ابو حمزه ثمالی

سال 1427 (تعداد جلسات: 15)

پدیدآور آیت‌اللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی

توضیحاتشرح فقره: معرفتی یا مولای دلیلی علیک و حبی لک شفیعی الیک و انا واثق من دلیلی بدلالتک و ساکن من شفیعی الی ‌شفاعتک.
از دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد علیه السلام

تاریخ سخنرانی1427/09/03

توضیحاتفقره دعا : معرفتي يا مولاي دليلي عليك 1 – نياز به دليل و استاد در سير و سلوك الي اللَه مهمترين مسأله سلوك به شمار مي‌رود. 2 – افق ادراك شيطان نسبت به طريق و موانع آن بسيار بالاتر است از افق تفكر و تخيل ما نسبت به راه. 3 – زينت دادن شيطان امور خلاف و باطل را براي انسان. 4 – تفسير آيه: «لأزيّننّ لهم». 5 – علت گناه كردن مردم، جلوه و زينت داشتن امور است توسط شيطان. 6 – دليل راه به كسي گفته مي‌شود كه نسبت به آن روزنه‌هاي نفس كه شيطان از آن روزنه‌ها وارد مي‌شود، اطلاع دارد.

تاریخ سخنرانی1427/09/04

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليلي عليك 1 – هدف از وجود انسان، رسيدن به معرفت و شناخت حقيقي است. 2 – تقوا بدون علم دارای هیچ ارزشی نمی باشد. 3 – اميرالمؤمنين علیه السلام مي‌فرمايند 2 دسته كمر مرا شكستند عالم متهتّك و جاهل متنسك، عالمي كه بر اساس هواي نفس از علم خودش استفاده مي‌كند. و دوم آدمی كه صبغه دين به خود گرفته و مقدّس شود. 4 پيامبر اكرم صلی اللَه علیه وآله وسلم فرمودند: بهترين زنان امّت من كساني هستند كه مهريه‌شان كم باشد و محبتشان نسبت به شوهر بيشتر. 5 – قضيه ردّالشمس كه اهل سنت هم به آن اعتراف دارند در 2 مكان براي اميرالمؤمنين علیه السلام اتفاق افتاد. 6 ذكر حكايت ردالشمس اميرالمؤمنين عليه السلام. 7 – حفظ امانت در نقل روايات و قضاياي تاريخي در ميان خطبا از مهمترين مطالب است. 8 – ديدگاه متفاوت اميرالمؤمنين عليه السلام و عمر بن الخطاب نسبت به حجرالاسود. 9 – بيان اسرار و رموز قضيه ردالشمس اميرالمؤمنين عليه السلام. 10 – تمام حقيقت دين امام است.

تاریخ سخنرانی1427/09/05

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليلي عليك 1 – ميزان ارزش هر انسان به مقدار شناخت او از عالم حقايق و واقع مي‌باشد. 2 – منظور از شناخت در كلام امام عليه السلام شناخت ذات اقدس پروردگار و آثار وجودي اوست و اين مسأله به صرف تعليم و تعلّم حاصل نخواهد شد. 3 – عالم تربيت و تشريع عالم امتحان و اختيار است. 4 – تفسير آيه: ختم اللَه علي قلوبهم و علي سمعهم و علي أبصارهم غشاوة. 5 – منظور از كوري در آيۀ « رَبِّ لِمَ حَشَرْتَني‏ أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً » كوري دل و باطن است نه كوري ظاهري. 6 – پيامبر اكرم صلی اللَه علیه و آله و سلم در توصيف اميرالمؤمنين عليه السلام مي‌فرمايند: «انتَ تسمعُ ما أسمع و تري ما أري إلّا أنّه نبيّ بعدي» تو مي‌شنوي آنچه را كه من مي‌شنوم و مي‌بيني آنچه را كه من مي‌بينم ولي بعد از من ديگر پيامبري نيست. 7 – تأثیر متفاوت كلام پيامبر اكرم صلی اللَه علیه وآله وسلم در نفوس اشخاص. 8 – نظر حضرت استاد طهراني در رابطه با موضع افراد نسبت به تأليف كتاب وظيفه فرد مسلمان در حكومت اسلام. 9 – سخن اميرالمؤمنين عليه السلام در مدائن هنگام مشاهده طاق كسري. 10 – كامل شدن عقول مردم هنگام ظهور حضرت بقيه اللَه الاعظم علیه السلام در كلام امام باقر عليه السلام.

تاریخ سخنرانی1427/09/06

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليلي عليك و حبي لك شفيعي اليك. 1 – تفاوت ميان شناخت انسان نسبت به امور و مسائل مختلف. 2 – درخواست آية اللَه سيد مهدي روحاني از علامه طهراني نسبت به تبيين مسأله وحدت وجود براي ايشان. 3 – خطا و انحراف برخي از عرفاء و صوفيه دليل بر اين نيست كه ما همۀ آنها را متّهم به تكفير كنيم. 4 – منظور امام سجاد عليه السلام از اين فقره كه مي‌فرمايند: معرفت من به تو اي مولاي من دليل من است بر تو چه معرفتي مي‌باشد. 5 – معرفت انسان هنگام زيارت قبور ائمه عليهم السلام چگونه بايد باشد. 6 – معناي فقره (اشهد انك تسمع كلامي و ترد سلامي) در هنگام زيارت قبور ائمه علیهم السلام چيست؟ 7 – كلام مرحوم حداد به علامه طهراني نسبت به زنده بودن شهداي كربلا هنگام زيارت قبر حبيب بن مظاهر. 8 – كوته‌بيني و عدم معرفت يكي از مجتهدين مسلّم قم نسبت به ائمه و حضرت معصومه سلام اللَه عليهم.

تاریخ سخنرانی1427/09/08

توضیحات1 – معرفت تنها وسيله‌اي است كه انسان را به مقصد و مطلوب مي‌رساند. 2 – اهميت توجه و التفات نسبت به يادگيري علوم ديني و الهي. 3 – تفاوت ميان كلام معصوم عليه السلام و غير معصوم. 4 – مرحوم علامه طهراني مي‌فرمودند: سالك رند و زرنگ كسي است كه هر وقت مطلبي را مي‌شنود اول آنرا بر خودش منطبق كند نه اينكه آنرا به ديگران مرتبط كند. 5 – تفاوت ميان علوم اهل بيت علیهم السلام و ساير علوم.

تاریخ سخنرانی1427/09/09

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليل عليك و حبِّي لك شفيعي اليك و انا واثق.... 1 معرفت نسبت به امري بدون تطبيق عمل بر اساس آن معرفت و ترتيب اثر به مباني آن اعتقاد داراي نتيجه و اثر نمي‌باشد. 2 توضيحي در ارتباط با اوامر ارشادي و مولوي. 3 چگونه انسان بايد دستورات پروردگار متعال را در خود محقق كند و جايگاه او در قبال اين امور چه مي‌باشد. 4 ذكر حكايتي در ارتباط با مناظره و بحث شيخ محمد جواد مغينه با يكي از علماي وهابيّت. 5 توضيحي در ارتباط با فرمايش اميرالمؤمنين عليه السلام: اگر اقانيم سبعه را به من بدهند در قبال اينكه يك دانه گندمي را از دهان مورچه‌اي برگيرم اين كار را نخواهم كرد. 6 تفسير آيه شريفه:( يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ) .

تاریخ سخنرانی1427/09/10

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليل عليك و حبِّي لك شفيعي اليك و انا واثق....

تاریخ سخنرانی1427/09/12

توضیحات1 انسان به هر مقصود و مکتبی که ملتزم باشد به لوازم وآثار آن مقصود و مکتب نیز باید ملتزم باشد. 2 فرمایش امام حسن عسگری علیه السلام در ارتباط با اهمیت نماز شب. 3 هرچه ادراک و معرفت انسان نسبت به مسائل و امور بیشتر شود وظیفه و تکلیف او هم مضاعف می شود. 4 کیفیت توجّه سالک در نماز بر اساس کلام مرحوم حداد رضوان اللَه علیه . 5 تفاوت اقامه نماز توسط اولیاءالهی با سایر افراد.

تاریخ سخنرانی1427/09/14

توضیحات1 – كيفيت معرفت افراد نسبت به پروردگار. 2 – بيان خصوصيات و اسرار حج در كلام حضرت آيه اللَه سيد محمد محسن طهراني. 3 انسان در نماز نبايد به غير از خداوند توجه داشته باشد حتي نسبت به مسأله دفع خطورات. 4 – بيان كيفيت ارتباط و احاطه و اشراف امام عليه السلام نسبت به عالم وجود. 5 – بيان مراتب فيض امام عليه السلام نسبت به افراد. 6 – فيض امام عليه السلام به افراد فيض و رزق علمي است و فيض روحي و تجرّد و تقرّب است.

تاریخ سخنرانی1427/09/17

توضیحات1 بيان يكي از مهمترين اشكالاتي كه بر مسأله جدايي مباني حكمت و فلسفه از دين مي‌شود و پاسخ آن. 2 بيان خصوصيات و احوال اميرالمؤمنين عليه السلام در كلام حضرت آيه اللَه سيد محمد محسن طهراني. 3 انسان هنگام سفر به مدينه‌ي منوره بايد فقط به پيامبر اكرم صلي اللَه عليه و آله و سلم‌ توجه داشته باشد نه امور ديگر. 4 خداوند متعال در روز قيامت بر طبق عقل انسان آنها را مورد ثواب و عقاب قرار مي‌دهد.

تاریخ سخنرانی1427/09/18

توضیحات1 – لزوم يادگيري علم فلسفه و حكمت براي ادراك حقائق دين و اسرار عالم وجود. 2 – فرمايشات توحيدي ائمه عليهم السلام براي افرادي است كه در آخرالزمان زندگي مي‌كنند. 3 – نحوۀ ادراك و برداشت از مسائل و عالم وجود ميان 2 صنف علما (علمائي که فقط به فقه و اصول بسنده كرده‌اند و علمائي كه به حكمت و فلسفه و شهود پرداخته‌اند). 4 – نفس اولياء الهي با جرياناتي كه در عالم هستي تحقق پيدا مي‌كند اتّحاد ذاتي داشته و مجرای تحقق آنها مي‌باشد. 5 مقايسه‌اي ميان فهم و ادراك 2 صنف از علماء نسبت به مسائل عالم وجود و هستي.

تاریخ سخنرانی1427/09/26

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليل عليك و حبِّي لك شفيعي اليك 1 بيان مراتب مختلف معرفت نسبت به پروردگار متعال. 2 فراگيري علم فقه و مسائل آن بر ميزان معرفت افراد نسبت به پروردگار متعال و اسماء و صفات او نمي‌افزايد. 3 سخن يكي از علماء معروف نجف در ارتباط با عدم احتياج و نياز طلّاب نسبت به فراگيري علوم قرآن و تفسير آن. 4 چه علومي سبب معرفت پيدا كردن نسبت به پروردگار متعال و اسماء و صفات او مي‌شود. 5 چرا امام سجاد عليه السلام در هنگام احرام بستن دچار انقلاب روحي شده و بدن حضرت به لرزه در مي‌آيد. 6 توضیحي در ارتباط با اين فقرۀ شريفه: و حبِّي لك شفيعي اليك. 7 چرا امام سجاد عليه السلام شفيع خود را نسبت به پروردگار متعال حبّ خود به ذات باری تعالی معرفی می کند. 8 انسان در انجام عبادات و تكاليف الهي نبايد در مقام منّت‌گذاري نسبت به پروردگار متعال باشد. 9 آنچه موجب رشد و تعالي عمل انسان مي‌شود صدق نيست و خلوص ضمير فرد مي‌باشد كه بر صورت ملكوتي عمل نقش مي‌بندد. 10 ذكر حكايتي در ارتباط با مرحوم علامه مجلسي رضوان اللَه عليه.

تاریخ سخنرانی1427/09/27

توضیحات1 درمکتب اسلام ودیدگاه ائمه اطهار علیهم السلام همۀ امور بازگشت به ذات اقدس پروردگار متعال می کند. 2 توضیحی پیرامون فرمایش امام صادق علیه السلام درارتباط با بیان میزان ومعیار برتری افراد بر یکدیگر. 3 سالک راه الهی همواره باید خود را نسبت به جریانات وقضایای مختلف دربوته آزمایش وامتحان قرار دهد. 4 بیان حالات امام سجاد علیه السلام درهنگام زیارت مسجدالحرام.

تاریخ سخنرانی1427/09/28

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليل عليك و حبِّي لك شفيعي اليك و انا واثق.... 1 مقصود از معرفت در كلام امام سجاد عليه السلام چه نوع معرفتي مي‌باشد. 2 هر يك از افراد به ميزان فهم و ادراك خود از حقايق و معارف الهي در پيشگاه خداوند متعال مورد بازخواست قرار مي‌گيرند. 3 پرداختن افراد تنها به علوم ظاهري و فقه و اصول در ميزان معرفت ايشان نسبت به ذات پروردگار متعال و اسماء صفات او تأثيري ندارد. 4 لزوم فراگيري و پرداختن افراد به علوم و معارف الهي از تفسير و عرفان و حكمت. 5 علت وجود اختلاف در ميان فتاواي فقها و علماء چه مي‌باشد. 6 عدم حجيت خبر واحد نسبت به مسائل و امور اعتقادي. 7 فردي كه در مقام تهذيب و مراقبه و تربيت نفس نباشد گرچه نسبت به علوم فلسفه و عرفان داراي معلومات باشد دستش از ادراك حقيقت معرفت پروردگار متعال كوتاه است. 8 مراد از تفقّه در دين در فرمايش امام صادق عليه السلام چه مي‌باشد. 9 چرا امام سجاد عليه السلام اعمال خود را بعنوان شفيع خود به پيشگاه پروردگار متعال عرضه نمي‌كند. 10 سالك و عارف الهي حقيقتاً همۀ نعمت‌ها و كمالات را از جانب پروردگار متعال دانسته و نظاره مي‌كند. 11 انسان در انجام دادن عبادات و تكاليف الهي نبايد در مقام منّت‌گذاري نسبت به پروردگار متعال باشد. 12 بيان فرمايش مرحوم علامه طهراني در ارتباط با عدم محاسبه و لحاظ اعمال خود در پيشگاه پروردگار متعال.

تاریخ سخنرانی1427/09/30

توضیحاتفقره: معرفتي يا مولاي دليل عليك و حبِّي لك شفيعي اليك و انا واثق.... 1 انسان در پيشگاه پروردگار متعال نبايد اعمال و كارهاي حسنۀ خود را بحساب بياورد. 2 تلاش مرحوم علامه طهراني در جريان تدوين قانون اساسي و مخالفت و معارضت برخي از افراد با ايشان. 3 ملاك و معيار براي حركت مؤمن در امور سياسي و اجتماعي و حكومتي اخلاص در عمل و صدق نيت مي‌باشد. 4 چگونه مسائل اعتباري عالم دنيا و كثرات آن افراد را از ادراك جايگاه اصلي و شخصيت واقعي خود باز مي‌دارد. 5 انكار برخي از مسلَّمات مسائل اعتقادي و تاريخي شيعه توسط برخي از اهل علم. 6 معناي رعايت مسئله وحدت با اهل تسنن و ساير اديان چه مي‌باشد. 7 دين اسلام آئيني جهان شمول بوده و دستورات آن مطابق با فطرت همۀ انسانها مي‌باشد. 8 عارف و وليّ كامل الهي چه شخصي مي‌باشد. 9 اهتمام و تأكيد بزرگان و اولياء الهي بر خواندن زيارت عاشورا. 10 لزوم پرهيز افراد از منّت گذاشتن و داشتن حالت طلبكارانه نسبت به پروردگار متعال در قبال انجام عبادات و تكاليف. 11 تفسير آيه شريفه:( فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ) . 12 سالك راه الهي همۀ نعمت‌ها و كمالات را از جانب پروردگار متعال دانسته و نظاره مي‌كند.