حکم شرعی صیغه
بسم اللَه الرحمن الرحیم.با سلام.نظر حضرت آقا در مورد صیغه فرد مجرد چه میباشد؟آیا صیغه دختر باکره جایز است؟ما چطور جواب جوانان در مورد صیغه (دختر باکره و غیره) را بدهیم؟یاحق
هوالعلیم
ازدواج موقت یکی از اقسام تشکیل رابطه مشروع زناشوئی و همسریابی است. که تشریح آن از زمان رسول خدا صلی اللَه علیه وآله وسلم بوده است و در زمان خلافت ابوبکر نیز رائج بوده ولی در زمان خلافت عمر این مسئله ممنوع و تحریم گشت و حتی عمر تهدید نمود که مرتکب ازدواج موقت را حدّ خواهد زد.طبیعی است که شرائط مختلف افراد چه جوان و چه کهن سال و نیز شرائط اجتماعی در بسیاری از اوقات اجازه تشکیل خانواده بطور دائم را نمی دهد و افراد در صورت منع از انجام این ازدواج طبعاً به راه های انحرافی و مفسده انگیز درخواهند غلطید.بنابراین مسئله ازدواج موقت یک راه عقلائی و اجتماعی این مشکل خواهد بود و چنانچه امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اگر عمر این ازدواج را تحریم نکرده بود کسی به حرام نمی افتاد.ولی باید توجه داشت که در صورت باکره بودن زن، بدون اذن پدر و یا جدّ پدری محلّ اشکال است. بلی چنانچه در عقد شرط عدم ازاله بکارت شود و دختر نیز از نظر رشد عقلی عرفاً فرد قابل اعتمادی در تشخیص مصالح و مفاسد خود بشمار آید ، اشکالی ندارد.
ازدواج موقت یکی از اقسام تشکیل رابطه مشروع زناشوئی و همسریابی است. که تشریح آن از زمان رسول خدا صلی اللَه علیه وآله وسلم بوده است و در زمان خلافت ابوبکر نیز رائج بوده ولی در زمان خلافت عمر این مسئله ممنوع و تحریم گشت و حتی عمر تهدید نمود که مرتکب ازدواج موقت را حدّ خواهد زد.طبیعی است که شرائط مختلف افراد چه جوان و چه کهن سال و نیز شرائط اجتماعی در بسیاری از اوقات اجازه تشکیل خانواده بطور دائم را نمی دهد و افراد در صورت منع از انجام این ازدواج طبعاً به راه های انحرافی و مفسده انگیز درخواهند غلطید.بنابراین مسئله ازدواج موقت یک راه عقلائی و اجتماعی این مشکل خواهد بود و چنانچه امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اگر عمر این ازدواج را تحریم نکرده بود کسی به حرام نمی افتاد.ولی باید توجه داشت که در صورت باکره بودن زن، بدون اذن پدر و یا جدّ پدری محلّ اشکال است. بلی چنانچه در عقد شرط عدم ازاله بکارت شود و دختر نیز از نظر رشد عقلی عرفاً فرد قابل اعتمادی در تشخیص مصالح و مفاسد خود بشمار آید ، اشکالی ندارد.