پرسش و پاسخ های مربوط به نهم ربيع الاول

تعداد: 3
پرسش: کیفیت برگزاری مجالس عیدالزهراء

کد: 2298گروه: آداب مجالس
محضر مبارک ایت اللَه طهرانی
سلام علیکم
چند سالي است که در نهم ربيع الاول، تحت عنوان تاجگذاري صاحب‌الزمان(عج) و يا به نام بي‌بي دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) جلساتي غالبا توسط بانوان برگزار مي شود و در قالب و پوشش جشن، مطالبي عنوان مي شود که از ساحت و مکتب سراسر ادب و تقواي اهل بيت پيامبر اسلام دور و بعيد است.
متأسفانه به آن آب و رنگ قداست هم مي زنند و بعضي ادعا مي کنند که از آن حاجت مي گيرند و بعضي مي گويند که خواب‌نما شده اند و امثال ذلک.
ضمنا بعضي از باصطلاح خانم درسي‌ها....، بي خبر از دين، فقط با ذکر خرافات و مطالب ناقص و نادرست و گاه با خواندن شعر و نواختن دف و ترنم به آوازه خوانندگان زن، مجالس تفريح و در ظاهر درس ديني برگزار مي کنند و مردم عامي کم اطلاع که تعدادشان هم کم نيست، باعث رونق اين گونه محافل مي شوند.
حال از حضرت عالي استدعا دارم، حکم شرکت مؤمنين و مؤمنات در اين جلسات و مشارکت در بخش‌هاي سخيف آن را بيان فرماييد تا اين بهانه عظيم که عليه شيعه به دست خونريز استکبار جهاني و به خصوص وهابيت داده شده، ان شا‌اللَه برطرف گردد.»
هوالعلیم
این بنده از سالیان متمادی نسبت به انعقاد این مجالس عرایضی داشته ام و از کیفیت برنامه های آن انتقاد مینموده ام. البته صرف انعقاد این مجالس و ابراز سرور اشکالی ندارد ولی باید تشکیل جلسات منطبق با موازین اهل بیت علیهم السلام باشد و منوال این است که آیا اهل بیت و رسول خدا که خود مظهر ادب و فرهنگ متعالی الهی و الگوی عمل برای همه ی افراد بنی آدم، چه مسلمان و چه غیر مسلمان میباشند به این مسائل سخیف و مادون اصول متعارف معاشرت رضایت میدهند؟ در این مجالس باید تاریخ را همانطور که بوده است برای افراد بازگو نمود و فهم حاضرین را نسبت به مبانی مکتب تشیع بالا برد. به طوری که مانند مجالس اهل بیت این مجالس نیز روشنگر عقل و فهم و بصیرت گردد. کلمات رکیک سخنان وقیح و زشت، رفتار نابخردانه و منحطّ و مفاهیم لاطائلات چه دردی از ما دوا میکنند؟ و چه سرور و فرحی برای صاحبان و موالیان ما به وجود میآورند؟ آنچه که در این مجالس برای انسان حاصل میشود، بروز و ظهور شخصیت حقیقی افراد است که در بستر مناسب میتواند عیان گردد.
پرسش: عیدالزهراء

کد: 2162گروه: آداب مجالس
سلام علیکم. یکی از افراد رفقا در شب عیدالزهرا برای خوشحال کردن و شاد نمودن حضار اقدام به انجام کارهایی کرد و شوخی هایی انجام داد که غیر شرعی نبود و کلمات ناشایست به کار نبرد و همه هم شاد و خوشحال شدند. چون همه می دانند که آن شب، شب درس و موعظه و اخلاق و روضه و گریه نیست و شب شادی و فرح اهل بیت است( یفرحون لفرحنا) . وقتی که با آن فرد صحبت کردم دیدم بر خلاف میل باطنی اش و به اصطلاح فقط برای شادی دل حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام اللَه علیها و شاد نمودن شیعیانش این کار را انجام داده است. عده ای از افراد که کارشان اشکال گرفتن و انتقاد و اعتراض و ... هست شروع کردند به خرده گرفتن و از صحبتهای شما سواستفاده کردن. اینها می آیند و می خندند و میوه و شیرینی می خورند و بعد پشت سر این و آن حرف در می آورند و اشاعه و اذاعه سرّ می کنند! آن بینوایی که با سادگی و حتی شاید فریب، کاری کرده گناهش شدیدتر است؟ یا این کسانی که حقیقت خود را اینگونه نشان می دهند؟ مانند افراد لئیم و پست یک گوشه بنشینند و این و آن را زیر نظر بگیرند تا برای یک روزی یک آتویی از او داشته باشند!!! لطفا نظر خود را که همچون پدر ما با مهربانی و عطوفت راهنماییمان می فرمایید بیان نمایید و آن بنده خدا را از حزن شدیدی که برایش پیش آمده بیرون بیاورید. متشکرم.
هوالعلیم
انسان به خرده گیری دیگران نباید اعتنائی کند و باید در صدد اصلاح امور خود باشد. خرده گیر همیشه وجود دارد.
پرسش: جشن عید الزهرا در نهم ربیع الاول

کد: 2149گروه: آداب مجالس
با سلام خدمت اقای سید محمد محسن حسینی طهرانی نظر شما در مورد جشن عید الزهرا چیست؟درصورت اشکال نبودن آن دست زدن در این مجلس همراه با لعن کردن آن ملعون در مجلس خانمها اشکال دارد؟
هوالعلیم
مناسب در این مجالس از ظلمها و انحرافاتی که توسط خلفاء غاصب بر اسلام رفت سخن به میان آید و مجلس صرفاً به شادی و تفریح نگذرد. دست زدن اشکالی ندارد.