اين روز چيست؟
هوالعلیم
چون در عرف ترجیح عزاداری بر جشن و سرور است باید این روز را در عزای امام مجتبی علیه السّلام برگزار نمود در ضمن از مسائل مربوط به موسی بن جعفر علیهما السّلام نیز سخن به میان آورد.
چون در عرف ترجیح عزاداری بر جشن و سرور است باید این روز را در عزای امام مجتبی علیه السّلام برگزار نمود در ضمن از مسائل مربوط به موسی بن جعفر علیهما السّلام نیز سخن به میان آورد.