عنوان بصری

تدبیر و خانواده (تعداد جلسات: 14)

سخنران آیت‌اللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی

توضیحاتصوت شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ... و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً از حدیث شریف عنوان بصری امام صادق علیه السلام

تاریخ سخنرانی 1423/02/07

توضیحاتموضوع :کیفیت تنظیم روابط و ارتباطات در محیط داخل وخارج منزل. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 اساس محوريت احكام اسلام و معارف الهي بر اساس مسأله توحيد مي‌باشد. 2 – ذكر قضيه‌اي مبني بر عملكرد يكي از اساتيد معروف اخلاق. 3 – مرحوم علّامه طهراني پس از بيست و دو سال تلاش و سعي بليغ در نشر معارف اسلامي و تنظيم امور اجتماعي در تهران و مسجد قائم به امر استاد خويش رهسپار مشهدمقدس مي‌شوند. 4 – انتقاد ناصحيح برخي افراد از مرحوم علّامه طهراني مبني بر عدم ورود و دخالت ايشان در مسائل اجتماعي و تربيتي. 5 – مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: نماز را بايد در اول وقت بجا آورد و تأخير نماز براي جمع شدن مأمومين و مريدان صحيح نمي‌باشد. 6 – عدم تعلق و وابستگي مرحوم علّامه طهراني به امور مسجد و مريدان پس از بيست و دو سال رنج و سختي و سعي و تلاش بي حد و حصر در تربيت شاگردان و احياء امور مسجد. 7 – مطالب و بيانات اولياء الهي اختصاص به گروه خاصي نداشته و براي هدايت و نورانيت همۀ انسانها در اَقصي نقاط عالم مي‌باشد. 8 – مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: روزي خواهد رسيد كه افراد در اقصي نقاط عالم با خواندن كتب حقير قلبشان به نور ايمان منوَّر و شيعه علي بن ابيطالب خواهند شد. 9 – مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: من در سويدا و اعماق وجود خويش همواره از خدا خواسته‌ام كه تمام وجود خود و مقامات عرفاني از فناء و بقاء باللَه را براي هدايت مردم و تأييد دينت فدا كنم. 10 – چگونه انسان مي‌تواند دريابد كه در اعمال و كارهاي خود خلوص دارد یا ندارد؟

تاریخ سخنرانی 1423/03/20

توضیحاتكيفيت تنظيم روابط در داخل منزل و حقوق والدين و فرزندان نسبت به يكديگر. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 كم‌ترين حقي كه افراد جامعه نسبت به حكومت دارا مي‌باشند تأمين امنيت جاني، مالي، اقتصادي، مبارزه با ظلم و بي‌عدالتي و اصلاح و بهبود اوضاع ظاهري افراد مجتمع مي‌باشد 2 پيامبر اكرم مي‌فرمايند: الملك يبقي مع الكفر و لا يبقي مع الظلم 3 نقطۀ ضعف مرحوم مدرس غلبۀ جنبۀ رحمت و عطوفت ايشان بود كه منجر به ضربه زدن رضاخان به ايشان شد 4 مرحوم مدرس شخصيتي حرّ و آزاده، متقي و اهل علم و درايت بود 5 وظيفه اصلي حكومت اسلامي، تأمين امنيت اخلاقی و ارتقاء روحي و معنوي همة افراد جامعه مي‌باشد 6 وظيفه پدر، تأمين امنيت روحي و فراهم كردن زمينۀ برای رشد و تكامل روحي و معنوي، اهل خانواده مي‌باشد 7 ذكر قضيه‌اي از مرحوم شيخ فضل‌اللَه نوري، مبني بر چگونگي تأثير عوامل خارجي بر سرنوشت افراد 8 بر طبق فرمايش امام عليه السلام مقصود و منظور از بازگرداندن امانت به اهلش در آيه شريفه:« اهل خانواده و همسر و فرزند مي‌باشند» 9 مرحوم علّامه طهراني مي فرمودند: كسي كه بتواند خانواده خود را بر طبق آنچه كه رضاي خداوند و ائمه عليهم السلام است حركت دهد و از مسائل انحرافي و اخلاقي دور نگه دارد، بزرگ‌ترين جهاد در راه خدا را انجام داده است 10 ضعف و انحطاط اخلاقي ودورشدن از اصول فطري و انساني جوامع بشري، در عين پيشرفت ظاهری علوم علم و تكنولوژي 11 تسامح و تساهل در پايبندي به اصول اخلاقي و اسلامي به بهانۀ مخالفت با تحجّرگرايي 12 مرحوم علّامه طهراني همواره از رشد فهم و عقل افراد سؤال مي‌كردند نه از حالات نفساني و مقامات باطني 13 ذكر برخي از وظايف پدر نسبت به اهل خانواده 14 اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايند: زندگي سه قسمت دارد: 2 قسمت آن بر اغماض است و يك قسمت آن بر عفو

تاریخ سخنرانی 1423/04/18

توضیحاتاهميت تسميه و اسم‌گذاري درمکتب اسلام. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 يكي از حقوقي را كه فرزندان نسبت به والدين دارند مسأله اسم‌گذاري و تسميه مي باشد 2 كيفيت پيدايش اسامي در ملل و جوامع مختلف 3 غني‌ترين زبان‌ها داراي چه ويژگي‌هايي مي‌باشند؟ 4 هر يك از اسماء و صفات پروردگار، دلالت بر ظهور و جلوۀ خاصي از تجليات و حقائق، در وجود حضرت حق مي‌كند 5 اشتباه برخي از فلاسفه و حكماء در قائل بودن به عدم فرق بين اسامي پروردگار از نقطه نظر انتساب به پروردگار 6 تفسير آيه شريفه: ولله الاسماء الحسني فادعوه بها 7 اهميت دقت و توجه به معنا در هنگام اسم‌گذاري فرزندان 8 چرا امام حسين عليه السلام همۀ فرزندان خود را به نام علي تسميه‌گذاري كردند؟ 9 ذكر حكايتي مبني بر پاسخ متقن فردي به يكي از اهل تسنن بر اساس حديث «اِنّ اصحابي كالنّجوم» 10 سعي و تلاش بليغ معاويه در محو كردن اسم علي ابن ابي‌طالب و فضائل او از اذهان مردم 11 مراسم بزرگداشت و تجديد خاطره و احياء ذكر، اختصاص به ائمه معصومين عليهم السلام دارد 12 توضيحی راجع به فرمايش امام صادق عليه السلام: رحم اللَه مَنْ أحيي ذكرنا

تاریخ سخنرانی 1423/06/22

توضیحاتتبیین ابعاد وجودی زنان درآیات و روایات وارده از ائمه اطهار. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 چگونگي نقش عايشه در برپايي جنگ جمل 2 دسيسه ها و حيله‌هاي خليفة اول و ثاني قبل و بعد از سقيفه 3 بیان دو ويژگي مهم در به خلافت رسيدن امير المؤمنين عليه السلام: نص و تصريح پيامبر اكرم صلی اللَه علیه وآله وسلم، حريت و آزادي افراد در انتخاب 4 عايشه به خونخواهي عثمان به تحريك و خروج مسلمانان و صحابه بر عليه اميرالمؤمنين علیه السلام مي‌پردازد 5 اميرالمؤمنين علیه السلام در پايان جنگ جمل در وصف عايشه مي‌فرمايند: و اما عائشة فقد أدْرَکَهَا ضعف رأي النساء 6 كيفيت برخورد اميرالمؤمنين عليه السلام در جنگ جمل با عايشه و سخنان ايشان از معجزات حضرت مي‌باشد 7 مطالعه و خواندن وصيت اميرالمؤمنين عليه السلام به امام حسن عليه السلام در منطقه حاضرين بر هر مسلمان و شيعه واجب و لازم مي‌باشد 8 اميرالمؤمنين عليه السلام به امام حسن عليه السلام مي‌فرمايند: و ان شئت أن لا يعرفن غيرك فافعل 9 حضرت زهرا سلام اللَه عليها فرمودند: بهترين زنان عالم آن زني است كه نه مردي او را ببيند و نه او مردي را ببيند 10 توضيحي راجع به فرمايش امير المؤمنين عليه السلام: اعلموا انَّ النساء عيٌّ و عَورَة و اما عيَّهن فَاَسكتوهنّ بالسكوت و اما عورتهن فاسكنوهنَّ بالبيوت 11 اميرالمؤمنين عليه السلام در جاي ديگري از نهج البلاغه مي‌فرمايند: اعلموا اَنَّ النساء نواقص العقول و نواقص الحظوظ و نواقص الايمان 12 وظيفه علماء و اهل علم تبليغ دين بدون رعايت هيچ‌گونه ملاحظه و مصلحت‌انديشي‌هاي دنيوي و احساسي می باشد 13 تفسير آيه 39 سورة مبارکۀاحزاب: (الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيباً) 14 مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: رابطۀ خود را با خدا صاف و خالص كن و از امر ديگري نهراس قل اللَه ثم ذرهم في خوضهم يلعبون

تاریخ سخنرانی 1423/07/06

توضیحاتبیان وظیفۀ علماء دینی در امر تبلیغ دین. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 بر اسا س آيه: الرِّجال قوّامون علي النساء بما فضل اللَه... تفضيل و برتري كه خداوند براي مردان قرار داده است روي چه اساس و محوري مي‌باشد؟ 2 مقصود و هدف از خلقت انسان‌ها و آمدن به دنيا و انجام تكاليف و امور ديني چه مي‌باشد؟ 3 جميع عبادات و تكاليف انسان‌ها به درگاه پروردگار به جهت نياز ايشان بوده و خداوند متعال غني بالذات مي‌باشد 4 مرحوم حداد رضوان اللَه عليه مي فرمودند: نماز حالت نياز و احتياجي است كه خواهي نخواهي يك بنده در وجود خويش احساس مي‌كند 5 تفسير آيه 12 سوره مبارکۀ هود: (فَلَعَلَّكَ تارِكٌ بَعْضَ ما يُوحى‏ إِلَيْكَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُك‏...) 6 كتمان و تفسير نادرست برخي از متون ديني بزرگ‌ترين ظلم و بي‌عدالتي به افرادي است كه مستعد بوده و قابليت براي رشد و ادراك واقعيت‌ها را دارا مي‌باشند 7 آنچه وظيفه عالم ديني مي‌باشد تلاش براي ادراك صحيح حقائق ديني در وهلۀ اول و بيان آنها بدون لحاظ هيچ‌گونه مصلحت‌انديشي ها و اعمال سليقه‌هاي شخصي مي‌باشد 8 تفسير نادرست برخي از افراد از آيۀ: الرجال قوّامون علي النساء 9 بيان برخي از حقائق انقلاب اسلامي و وظائف حكومت اسلامي توسط مرحوم علّامه طهراني در كتاب وظيفه فرد مسلمان و معارضه و مخالفت برخي افراد با مطالب آن 10 فرار برخي از افراد از مواجهه با حق و پذيرش آن به خاطر ترس از تخريب و فروپاشي افكار و باورهاي ساخته و پرداخته خود 11 تقطيع و حذف برخي از حقائق تاریخی و ظلم‌هايي كه بني الحسن نسبت به ائمه علیهم السلام روا داشتند توسط مرحوم شيخ عباس قمي خلاف مكتب اسلام و مكتب واقع‌گرايي مي‌باشد 12 پيمودن راه خدا و اسلام و متحقق شدن به كمالات الهي در گرو انتساب به امام معصوم عليه السلام و غير امام نمي‌باشد 13 برادران امام رضا عليه السلام ايشان را متهم به تزوير و جعل كرده و فرزندي امام جواد عليه السلام را از امام رضا عليه السلام نفي كردند 14 تبعيت و پيروي بيشتر مردم از اهواء نفسانيه و تخيلات و توهمات مي‌باشد: اكثرهم لا يعقلون

تاریخ سخنرانی 1423/07/21

توضیحاتحقیقت عقل عملی و نظری شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة .العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 در اين دنيا هيچ فردي بدون توجه به جنبه معنوي و الهي موجود در نظام آفرينش و نظام خلقت نمي‌تواند مصالح و منافع خود را در گرايش‌هاي مختلف و در تدوين قوانين ناديده بگيرد 2 وظيفه عالم ديني تنها بيان مطالب و رساندن احكام در حدود فهم و استعداد خويش مي‌باشد و وظيفه متولي دين و صاحب شريعت امام زمان عليه السلام حفظ و نگهداري دين مي‌باشد 3 خداوند متعال خطاب به پيامبر اكرم صلی اللَه علیه وآله وسلم مي‌فرمايد: ما عليك الا البلاغ، وظيفه تو بيان مطالب مي‌باشد حال مردم آن را بپذيرند يا امتناع كنند 4 برخي بر اين باورند كه وظيفه عالم ديني حفظ دين و قوانين آن به هر نحو ممكن و تفسير و توجيه متون ديني بر اساس خواست افراد جامعه و سليقه‌هاي ايشان مي‌باشد 5 عدم اظهار عجز برخي افراد نسبت به فهم و شناخت پاره‌اي از متون ديني ايشان را وادار به توجيهات غيرصحيح و ناروا و در برخي اوقات انكار اسانيد روايات مي‌كند 6 عدم صحت تفسير و توجيه احكام و قوانين دين بر اساس اختلاف ازمنه و امكنه 7 ذكر برخي تفاسير نادرست و مضحك بعضي از افراد نسبت به كلمات اميرالمؤمنين عليه السلام در نهج‌البلاغه 8 اختلاف ائمه معصومين عليهم السلام در امور ظاهري و سعۀ وجودي مانع از اتحاد ايشان در دارا بودن ولايت كليه الهيه و حكومت بر ملك و ملكوت نمي‌باشد

تاریخ سخنرانی 1423/08/05

توضیحاتتفسیر سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام در ارتباط با زنان. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 افراط و تفريط افراد و صاحب نظران در چگونگي ارتباط ميان زوج و زوجه و وظايف ايشان 2 اعتراض و توبيخ مرحوم علّامه طهرانی نسبت به گفتار يكي از علماء: شكر خدائي را كه ما را مرد آفريد 3 تفاوت مطالبي را كه ولي خدا و عارف كامل بيان مي‌كند با ساير مطالبي كه از طرف اهل علم بيان مي‌شود تفاوت بين المغرب و المشرق است 4 برداشت و تصور نادرست برخي افراد از مسأله بلوغ زن 5 توضيحي راجع به معناي عقل نظري و عقل عملي 6 ميان زن و مرد از نقطه نظر عقل نظري هيچ‌گونه تفاوتي نمي‌باشد بلكه در بسياري از علوم زنان از پيشگامان مي‌باشند 7 خداوند متعال وجود انسان را مجموعه‌اي از غرائز و صفات قرار داده است كه اين غرائز به حسب مراتبي كه دارند در فكر و نيت و عمل انسان تأثير مستقيم دارند 8 ذكر برخي از مطالب خلاف واقع و مادون مقام و جايگاه پيامبر اكرم و ائمه معصومين سلام اللَه عليهم توسط برخي از افراد 9 ذكر حكايتي مبني بر عملكرد نادرست با يزيد بسطامي در مواجۀ با سگي و تنبه او در عالم مكاشفه بر اثر سخنان سگ 10 هر يك از غرائز و صفات موجود در انسان‌ها ايشان را به سمت و مقتضاي آن غريزه و صفت كشانده و در برخي اوقات به مقابله و معارضه با عقل عملي مي‌پردازد 11 تفسير بخشي از آيه 179 سوره مبارکۀاعراف: لهم قلوب لا يفقَهون بِها ولهم أعين لا يبصرون بِها ولهم آذان لا يسمعون بها 12 در روايات ظهور حضرت حجت علیه السلام آمده است از جمله مهم‌ترين افرادي كه با ايشان به مخالفت مي‌پردازند علماء هستند

تاریخ سخنرانی 1423/08/12

توضیحاتحقيقت نفس و روح مرد و زن شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة .العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 خداوند تبارك و تعالي بر اساس جنبۀ فاعلي مرد و جنبۀ انفعالي زن خصوصيات و صفاتي مطابق با تعهد و مسئوليت ايشان بر عهدۀ‌شان گذاشته است 2 بينش و نظر اسلام نسبت به ساختار وجودي مرد و زن و هدف از خلقت ايشان چه مي‌باشد؟ 3 ذكر دو وجه براي اينكه چرا خطابات قرآن در عين اينكه شامل زنان هم مي‌شوند به صورت مذكر آورده شده‌اند 4 در بسياري از آيات قرآن خطابات هم به صورت مذكر وهم مؤنث آمده است و اين دلالت مي‌كند بر اينكه در نظام تكاملي خلقت اين دو جنس با هم يك هدف را تعقيب مي‌كنند 5 تفسير آيه شريفه وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ... 6 زن و شوهر بايد به وظايف خود بر اساس تكليف الهي عمل كنند نه صرفاً به خاطر علاقه و روابط طرفيني 7 بر طبق آيه مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِن‏ اعمال صالح مرد و زن بايد بر اساس ايمان به پروردگار باشد 8 مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: از جمله بزرگ‌ترين اشتباهاتي كه پدر و مادر مرتكب مي‌شوند اين است كه ايشان خود را صرفاً متعهد و مسئول تربيت و راهنمايي فرزندان در زمان طفوليت مي‌دانند نه در زمان بزرگسالي 9 تفسير و توضيح حيات طيبه بر اساس آيه مذكور 10 زبان حال پيامبر اكرم در هنگام رسيدن به بعثت در بيان خواجه حافظ شيراز رحمة اللَه علیه: من كه ملول گشتمي از نفس فرشتگان قال و مقال عالمي مي‌كشم از براي تو 11 بر اساس آيه شريفه هر يك از زن و مرد با انجام اعمال صالح در حالت ايمان به حيات طيبه رسيده و جزايي بالاتر از اعمال خويش دريافت مي‌كنند 12 وجود انسان وجوديست كه از ذات پروردگار و عالم سعه و تجرد و نور نشأت گرفته و به اين عالم دنيا تنزل پيدا كرده است 13 لازمه انتساب روح انسان به پروردگار اثبات مقام تجرد و اتصاف روح به همان اوصافي است كه آن اوصاف به وجود بسيط و بالصرافه و اطلاقي پروردگار برمي‌گردد 14 توضيحي راجع به صفات فطري و اكتسابي در انسان‌ها

تاریخ سخنرانی 1423/10/24

توضیحاتحقيقت نفس و روح مرد و زن شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً 1 خداوند تبارك و تعالي بر طبق مصالح و ضرورت‌هاي موجود در عالم دنيا هر آنچه كه لازمۀ زندگي دنيا مي‌باشد و وجود آن براي استمرار حيات مفيد است در وجود انسان قرار داده است 2 خلقت جسماني و مادي بدن انسان با همۀ پيچيدگي‌هايش در قبال خلقت نفس و روح او مانند نسبت قطره به دريا و بلكه بالاتر مي‌باشد 3 از آنجايي كه حقيقت روح و نفس انسان از مقام ذات ربوبي نشأت گرفته توجه به، بدن مادي صرفاً بايد بمنزله آلت و وسيله در رساندن روح به كمال حقيقي خود باشد 4 حقيقت نفس و روح مرد و زن در عوالم پس از مثال با حفظ جنبۀ فاعلي و انفعالی خود صورت رجوليت و انوثيت خود را از دست داده، هر دو قابليت رسيدن به اعلا درجه كمال را دارا مي‌باشند 5 احكام اسلامي و قوانيني كه شارع مقدس براي بشر در محيط اجتماعي، خانوادگي و شخصي وضع كرده است براي رساندن او به اعلا مرتبه از مراتب كمال مي‌باشد 6 مسأله ازدواج صرف نظر از اينكه موجب بقاء نسل مي‌شود سبب ايجاد يك نوع علقه و ارتباط بين دو نفس مي‌شود كه اين علقه براي تكامل انسان حياتي مي‌باشد 7 هر يك از احكام اسلامي از جمله ازدواج سبب به فعليت رسيدن بخشي از استعدادها و قابليت‌هاي انسانها براي رسيدن به كمال مي‌باشد 8 ذكر حکايتي از امام صادق عليه السلام مبني بر اهميت جايگاه نماز 9 گذران وقت و سعي و تلاش در به دست آوردن زمان ظهور حضرت بقيه‌اللَه سلام اللَه عليه و آثار آن خلاف مكتب عرفان و موجب تضييع عمر مي‌شود 10 بزرگان و اولياء الهي همواره افراد و شاگردان خود را به پيدا كردن شناخت و معرفت حقيقي نسبت به مقام ولايت و ائمه معصومین سلام اللَه علیهم دعوت مي‌كردند 11 چگونگي كيفيت بدن انسان در قيامت و ادراك لذات آن 12 تفسير آيه شريفۀ انَّ المتقين في مقامٍ امين 13 بر طبق آيه و زوجناهم بحور العين تزويج افراد با حور العين در قيامت به چه معناست 14 بر اساس آيه انَّ المتقين في مقام امين رسيدن به مقام امن و بهره‌مندي از مقامات و نعمات بهشت و تزويج با حور العين اختصاص به مردان نداشته شامل زنان هم مي‌شود

تاریخ سخنرانی 1423/11/15

توضیحاتدیدگاه مکتب اسلام نسبت به كيفيت ارتباط و تعامل ميان زن و شوهر . شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 – مقصود و منظور از تشريع و تبيين احكام اسلام رسيدن به مرتبه تكاملي روح و به فعليت در آوردن استعداداتي است كه خداوند متعال در وجود انسان به وديعه نهاده است 2 – حركت و تلاش جوامع امروزي بر تأمين هر چه بهتر نيازهاي مادي و دنيوي انسانها مي‌باشد نه كمالات و ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي 3 – بشر امروز نتوانسته است آن واقعيت و حقيقت وجود خويش را دريافته و به موقعيت ممتاز خويش در قاموس عالم خلقت دست يابد. 4 – توضيحي راجع به سخن پيامبر اكرم صلوات اللَه عليه و آله «من تساوي يوماه فهو مغبون» 5 – از آنجايي كه حقيقت وجود انسان عبارتست از حالت اتصال و ربط او با ذات پروردگار متعال بر عهدۀ او می باشد فراهم كردن هرآنچه او را به اين مرتبه و جايگاه مي‌رساند 6 – خداوند متعال به واسطه فرستادن پيامبران و ارسال كتب و و دعوت اولياء الهي زمينه براي رشد و تكامل افراد را فراهم كرده و حجت خويش را بر ايشان تمام كرده است 7 – ابتعاد و دوري افراد و مسلمانها از تمدن و فرهنگ اصيل اسلامی 8 – مبنا و پايه تشريع احكام و قوانين اسلامي به تكامل رسيدن روح و نفس افراد در سايه عدالت اجتماعي مي‌باشد 9 – تفسير آيه 150 و 151 از سورۀ مباركۀ نساء: «انَّ الذين يكفرون باللَه و رسله...» 10 – خليفه ثاني خود را هم‌شأن و هم‌رتبه پيامبر اكرم مي‌دانست و از اين جهت دست به تغيير احكام و بدعت‌گذاري در دين زد

تاریخ سخنرانی 1423/11/29

توضیحاتتطبيق برنامه‌هاي تربيتي اسلام بر نهاد خانواده شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً 1 – محور همۀ امور و مطالب در جميع احكام اسلامي و معارف الهي بر اساس محوريت توحيد و عبوديت خداوند متعال مي‌باشد. 2 – ائمه عليهم السلام وسائط و مجاري تام فيض پروردگار مي‌باشند در نتيجه توجه و ديد استقلالي به ايشان شرك و موجب بطلان عبادات مي‌شود. 3 – توضيحي راجع به مقام أحديت و واحديت پروردگار متعال 4 – تفسير دو بيت از ابن فارض مصري رحمة اللَه علیه يقولون لي صفهاً و انت بوصفها خبيرٌ اَجل عندي باَوصافها علم صفاء ولا ماء و نور لا نارٌ و روح ولا جسمٌ و لطفٌ و لا هون و روح ولا جسمٌ 5 – نفس مبارك پيامبر اكرم صلی اللَه علیه وآله وسلم صادر اول و واسطه در خلق جميع موجودات عالم امکان مي‌باشد 6 – انحراف مكتب شيخيه و پيروان شيخ احمد احسائي از حقيقت دين و تشيع 7 – ائمه عليهم السلام هيچ‌گاه در قبال پروردگار براي خود وجودي قائل نشده و مردم را به سوي خود دعوت نكردند 8 – در تمام عوالم وجود يك اراده و قدرت حاكم است و آن اراده و قدرت پروردگار است كه در موارد مختلف ظهورات مختلف دارد. 9 – چگونگي انتساب يك عمل واحد به ذات پروردگار و افراد 10 – عكس شير با قدرت ولايي امام رضا عليه السلام تبديل به شير واقعي شده و دشمن خدا را مي‌بلعد 11 – غايت و مقصود از جعل احكام و قوانين اسلامي رسيدن به مبدأ و حقيقت عبوديت مي‌باشد و تنها مكتب اهل بيت است كه مي‌تواند انسان را به آن نقطه تكاملي و رشد برساند 12 – تفسير آيه 46 از سورة مبارکۀ سبأ «قل انما اعظكم بواحدةٍ اَن تقوموا لله»

تاریخ سخنرانی 1424/12/22

توضیحاتچگونگي ارتباط مرد و زن بر اساس دستورات اسلام. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 دستورات و وظايفي كه خداوند متعال بر عهدۀ زن و شوهر قرار داده است داراي دو بُعد حقوقي و اخلاقي مي‌باشند 2 اهميت رعايت حقوق مؤمن و رفع قضاي حاجت او در نزد پروردگار و اولياي دين 3 ذكر برخي از حقوق الزامي كه بر عهدة هر يك از زوجين است و عمل بر طبق آن حقوق 4 در زندگي زناشويي قوانين و مقرراتي وجود دارد كه عدم پايبندي به آنها پيگرد قانوني نداشته لكن عمل بر اساس آنها براي استمرار و بقاء زندگي امري حياتي به شمار مي‌رود 5 آنچه براي اسلام در انعقاد نهاد خانواده و تشكيل كانون زناشويي اهميت دارد رعايت دو مسأله مي‌باشد 6 آنچه از متون روايات و سخنان پيامبر اكرم و ائمه معصومين علیهم السلام استنباط مي‌شود اين است كه اطاعت زن از شوهر خود در راستاي اطاعت زن از خداوند متعال قرار دارد 7 بر اساس آيۀ شريفه: قل انما اعظمكم بواحدةٍ ان تقومو لله، عملكرد و رفتار هر يك از زوجين با يكديگر بايد بر اساس توحيد و رضاي الهي باشد 8 زن در تصور و تفكر خويش اطاعت از مرد را بايد در راستاي اطاعت از خداوند و نماينده او تلقي و باور كند 9 توضيحي راجع به سخن پيامبر اكرم صلی اللَه علیه وآله وسلم در ارتباط با عظمت جايگاه شوهر در عالم وجود 10 ذكر روايتي از امام صادق عليه السلام مبني بر اهميت خشنودي و رضايت شوهر از همسر خويش

تاریخ سخنرانی 1424/01/18

توضیحاتبیان وظائف واموری که برعهدۀ زنان می باشد. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 يكي از مهم‌ترين وظايف و تكاليف حكومت اسلام نسبت به رعايا و افراد اين است كه در دو جنبۀ ظاهر و باطن و در دو طريق تكاملي قوانين اجتماعي و تكميل نفوس حركت كند 2 امروزه آنچه مد نظر حكومت‌ها مي‌باشد تأمين رفاه نسبي و برقراري عدالت اجتماعي در جامعه است نه توجه به رشد روحي و تكامل معنوي افراد جامعه 3 در حكومت اسلام تأمين رفاه و امنيت و برقراري عدالت اجتماعي مقدمه و واسطه است براي رسيدن افراد به رشد و تكامل روحي و معنوي 4 رشد و كمال عقلي و روحي افراد جامعه و ايجاد عدالت اجتماعي به تمام معني الكلمة در زمان ظهور حضرت ولي عصر عجل اللَه تعالي فرجه تحقق پيدا مي‌كند 5 حضرت زهرا سلام اللَه عليها مي‌فرمايند: بهترين زنان آن زني است كه نه مردي او را ببيند و نه او مردي را ببيند 6 حضرت زينب سلام اللَه عليها به جز جريان واقعه عاشورا در طول حيات خويش به سخنراني و وعظ و خطابه براي مردان نپرداخته است 7 آنچه بر عهدة يك فرد عاقل و سالك راه الهي مي‌باشد توجه به خود و عمل به وظيفه و تكليف مي‌باشد 8 اختلافي كه در عالم خلقت و تكوين ميان زن و مرد وجود دارد در تعيين تكليف و مرام و منش هر كدام از ايشان نقش حياتي و سرنوشت‌ساز دارد 9 نظام روحي و تكاملي زن به گونه‌اي است كه اگر او كارها و وظائف مرد را به عهده گيرد قطعاً از رسيدن به مقصد باز مانده و استعدادات وجود خويش را نمي‌تواند شكوفا سازد 10 از نقطه نظر اسلام تحصيل زن و رسيدن او به بالاترين مراتب و مدارج علمي و ديني در چهارچوب نظام تربيتي اسلام مورد اشكال نمي‌باشد

تاریخ سخنرانی 1424/02/09

توضیحاتكيفيت تدبير امور به مقتضاي مقام عبوديت. شرح فقره: قلت يا ابا عبداللَه ما حقيقة العبودية ...و لا يدبِّر العبد لنفسه تدبيراً. 1 در حالي كه بناي اسلام بر ايجاد نظم و تدبير دقيق در همه امور شخصي و اجتماعي است چگونه امام صادق عليه السلام تحقق معناي عبوديت را در عدم تدبير عبد بيان مي‌كنند 2 خداوند متعال در هر مسأله از مسائل زندگي براي شخص سالك ميزان قرار داده است كه عمل بر طبق آن سبب به فعليت رسيدن مرتبه ای در وجود او خواهد شد 3 ذكر برخي از مطالب مرحوم علّامه طهراني به يكي از علماء كه درخواست دستگيري و هدايت از ايشان را كرده بود 4 وظيفه شاگرد اطاعت کامل از استاد و ولي كامل الهي مي‌باشد 5 مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: مقام عزت پروردگار را بايد در وجود اولياي خدا يافت 6 در مكتب عرفان ميان حضور و غيبت امام عليه السلام تفاوتي وجود ندارد چرا كه ايشان با وجود تك تك افراد معيت دارند 7 پايه و اساس در مكتب عرفان بر معرفت و شناخت مقام امام عليه السلام و ولايت مي‌باشد 8 عرفاء و اولياء الهي به دنبال تحقق ظهور باطني امام عليه السلام در وجود و قلب خويش هستند 9 مرحوم علّامه طهراني مي‌فرمودند: اميرالمؤمنين عليه السلام آمده است تا افراد را در همان رتبه و مرتبه‌اي كه خودش قرار دارد ببرد 10 توضيحي راجع به حقيقت مقام ولايت امام زمان عجل اللَه تعالي فرجه 11 ميزان در دموكراسي اسلامي اين است كه هيچ فرد از افراد جامعه نتواند ضرري به هم نوع خود در هيچ مرتبه از مراتب كمالي برساند 12 بر اساس كلام امام صادق عليه السلام نيت انسان در مقام عمل و در مقام اشتغالات خويش تنها بايد بر اساس عمل به تكليف و رضاي الهي باشد