راز انتساب بدیها در فلسفه اسلامی؛ خالقِ افکار پلید کیست؟
با توجه به اینکه «عدم» بهطفیل «وجود» مطرح میشود و «شر» نیز امری عدمی است، حال آیا دربارۀ فکر پلید (و همچنین دیگر صفات اخلاقیِ مذموم مانند ظلم، دنائت، رذالت و...) باید بگوییم:
۱. ایجاد آن از جانب خداست و اسناد آن به ما؟
۲. یا اصولاً فکر پلید امری عدمی است و به بیان دیگر، فکر پلید یعنی همان نبودِ فکرِ خوب؟
لطفاً توضیح مستوفی همراه با ارجاع به منابع جهت اطلاع بیشتر بیان فرمایید.
هوالعلیم.
هرچه انتسابش به ما باشد، جنبۀ منفی و عدمی دارد و آنچه به خدا منسوب است، جنبۀ وجودی دارد.
هرچه انتسابش به ما باشد، جنبۀ منفی و عدمی دارد و آنچه به خدا منسوب است، جنبۀ وجودی دارد.