احکام حج عمره
بسم اللَه الرحمن الرحیم
حضور محترم استاد گرامی حضرت آیه اللَه طهرانی سلام علیکم
احترما ضمن آرزوی توفیقات روز افزون از درگاه حق تعالی به استحضار حضرتعالی می رساند اینجانب به همراه همسرم یک روز بعد از ازدواج توفیق حج بیت اللَه الحرام و به مدینه منوره مشرف شدیم سفر ما مدینه اول، بود شش روز اقامت ما در جوار حضرت رسول صل اللَه علیه و آله در آخرین روز 29ماه جمادی الآول (به تاریخ ایران) به مسجد شجره رفتیم و بعداز نماز مغرب محرم شدیم و درفردای آن روز 30 ماه حج عمره را در بیت اللَه الحرام انجام دادیم با توجه به اینکه تاریخ عربستان یک روز بعد از ما میباشد
1 عمره ما برای ماه جمادی الاول محسوب می شود یا جمادی الثانی؟
2 تاریخ عمره ملاک زمان محرم شدن می باشد یا اتمام کل اعمال عمره که نمازه طواف نساء است؟
3 روحانی کاروان برای راحتی کار خود تاکید داشت کاروان2عمره نشوند ولی ما عمره دوم را در روز3جمادی الثانی به مسجد تنعیم رفتیم و وچون شک داشتم که عمره اول در اول ماه جمادی الثانی بوده یا نه نیت به این شکل شد که اگر جزء ماه جمادی الثانی محسوب می شود برای آن ماه و اگر نمی شود مستحبی به نیت رسول اللَه باشد آیا صحیح است؟
4 بعضی از افراد هر روز به مسجد تنعیم می رفتند و محرم می شدند و عمره مستحبی انجام می دادند با توجه به اینکه انجام 2عمره در فاصله کمتر از10روز حرام و کمتر 1ماه کراهت دارد آیا در عمره مستحبی هم به این شکل است؟
5 همسر بنده بنا به دستور بزرگان قرص مصرف نکرد و عذر شرعی پیدا کرد و در مسجد شجره بنا به فتوای شما از یک در وارد شد و در حال عبور نیت احرام کرد و از در دیگر خارج شد و بعد از 5 روز محرم ماندن در مکه وارد مسجدالحرام شد و عمره خود را انجام داد وقتی به هتل برگشتیم لکه کمرنگ و ریزی مشاهده شد و این در صورتی بود که روز نهم بود و روحانی کاروان گفت اعمال غلط است و باید 10روز تمام می شد و بعد اعمال انجام شود که فردای آن روز 10روز تمام شد و چند ساعت بعد اعمال انجام شد کدام صحیح است؟ در صورتیکه اشتباه آیا کفاره تعلق می گیرد اگر میگیرد چقدر و به چه صورت؟ با تشکر
حضور محترم استاد گرامی حضرت آیه اللَه طهرانی سلام علیکم
احترما ضمن آرزوی توفیقات روز افزون از درگاه حق تعالی به استحضار حضرتعالی می رساند اینجانب به همراه همسرم یک روز بعد از ازدواج توفیق حج بیت اللَه الحرام و به مدینه منوره مشرف شدیم سفر ما مدینه اول، بود شش روز اقامت ما در جوار حضرت رسول صل اللَه علیه و آله در آخرین روز 29ماه جمادی الآول (به تاریخ ایران) به مسجد شجره رفتیم و بعداز نماز مغرب محرم شدیم و درفردای آن روز 30 ماه حج عمره را در بیت اللَه الحرام انجام دادیم با توجه به اینکه تاریخ عربستان یک روز بعد از ما میباشد
1 عمره ما برای ماه جمادی الاول محسوب می شود یا جمادی الثانی؟
2 تاریخ عمره ملاک زمان محرم شدن می باشد یا اتمام کل اعمال عمره که نمازه طواف نساء است؟
3 روحانی کاروان برای راحتی کار خود تاکید داشت کاروان2عمره نشوند ولی ما عمره دوم را در روز3جمادی الثانی به مسجد تنعیم رفتیم و وچون شک داشتم که عمره اول در اول ماه جمادی الثانی بوده یا نه نیت به این شکل شد که اگر جزء ماه جمادی الثانی محسوب می شود برای آن ماه و اگر نمی شود مستحبی به نیت رسول اللَه باشد آیا صحیح است؟
4 بعضی از افراد هر روز به مسجد تنعیم می رفتند و محرم می شدند و عمره مستحبی انجام می دادند با توجه به اینکه انجام 2عمره در فاصله کمتر از10روز حرام و کمتر 1ماه کراهت دارد آیا در عمره مستحبی هم به این شکل است؟
5 همسر بنده بنا به دستور بزرگان قرص مصرف نکرد و عذر شرعی پیدا کرد و در مسجد شجره بنا به فتوای شما از یک در وارد شد و در حال عبور نیت احرام کرد و از در دیگر خارج شد و بعد از 5 روز محرم ماندن در مکه وارد مسجدالحرام شد و عمره خود را انجام داد وقتی به هتل برگشتیم لکه کمرنگ و ریزی مشاهده شد و این در صورتی بود که روز نهم بود و روحانی کاروان گفت اعمال غلط است و باید 10روز تمام می شد و بعد اعمال انجام شود که فردای آن روز 10روز تمام شد و چند ساعت بعد اعمال انجام شد کدام صحیح است؟ در صورتیکه اشتباه آیا کفاره تعلق می گیرد اگر میگیرد چقدر و به چه صورت؟ با تشکر
هوالعلیم
معیار در عمره زمان احرام است و انجام عمره مستحبّی قبل از ده روز باطل است. عمره به نیابت از امام علیه السّلام نیز مستحبّی خواهد بود.
معیار در عمره زمان احرام است و انجام عمره مستحبّی قبل از ده روز باطل است. عمره به نیابت از امام علیه السّلام نیز مستحبّی خواهد بود.