پرسش و پاسخ های مربوط به حاج اسماعیل دولابی

تعداد: 4
پرسش: نظر مرحوم علامه طهرانی نسبت به مرحوم اقای دولابی

کد: 2127گروه: اخلاق وعرفان
سلام علیکم
می خواستم نظر مرحوم علّامۀ طهرانی (رحمت اللَه علیه) را در مورد حاج آقا دولابی بدانم؟
و نیز علت تاکیدی که بر اجازه از ولیّ قبلی برای دستگیری از مؤمنین درکتاب روح مجرد میفرمایند؟ التماس دعا
هوالعلیم
مرحوم علّامه نسبت به ایشان نظر مثبتی نداشتند و می فرمودند: ایشان افراد را از رسیدن به افق معارف باز می دارد و راه ورود به استاد را بر ایشان می بندد.
پرسش: مخالفین اولیای الهی

کد: 2089گروه: اخلاق وعرفان
بسم اللَه الرحمن الرحیم
حضرت آیت اللَه حاج سید محسن حسینی طهرانی
با عرض سلام . اینجانب انشا ءاللَه از علاقمندان و شیفتگان شخصیت برجسته فقید علم وعرفان حضرت علامه طهرانی قدس اللَه سره می باشم . اخیرا بر حسب اتفاق در برخی جلسات که بازمانده همان جلساتی که پس از فوت مرحوم انصاری برگزار و درآن بر عدم لزوم استاد در سیر الی اللَه تاکید می شده و در کتاب روح مجرد تفصیلا بدان اشاره گردیده است شرکت نمودم . پیرو مباحث مطروحه در جلسه برای حقیر سه سؤال مطرح شد. یکی اینکه آیا صحت دارد که مرحوم انصاری قدس سره چندان توجه وعلاقه ای به مرحوم آقا (حضرت علامه قدس اللَه نفسه الزکیه) نداشته و بدون اینکه به ایشان بی احترامی کند تقریبا سرد بر خورد می نموده مخصوصا در مقایسه با آقای نجابت و شهید دستغیب و امثالهم (رحمهم اللَه)؟ و سؤال دوم اینکه آن شخص محرک اصلی که شاگرد سید عبدالغفار مازندرانی بوده و آتش عدم نیاز به استاد پس از مرحوم انصاری را شعله ور می نموده کیست ؟
وسوم اینکه آن دو شاگرد مرحوم انصاری که تحت تاثیر حرفهای این شخص واقع شدند یکی را می دانم که حاج اسماعیل دولابی بوده دیگری را بفرمایید کیست ؟کمال تشکر را دارم وملتزم خواهم بود که این سؤالات در راستای فتنه انگیزی و فساد مطرح نشده وصرفاً جنبه شخصی و خصوصی دارد . ملتمس هستم که پاسخ فرمایید .

هوالعلیم

بنده سخت متحیرم که چگونه افرادی حاضر می شوند با کمال جسارت به اولیای الهی همچون مرحوم انصاری افتراء نمایند و این چنین حقائق را وارونه مطرح کنند.
2 شخص مذکور فردی به نام سید هاشم رضوی هندی بوده است.
3 آن دو نفر هنوز در قید حیاتند.

پرسش: صحت کلام مرحوم انصاری راجع به اقای دولابی محرز نمی باشد

کد: 2055گروه: اخلاق وعرفان
با سلام خدمت سيد محمد محسن حسيني طهراني
نظر مرحوم علامه درباره مرحوم دولابي جيست؟أيا نظري غير از آقاي انصاري همداني داشتند؟ براي اينكه آقاي انصاري همداني درباره أقاي دولابي گفته بودند : ايشان به نفس زكيه رسيده اند. و أيا اصلا مرحوم علامه با مرحوم دولابي مشكلي داشتند؟ بر فرض وجود مشكل كلام أقاي انصاري همداني چه مي شود؟!
وفقنا اللَه علي طاعته
هو العلیم
بنده نیز از برخی شنیده ام که چنین سخنی دربارۀ ایشان گفته شده است ولی صحّت آن محرز نشده در هر صورت میزان، موقعیّت فعلی افراد است نه گذشتۀ آنان.
پرسش: شبهه ای نسبت به ارتباط حضرت علامه طهرانی و ایت الله انصاری همدانی

کد: 2053گروه: اخلاق وعرفان
بسم اللَه الرحمن الرحیم
پیشاپیش از طولانی بودن این متن عذر می خواهم
با عرض سلام اینجانب نزدیک به دو هفته است که سؤالی را مطرح نموده و دو بار هم ارسال داشته ام ولی هیچ پاسخی دریافت نمی کنم . آیا کسی نیست که پاسخ بدهد ؟ پس چرا این بانک را از روی سایت حذف نمی کنید ؟ اگر هم سؤال بنده حقیر درخور جواب نیست حد اقل بفرمایید که روزی چند بار برای پیگیری مراجعه نکنم . مگر این سایت متعلق به حضرت علامه قدس اللَه نفسه و بنام ایشان و در جهت احیا ایشان نیست ؟ در هر صورت سؤال خود را برای سومین بار مطرح می کنم وتمنی دارم به حرمت مرحوم آقا که پاسخ بدهید
1 آیا صحت دارد که مرحوم آیت اللَه انصاری همدانی به مرحوم آقا چندان توجه و التفاتی نداشتند و به قول معروف مرحوم آقا را چندان تحویل نمی گرفته اند ؟
2 در آن نامه ای که مرحوم انصاری درپاسخ مرحوم آقا در شکوه از نفس ارسال کرده اند و آخر آن فرموده اند وعلیک بالجوع آیا منظور گرسنگی ظاهری است ویا گرسنگی نفس است از ایراد تراشی ؟ وآیا مرحوم آقا در آن اوان پر خور بوده اند ؟ (نعوذ باللَه من هذا النسبه الی ولی اللَه ولی این مطلب در جلسه ای مطرح شد و بنده برایم ایجاد شبهه گردید اگر چه آن دوره هم اوایل سلوک مرحوم آقا بوده است )
3 سؤال دارم که آن شخص اصلی محرک فتنه عدم نیاز به استاد بعد از فوت مرحوم انصاری که در روح مجرد به آن اشاره شده کیست ؟
4 آن دو نفر شاگرد مرحوم انصاری که از آن شخص محرک پیروی کردند یکی حاج اسماعیل دولابی بوده دیگری را بفرمایید کیست ؟
اگر پاسخ این سؤالات را ندهید در شبهه وشکی عجیب مدتهای مدید فرو خواهم رفت . خواهش می کنم به خاطر اینکه این گره فکری بنده را باز کنید و در راه خدا پاسخ این فقیر را مرحمت فرمایید. اگر هم سؤالاتم بیجا و غیر صحیح است لا اقل بفرمایید که دیگر مصدع نگردم . من پاسخها را فقط برای اطلاع شخصی خودم می خواهم و محرمانه نزد خودم نگاه می دارم . دریغ نفرمایید . اللَهم صل علی محمد و آل محمد .
هوالعلیم
بنظر می رسد طرح اینگونه مطالب حاکی از نوعی تنگ نظری و برخاسته از برخی محرومیتها و مشکلات نفسانی است و الّا کیست که با وجود این حجم عظیم از متون معارف و آثار بجای مانده از آن بزرگ پی به عظمت روح و حصول مراتب قصوای معرفت و توحید در ایشان نبرد و زبان به تحسین نگشاید و ثانیاً با عرض پوزش از محضر ولینعمت خویش مرحوم آیة اللَه طهرانی جسارت نموده و عرض می کنم : گیرم که مرحوم انصاری رضوان اللَه علیه به ایشان چندان التفات نمی نمودند، آیا مراتب اثبات و ظهوری که ما از ایشان مشاهده می نمودیم و می نمائیم حکایت از اکملیّت و أوسعیّت و اتمیّت در فعلیّت مراتب توحید نسبت به مرحوم انصاری رحمة اللَه علیه ندارد؟ بنده که چنین تصوّری دارم .
2 و اما مسئله جوع ، این مطلب مورد توجّه همه اساتید عرفان و اخلاق نسبت به تلامذه خود بوده است که از جوع روزه و کمتر خوردن از حد متعارف را قصد می کردند نه جلوگیری از پرخوری.
3 شخصی بنام : سید هاشم رضوی هندی.
4 مرحوم دولابی از جمله آن دو نفر نبوده است و آن دو هنوز در قید حیاتند.
انشاء اللَه موفق باشید.