پرسش و پاسخ های مربوط به مراسم هفت، چهلم، سال

تعداد: 2
پرسش: قرائت فاتحه برای ائمه و بزرگان

کد: 2279گروه: اعتقادات
بسم اللَه الرحمن الرحیم
با عرض سلام خدمت حضرت آقای طهرانی ؛ خواهشمندم سؤالات زیر را پاسخ بگویید:
1 آیا به هنگام زیارت یکی از ائمه علیهم السلام و یا اولیاء مثل حضرت معصومه و یا حضرت عبدالعظیم سلام اللَه علیهما ، برای آنها فاتحه بخوانیم؟ اگر به قصد قرآن باشد چطور؟
2 آیا می توان گوسفند را در شب ذبح نمود؟
3 شرکت در مراسم ارتحال هفتم و چهلم و یا سالگرد اموات فامیل و یا دیگران چه حکمی دارد؟
4 آیا اعتقاد به ایام و اوقات سعد و نحس درست است ؟ مانند قمر در عقرب که حتی در روایات هم آمده است؟ از کجا بدانیم که اوقات سعد هستند و یا نحس ؟ و چگونه باید راعایت کنیم تا مشمول نحوست آن نشویم؟
5 احترام به سادات چگونه باید باشد ؟ آیا هر سیدی را باید احترام کرد ؟ اگر آن سید اهل معصیت و یا اینکه اعمال ناشایستی انجام بدهد چطور ؟ قهر با سید گناه دارد ؟
هوالعلیم
1 معمولاً قرائت فاتحه برای اموات با نیت انقطاع آنها از دنیا توأم می باشد و بدین لحاظ صحیح نیست که انسان برای معصومین و اولیای خدا به این قصد فاتحه بخواند ولی اگر آنها را حیّ و زنده بدانیم و صرفاً جهت اهداء ثواب قرآن قرائت فاتحه کنیم اشکالی ندارد .
2 کراهت دارد.
3 مراسم چهلم از آنجا که مختص سید الشهداء علیه السلام است اشکال دارد و اما هفتم و سالگرد بهتر است انجام نشود . سنت رسول خدا فقط 3 روز بوده است و ما باید آداب و رسوم مخالف با سنّت را کنار بگذاریم و از پیش خود کم و زیاد نکنیم و به صرف بهانه تکریم اموات و اهداء ثواب از حدود سنن و آداب ترسیم شده و تبیین شده در اسلام پا فراتر نگذاریم .
4 اینها صحّت ندارد . و در صورت شکّ و تردید صدقه بدهیم ، ، بلی نسبت به ازدواج بهتر است رعایت این نکته بشود و در برخی از تقویم ها منازل برج ها ذکر شده است .
5 احترام سید به خاطر انتساب او باشد نه شخص او و اگر فردی خلافکار است باید مثل دیگران با او برخورد شود.
پرسش: ایا هفتم گرفتن برای اموات اشکال دارد

کد: 2146گروه: آداب مجالس
با سلام آیا شرکت در مراسم هفتم مانند شرکت در مراسم اربعین دارای اشکال است؟ اگر مراسمی شبیه مراسم هفتم در قبل یا بعد بگیرند چگونه است؟
هوالعلیم
هفتم مانند اربعین نیست گر چه او نیز چون اربعین خارج از سنّت و سیرۀ معصومین علیهم السّلام است.