گروه پرسشاعتقادات
کدرهگیری 191
تاریخ ثبت 1439/02/15
آیت‌اللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی

راز انتساب بدی‌ها در فلسفه اسلامی؛ خالقِ افکار پلید کیست؟


با توجه به اینکه «عدم» به‌طفیل «وجود» مطرح می‌شود و «شر» نیز امری عدمی است، حال آیا دربارۀ فکر پلید (و همچنین دیگر صفات اخلاقیِ مذموم مانند ظلم، دنائت، رذالت و...) باید بگوییم:

۱. ایجاد آن از جانب خداست و اسناد آن به ما؟

۲. یا اصولاً فکر پلید امری عدمی است و به بیان دیگر، فکر پلید یعنی همان نبودِ فکرِ خوب؟

لطفاً توضیح مستوفی همراه با ارجاع به منابع جهت اطلاع بیشتر بیان فرمایید.

هوالعلیم.
هرچه انتسابش به ما باشد، جنبۀ منفی و عدمی دارد و آن‌چه به خدا منسوب است، جنبۀ وجودی دارد.