تناسخ
با سلام
سؤالهایی در مورد تناسخ هست و جوابی برای آنها نیافتم.ممنون میشوم که پاسخی به آنها داده بشود حال جامع یا مختصر.
تناسخ به معنی تحریف شده بیان میشود ولی در اسلام معنی رجعت را دارد که چند تا فرق با هم دارند که یکی از آنها هم تکذیب بهشت وجهنم است
چند تا سؤال داشتم اگر تناسخ حقیقی با معنایی که رجعت دارد را رد کنید چه جوابی برای این سؤال ها دارید؟
1 چرا بعضی ها در سن کودکی می میرند؟ به بهشت می روند یا جهنم؟ اگر به بهشت بروند خدا عدالت را رعایت کرده؟
2 چرا یکی در خانواده ثروتمند و با ایمان و با موقعیت اجتماعی بالا به دنیا می آید و دیگری در میان خانواده های فقیر و در بسیاری جاها بی ایمان و دزد و قاتل آیا این دو به صورت یکسان مورد آزمایش قرار گرفته اند؟
3 تاچند سال پیش اخبار خبر از قومی در آفریقا داد که لخت و مثل حیوانات زندگی میکردند و حرف زدن بلد نبودند! آنها چطور به بهشت میروند یا جهنم؟
4 چرا بعضی ها کور به دنیا می آیند؟ و یا معلول ذهنی (دیوانه) یا هرنوع معلولیتی؟ اینها چطور بهشت میروند یا جهنم؟
5 چرا گفته شده که دین اسلام کاملترین دین هست و چرا دین از اول کامل نبوده؟ آیا به این معنی نیست که انسان کم کم باید به کمال برسد و با 1 بار زندگی کردن انسان کامل نمی شود؟
6چرا خدا اول هر سوره تاکید بر بخشندگی و مهربانی خودش دارد در حالی که این همه بدبختی درد و رنج وعذاب در این دنیا هست!که بعضی ها اینها را میبینند و می گویند خدا خوابیده و نمی بیند؟ (سوره یونس آیه44) (162 آل عمران )
7 شهر ها وخانواده هایی در دنیا هستند که اگر دنبال خلاف نروی کشته میشوی!
8 چرا در بسیاری از آیه های قران از ( بازگشت کافران ) به دوزخ صحبت میشود؟ آیا کافران یا مجرمان الان در دوزخ هستند که اگر اصلاح نشوند دوباره بازگردانده میشوند به دوزخ؟ شاید باشند و اگر بازگردانده بشوند به دوزخ، زمین همان دوزخ نیست؟ و بازگشتها همان زندگی دوباره؟ و ما مکافات اعمالمان را به طرق خاص پس نمی دهیم؟ دنیا دار مکافات است به همین منظور نیست؟ (162 آل عمران ) ( 73 توبه ) ( 28و29 ابراهیم ) (55و56 ص) ( 6 نبآ ) (15 حدید )
9 معنی این آیه ها وتفسیرشان چیست؟ (69 اسرا ) (55 طه) ( 54 عنکبوت ) ( 5و6 تکاثر ) (27و 28 انعام ) (70و71 مریم ) (41 اعراف ) ( 12 آل عمران )(13 حدید) (سوره یونس آیه44) (66 حج)
10 چرا در قسمتی از دعای روز اول رجب گفته میشود که خداوندا همانا پناه میبرم به تو از اینکه از فرمان تو در زمان مرگ نیز عدول کنم و پناه میبرم به تو از بازگشت به قبر ها
11 چرا در آیه 28 بقره آمده که : بودید مردگانی پس زنده کردیم شما را سپس می میراند شما را سپس زنده میکند شما را سپس به سوی او بر میگردید.
سؤالهایی در مورد تناسخ هست و جوابی برای آنها نیافتم.ممنون میشوم که پاسخی به آنها داده بشود حال جامع یا مختصر.
تناسخ به معنی تحریف شده بیان میشود ولی در اسلام معنی رجعت را دارد که چند تا فرق با هم دارند که یکی از آنها هم تکذیب بهشت وجهنم است
چند تا سؤال داشتم اگر تناسخ حقیقی با معنایی که رجعت دارد را رد کنید چه جوابی برای این سؤال ها دارید؟
1 چرا بعضی ها در سن کودکی می میرند؟ به بهشت می روند یا جهنم؟ اگر به بهشت بروند خدا عدالت را رعایت کرده؟
2 چرا یکی در خانواده ثروتمند و با ایمان و با موقعیت اجتماعی بالا به دنیا می آید و دیگری در میان خانواده های فقیر و در بسیاری جاها بی ایمان و دزد و قاتل آیا این دو به صورت یکسان مورد آزمایش قرار گرفته اند؟
3 تاچند سال پیش اخبار خبر از قومی در آفریقا داد که لخت و مثل حیوانات زندگی میکردند و حرف زدن بلد نبودند! آنها چطور به بهشت میروند یا جهنم؟
4 چرا بعضی ها کور به دنیا می آیند؟ و یا معلول ذهنی (دیوانه) یا هرنوع معلولیتی؟ اینها چطور بهشت میروند یا جهنم؟
5 چرا گفته شده که دین اسلام کاملترین دین هست و چرا دین از اول کامل نبوده؟ آیا به این معنی نیست که انسان کم کم باید به کمال برسد و با 1 بار زندگی کردن انسان کامل نمی شود؟
6چرا خدا اول هر سوره تاکید بر بخشندگی و مهربانی خودش دارد در حالی که این همه بدبختی درد و رنج وعذاب در این دنیا هست!که بعضی ها اینها را میبینند و می گویند خدا خوابیده و نمی بیند؟ (سوره یونس آیه44) (162 آل عمران )
7 شهر ها وخانواده هایی در دنیا هستند که اگر دنبال خلاف نروی کشته میشوی!
8 چرا در بسیاری از آیه های قران از ( بازگشت کافران ) به دوزخ صحبت میشود؟ آیا کافران یا مجرمان الان در دوزخ هستند که اگر اصلاح نشوند دوباره بازگردانده میشوند به دوزخ؟ شاید باشند و اگر بازگردانده بشوند به دوزخ، زمین همان دوزخ نیست؟ و بازگشتها همان زندگی دوباره؟ و ما مکافات اعمالمان را به طرق خاص پس نمی دهیم؟ دنیا دار مکافات است به همین منظور نیست؟ (162 آل عمران ) ( 73 توبه ) ( 28و29 ابراهیم ) (55و56 ص) ( 6 نبآ ) (15 حدید )
9 معنی این آیه ها وتفسیرشان چیست؟ (69 اسرا ) (55 طه) ( 54 عنکبوت ) ( 5و6 تکاثر ) (27و 28 انعام ) (70و71 مریم ) (41 اعراف ) ( 12 آل عمران )(13 حدید) (سوره یونس آیه44) (66 حج)
10 چرا در قسمتی از دعای روز اول رجب گفته میشود که خداوندا همانا پناه میبرم به تو از اینکه از فرمان تو در زمان مرگ نیز عدول کنم و پناه میبرم به تو از بازگشت به قبر ها
11 چرا در آیه 28 بقره آمده که : بودید مردگانی پس زنده کردیم شما را سپس می میراند شما را سپس زنده میکند شما را سپس به سوی او بر میگردید.
هوالعلیم
بطور اجمال عرض می شود:
اگر دلیل بر تناسخ، کمال روحی فردی است که در دوران گذشته می زیسته است و برای جبران خلاف ها دوباره روح او به بدن دیگری وارد می گردد چرا از ابتداء باید این فرد فوت کند تا مجبور شود به بدن دیگری رسوخ نماید؟ در حالیکه ما مشاهده می کنیم تمامی افراد مرده اند و خواهند مرد و دیگر برنمی گردند، روحی که دارای تجربه گذشته است چگونه هنگام تولّد حتی یک حرف و کلمه را نیز نمی فهمد و نمی تواند تکلّم نماید؟
و امّا اینکه چرا افراد در سطوح مختلف از خصوصیّات و مسائل گوناگون زاده و در این دنیا رشد می کنند باید گفت: که لازمۀ چنین دنیائی این چنین است، دنیا طبق قاعدۀ علل و معلولات بنا نهاده شده است و البته هر کس به اندازۀ سعۀ وجودی خویش و مسائلی که برای او رخ می دهد پاداش خواهد گرفت.
عدالت و لطف پروردگار آنجا مورد مناقشه قرار می گیرد که هیچ اثر و نتیجه ای بر این اختلافات مترتّب نشود، در حالیکه مطلب این چنین نیست! پس هر کسی به اندازۀ همان میزان فهم و امکانات و استعداداتی که به او عطا شده است مورد توجّه و تکلیف قرار خواهد گرفت نه بیشتر!
بطور اجمال عرض می شود:
اگر دلیل بر تناسخ، کمال روحی فردی است که در دوران گذشته می زیسته است و برای جبران خلاف ها دوباره روح او به بدن دیگری وارد می گردد چرا از ابتداء باید این فرد فوت کند تا مجبور شود به بدن دیگری رسوخ نماید؟ در حالیکه ما مشاهده می کنیم تمامی افراد مرده اند و خواهند مرد و دیگر برنمی گردند، روحی که دارای تجربه گذشته است چگونه هنگام تولّد حتی یک حرف و کلمه را نیز نمی فهمد و نمی تواند تکلّم نماید؟
و امّا اینکه چرا افراد در سطوح مختلف از خصوصیّات و مسائل گوناگون زاده و در این دنیا رشد می کنند باید گفت: که لازمۀ چنین دنیائی این چنین است، دنیا طبق قاعدۀ علل و معلولات بنا نهاده شده است و البته هر کس به اندازۀ سعۀ وجودی خویش و مسائلی که برای او رخ می دهد پاداش خواهد گرفت.
عدالت و لطف پروردگار آنجا مورد مناقشه قرار می گیرد که هیچ اثر و نتیجه ای بر این اختلافات مترتّب نشود، در حالیکه مطلب این چنین نیست! پس هر کسی به اندازۀ همان میزان فهم و امکانات و استعداداتی که به او عطا شده است مورد توجّه و تکلیف قرار خواهد گرفت نه بیشتر!