گروه پرسشاخلاق وعرفان
کدرهگیری 2053
تاریخ ثبت 1439/02/15
آیت‌اللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی

شبهه ای نسبت به ارتباط حضرت علامه طهرانی و آیت اللَه انصاری همدانی


بسم اللَه الرحمن الرحیم
پیشاپیش از طولانی بودن این متن عذر می خواهم
با عرض سلام اینجانب نزدیک به دو هفته است که سؤالی را مطرح نموده و دو بار هم ارسال داشته ام ولی هیچ پاسخی دریافت نمی کنم . آیا کسی نیست که پاسخ بدهد ؟ پس چرا این بانک را از روی سایت حذف نمی کنید ؟ اگر هم سؤال بنده حقیر درخور جواب نیست حد اقل بفرمایید که روزی چند بار برای پیگیری مراجعه نکنم . مگر این سایت متعلق به حضرت علامه قدس اللَه نفسه و بنام ایشان و در جهت احیا ایشان نیست ؟ در هر صورت سؤال خود را برای سومین بار مطرح می کنم وتمنی دارم به حرمت مرحوم آقا که پاسخ بدهید
1 آیا صحت دارد که مرحوم آیت اللَه انصاری همدانی به مرحوم آقا چندان توجه و التفاتی نداشتند و به قول معروف مرحوم آقا را چندان تحویل نمی گرفته اند ؟
2 در آن نامه ای که مرحوم انصاری درپاسخ مرحوم آقا در شکوه از نفس ارسال کرده اند و آخر آن فرموده اند وعلیک بالجوع آیا منظور گرسنگی ظاهری است ویا گرسنگی نفس است از ایراد تراشی ؟ وآیا مرحوم آقا در آن اوان پر خور بوده اند ؟ (نعوذ باللَه من هذا النسبه الی ولی اللَه ولی این مطلب در جلسه ای مطرح شد و بنده برایم ایجاد شبهه گردید اگر چه آن دوره هم اوایل سلوک مرحوم آقا بوده است )
3 سؤال دارم که آن شخص اصلی محرک فتنه عدم نیاز به استاد بعد از فوت مرحوم انصاری که در روح مجرد به آن اشاره شده کیست ؟
4 آن دو نفر شاگرد مرحوم انصاری که از آن شخص محرک پیروی کردند یکی حاج اسماعیل دولابی بوده دیگری را بفرمایید کیست ؟
اگر پاسخ این سؤالات را ندهید در شبهه وشکی عجیب مدتهای مدید فرو خواهم رفت . خواهش می کنم به خاطر اینکه این گره فکری بنده را باز کنید و در راه خدا پاسخ این فقیر را مرحمت فرمایید. اگر هم سؤالاتم بیجا و غیر صحیح است لا اقل بفرمایید که دیگر مصدع نگردم . من پاسخها را فقط برای اطلاع شخصی خودم می خواهم و محرمانه نزد خودم نگاه می دارم . دریغ نفرمایید . اللَهم صل علی محمد و آل محمد .
هوالعلیم
بنظر می رسد طرح اینگونه مطالب حاکی از نوعی تنگ نظری و برخاسته از برخی محرومیتها و مشکلات نفسانی است و الّا کیست که با وجود این حجم عظیم از متون معارف و آثار بجای مانده از آن بزرگ پی به عظمت روح و حصول مراتب قصوای معرفت و توحید در ایشان نبرد و زبان به تحسین نگشاید و ثانیاً با عرض پوزش از محضر ولینعمت خویش مرحوم آیة اللَه طهرانی جسارت نموده و عرض می کنم : گیرم که مرحوم انصاری رضوان اللَه علیه به ایشان چندان التفات نمی نمودند، آیا مراتب اثبات و ظهوری که ما از ایشان مشاهده می نمودیم و می نمائیم حکایت از اکملیّت و أوسعیّت و اتمیّت در فعلیّت مراتب توحید نسبت به مرحوم انصاری رحمة اللَه علیه ندارد؟ بنده که چنین تصوّری دارم .
2 و اما مسئله جوع ، این مطلب مورد توجّه همه اساتید عرفان و اخلاق نسبت به تلامذه خود بوده است که از جوع روزه و کمتر خوردن از حد متعارف را قصد می کردند نه جلوگیری از پرخوری.
3 شخصی بنام : سید هاشم رضوی هندی.
4 مرحوم دولابی از جمله آن دو نفر نبوده است و آن دو هنوز در قید حیاتند.
انشاء اللَه موفق باشید.