معنای حدیث من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا
سلام علیکم
ضمن تشکر از زحمات جنابعالی و دیگر عزیزان در رساندن مبانی اسلام ناب محمّدی صلّی اللَه علیه و آله اجمعین و درخواست از خداوند منّان بر توفیقات روزافزون شما ، سؤالاتی چند مطرح کرده و خواهشمندم مارا راهنمایی بفرمایید:
1 اگر مردی به همسر و فرزندان خود ماهانه مقداری خرجی دهد (در 2 صورت مقدار قابل توجه و نبودن آن) آیا خمس به آنها تعلّق میگیرد؟
2 نسبت به عروسکهایی که به انسان هدیه میدهند آیا می شود عین آنها را به دیگری اهدا کرد یا باید فروخته شود و مبلغ آنرا اهدا کرد یا هیچکدام(نسبت به موارد غیر صحیحه)؟
3 وصایت میّتی نسبت به امر بدعتی که در عرف زمان میّت جاری بوده بر وصی چگونه خواهد بود ( بر فرض دانستن و ندانستن آن از هر دوطرف )
4 برکة العلم فی توضّع الاستاذ ، حدود ارتباط شاگرد و استاد را حتی المقدور مفصّل بیان نموده و اینکه در مسائل انحرافی احیانا از ناحیه استاد ، وظیفه شاگرد چه خواهد بود ؟
5 از قول امیرالمؤمنین علیه السلام که می فرماید: من علّمنی حرفا فقد صیّرنی عبدا، ظاهرا استفاده عموم می شود آیا نمی توان حمل بر رابطه استاد و شاگردی نمود آنهم در مسیر حق با توچه به لفظ (علّمنی) و نیز آیا (من علّمنی ) مطلق بوده زیرا چه بسا از فردی بعنوان استاد استفاده کرده که خود او بر نفس خود سوار نباشد؟
6 اگر در محیط حوزوی بر اثر نادانی و حماقت مسئولی اموری برخلاف مبانی سیروسلوک انجام شود ( آوردن میز نهارخوری و تنیس روی میز و اتاق بدنسازی و تریبون برای صبحگاه و ....) ، وظیفه طلاب چه خواهد بود؟ ضمنا استاد اخلاقی نیز که حالات خوشی در توحید دارد و اطرافش اینچنین می گذرد چطور وضعیتی دارد؟
7 این بیت را قبول دارید:
چو با حبیب نشینی و باده پیمایی بیاد دار محبّان بادپیمارا
والسلام علیکم و رحمةاللَه
ضمن تشکر از زحمات جنابعالی و دیگر عزیزان در رساندن مبانی اسلام ناب محمّدی صلّی اللَه علیه و آله اجمعین و درخواست از خداوند منّان بر توفیقات روزافزون شما ، سؤالاتی چند مطرح کرده و خواهشمندم مارا راهنمایی بفرمایید:
1 اگر مردی به همسر و فرزندان خود ماهانه مقداری خرجی دهد (در 2 صورت مقدار قابل توجه و نبودن آن) آیا خمس به آنها تعلّق میگیرد؟
2 نسبت به عروسکهایی که به انسان هدیه میدهند آیا می شود عین آنها را به دیگری اهدا کرد یا باید فروخته شود و مبلغ آنرا اهدا کرد یا هیچکدام(نسبت به موارد غیر صحیحه)؟
3 وصایت میّتی نسبت به امر بدعتی که در عرف زمان میّت جاری بوده بر وصی چگونه خواهد بود ( بر فرض دانستن و ندانستن آن از هر دوطرف )
4 برکة العلم فی توضّع الاستاذ ، حدود ارتباط شاگرد و استاد را حتی المقدور مفصّل بیان نموده و اینکه در مسائل انحرافی احیانا از ناحیه استاد ، وظیفه شاگرد چه خواهد بود ؟
5 از قول امیرالمؤمنین علیه السلام که می فرماید: من علّمنی حرفا فقد صیّرنی عبدا، ظاهرا استفاده عموم می شود آیا نمی توان حمل بر رابطه استاد و شاگردی نمود آنهم در مسیر حق با توچه به لفظ (علّمنی) و نیز آیا (من علّمنی ) مطلق بوده زیرا چه بسا از فردی بعنوان استاد استفاده کرده که خود او بر نفس خود سوار نباشد؟
6 اگر در محیط حوزوی بر اثر نادانی و حماقت مسئولی اموری برخلاف مبانی سیروسلوک انجام شود ( آوردن میز نهارخوری و تنیس روی میز و اتاق بدنسازی و تریبون برای صبحگاه و ....) ، وظیفه طلاب چه خواهد بود؟ ضمنا استاد اخلاقی نیز که حالات خوشی در توحید دارد و اطرافش اینچنین می گذرد چطور وضعیتی دارد؟
7 این بیت را قبول دارید:
چو با حبیب نشینی و باده پیمایی بیاد دار محبّان بادپیمارا
والسلام علیکم و رحمةاللَه
هوالعلیم
1ـ چنانچه صرف مخارج روز مرّه شود، خیر تعلق نمیگیرد. اما اگر صرف مخارج غیر ضروری و زائد گردد تعلق میگیرد.
2ـ عروسک حرام است و نمیتوان در منزل نگه داشت و یا آن را به دیگری هدیه داد.
3ـ وصیت بر خلاف سنت و شرع باطل است. مثل وصیت نسبت به اربعین متوفی و غیره.
4ـ شاگرد باید پیوسته با ادب و احترام به استاد بنگرد و اگر خلافی مشاهده کرد با لطائف الحیل و اشاره به او گوشزد نماید.
5ـ کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام عام است و همه را شامل میشود. بلی جمله: لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق را نیز نباید فراموش نمود.
6ـ انسان نسبت به امور خلاف باید تذکر دهد، نه بیشتر.
7ـ این بیت صحیح است.
1ـ چنانچه صرف مخارج روز مرّه شود، خیر تعلق نمیگیرد. اما اگر صرف مخارج غیر ضروری و زائد گردد تعلق میگیرد.
2ـ عروسک حرام است و نمیتوان در منزل نگه داشت و یا آن را به دیگری هدیه داد.
3ـ وصیت بر خلاف سنت و شرع باطل است. مثل وصیت نسبت به اربعین متوفی و غیره.
4ـ شاگرد باید پیوسته با ادب و احترام به استاد بنگرد و اگر خلافی مشاهده کرد با لطائف الحیل و اشاره به او گوشزد نماید.
5ـ کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام عام است و همه را شامل میشود. بلی جمله: لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق را نیز نباید فراموش نمود.
6ـ انسان نسبت به امور خلاف باید تذکر دهد، نه بیشتر.
7ـ این بیت صحیح است.