آیا پیامبر اکرم در قضیه توقف وحی مرتکب ترک اولی شده اند؟
سلام علیکم
شما در یکی از جلسات دعای ابوحمزه فرموده بودید که پیامبر صلوات اللَه و سلامه علیه یه حرفی رو از پیش خودش زده بودند و به خاطر این حرف 3 روز وحی قطع شد که این مسأله دو صورت داره:1 یا این عمل یک ترک أولی است یا نیست، اگه هست پس چطور شما در جلسه ای دیگر فرموده بودید که ائمه صلوات اللَه و سلامه علیهم، معصوم هستند که این مطلب تناقض دارد.
اگر لطف کنید توضیحی بفرمائید.
شما در یکی از جلسات دعای ابوحمزه فرموده بودید که پیامبر صلوات اللَه و سلامه علیه یه حرفی رو از پیش خودش زده بودند و به خاطر این حرف 3 روز وحی قطع شد که این مسأله دو صورت داره:1 یا این عمل یک ترک أولی است یا نیست، اگه هست پس چطور شما در جلسه ای دیگر فرموده بودید که ائمه صلوات اللَه و سلامه علیهم، معصوم هستند که این مطلب تناقض دارد.
اگر لطف کنید توضیحی بفرمائید.
هو العلیم
بحث ترک اولیٰ مربوط به مواردی است که شخص به تشخیص اولویّت رسیده باشد و مرجوح را بر راجح مقدّم بدارد و اما اگر فردی موضوعی را راجح بپندارد و بدان پایبده گردد، امّا در عالم واقع آن چیز مرجوح باشد نقصی بر آن فرد وارد نمی باشد.
و اما این قضیه ارتباطی به ترک اولیٰ ندارد، زیرا رسول خدا طبق روال عادی که هر روز جبرائیل نازل می شده است به آن شخص قول می دهد و کار خلافی مرتکب نشده تا سخن از ترک یا انجام اولیٰ باشد بلکه در این واقعه جنبۀ تربیتی رسول خدا و ما نهفته است و ما نباید تصوّر کنیم که انبیاء و اولیاء در تربیت نفس خودشان متوقف هستند بلکه آنها نیز در کنه ذات و سرّ خود دارای مراتب مختلفه از تزکیه و تربیت می باشند .
بحث ترک اولیٰ مربوط به مواردی است که شخص به تشخیص اولویّت رسیده باشد و مرجوح را بر راجح مقدّم بدارد و اما اگر فردی موضوعی را راجح بپندارد و بدان پایبده گردد، امّا در عالم واقع آن چیز مرجوح باشد نقصی بر آن فرد وارد نمی باشد.
و اما این قضیه ارتباطی به ترک اولیٰ ندارد، زیرا رسول خدا طبق روال عادی که هر روز جبرائیل نازل می شده است به آن شخص قول می دهد و کار خلافی مرتکب نشده تا سخن از ترک یا انجام اولیٰ باشد بلکه در این واقعه جنبۀ تربیتی رسول خدا و ما نهفته است و ما نباید تصوّر کنیم که انبیاء و اولیاء در تربیت نفس خودشان متوقف هستند بلکه آنها نیز در کنه ذات و سرّ خود دارای مراتب مختلفه از تزکیه و تربیت می باشند .