گروه پرسش اعتقادات
کدرهگیری 2322
تاریخ ثبت 1439/02/15
چرا نام امیر المومنین علیه السلام در قرآن نیامده است؟

بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم؛ با عرض ادب و احترام طالب پاسخ سؤال زیر هستم:
1 این که حضرت عالی فرموده اید که امیرالمومنین علی علیه السلام باطن قرآن و ولایت است و به همین جهت نام ایشان در قرآن نیامده است، یک ادعاست. مستند و دلیل این ادعا چه می باشد؟
2 آیا سجده بر آن طرفی از مهر که نوشته دارد صحیح است؟
3 آیا عبارت « یا کاشف الکرب عن وجه الحسین اکشف کربی بحق اخیک الحسین» خطاب به حضرت ابالفضل العباس علیه السلام مروی و ماثوراست؟
4 سالک کیست؟ و چه کسی می تواند بگوید من سالک هستم؟
5 جمله ای از مرحوم حضرت علامه نقل شده است که ایشان فرموده اند: « هر کس می خواهد بداند که خداوند چقدر او را دوست دارد ببیند خود او چقدر همسرش را دوست دارد» آیا این جمله صحیح است؟ و اگر عبارت دیگری بوده است چه بوده است؟
6 استحباب غسل در نوروز و روایات آن حتی در عبارات علمای قدیم هم آمده است و حتی در لمعه هم یکی از اغسال مستحبه شمرده شده است آیا آنها هم خطا کرده اند؟ و حتی حکایتی از مرحوم سیدجمال گلپایگانی نقل شده که امام زمان علیه السلام در نوروز به ایشان عیدی داده اند.( ناقل واعظ محترم حجه الاسلام هاشمی نژاد بوده و ایشان از از قول فرزند مرحوم سیدجمال گلپایگانی نقل کرده اند)
با تشکر و دعای خیر برای حضرتعالی که راهگشای راه ما هستید. والسلام

هوالعلیم

انسان در نوشتار و گفتار خوبست سریع قضاوت نکند . جهل و نادانی ما نسبت به معارف بسیار بسیار بیشتر از آگاهی های ما است . جملۀ یک ادعا مفهوم سلبی دارد و بهتر است گفته شود دلیل بر این کلام چیست؟
به هر حال :از آیات قرآن شواهدی بر این مطلب است از جمله : قل كفى‏ باللَّه شهيداً بيني‏ و بينكم و من عنده علم الكتاب‏.که در روایات مقصود از (من عنده علم الكتاب) امیرالمؤمنین علیه السلام است.
و یا آیه : و كلَّ شيْ‏ءٍ أَحصيناه في‏ إِمام مبين. مقصود نفس امام معصوم علیه السلام است که متولی بر ملک و ملکوت است و این معنی در روایات بسیار آمده است.
ویا آیه : (إِنَّما ولِيُّكم اللَّهُ)که در روایات به امیرالمؤمنین علیه السلام تعبیر شده است وغیره. وهمچنین کلام آن حضرت که من قرآن ناطق هستم در جنگ صفین و در غیر آن و نیز روایات از ائمه علیهم السلام در این باب.
2 اشكال ندارد.
3 اين منقول از بزرگان است.
4 كسي است كه تمام روش و منهج خود را بر اساس رضاي الهي تنظيم كرده است.
5 نخير صحيح نيست.و ايشان مي فرمودند:به هر اندازه كه انسان به همسر خود محبت داشته باشد موجب رضاي خدا و حضور خدا را در بيت خود فراهم كرده است.
6 بله غسل دارد. و اين غسل بواسطه ورود در سال جديد و طهارت انسان است و اين حكايت غلط است و مرحوم سيد جمال شديدا با اعتقاد به عيد بودن مخالف بودند.