ابو‌حمزه ثمالی

سال 1430 (تعداد جلسات: 16)

سخنران آیة اللَه سید محمد محسن حسینی طهرانی

تاریخ سخنرانی 1430/09/07

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 تفسیر معنای فزع و تفاوت آن با واژۀ نگرانی. 2 قرآن همیشه دعوت به متابعت از أحسن می کند. 3 فطرتی که خداوند در وجود افراد قرار داده است در مواجهه با شبهات و حوادث ، ایشان را به سوی حقیقت هدایت می کند. 4 بیدار شدن فطرت شخص مشرک به هنگام جنگ با پیامبر صلّی اللَه علیه و آله و سلّم. 5 روزی فرا خواهد رسید که افرادی که به ظاهر متعبّد به احکام و تکالیف الهی نیستند در کنار امام زمان علیه السّلام و افرادی که به ظاهر دم از پیامبر اکرم و ائمّه اطهار علیهم السلام می زنند در صف مقابل حضرت می ایستند.

تاریخ سخنرانی 1430/09/08

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 تفاوت کیفیّت ظهور و بروز فطرت در کودکان و بزرگسالان. 2 زیاده طلبی در آدمی به این دلیل است که مسایل را عقلانی بررسی نمی کند. 3 شدّت ایثار و فداکاری اصحاب سیّد الشّهداء علیه السّلام به آن حضرت به چه دلیل می باشد؟ 4 نحوۀ برخورد پیامبر أکرم صلی اللَه علیه و آله وسلم با مردم مشرک و کافر.

تاریخ سخنرانی 1430/09/09

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 اهتمام مرحوم علّامه طهرانی نسبت به شرکت در نماز جمعه. 2 خطیب نماز جمعه باید جنبۀ ملکوتی و معنوی نماز جمعه را از جنبۀ سیاسی آن برتری دهد. 3 از جمله وظایف حاکم اسلامی نسبت به مردم بالا بردن سطح فکر و عقول ایشان می باشد. 4 ایجاد فضای اعتماد و باور اجتماعی از وظایف حکومت اسلامی است. 5 در حکومت اسلام همه افراد همچون دندانه های شانه یکسان می باشند و تنها تفاوت میان آنها تقوا است.

تاریخ سخنرانی 1430/09/10

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 سیر و سلوک الی اللَه عبارت است از تطبیق برنامه زندگی بر اساس دستورات اولیاء الهی. 2 توضیحی در ارتباط با این شعر: صمت و جوع و سَهَر و عُزلت و ذکری به دوام * ناتمامان جهان را کند این پنج تمام. 3 کیفیّت تعامل و ارتباط سالک الی اللَه با استاد. 4 سالکی که خود را به پروردگار متعال می سپارد، عافیت طلبی در نزد او معنا ندارد. 5 آیت اللَه حاج شیخ محمد جواد انصاری می فرمودند: سیر وسلوک عمل کردن به واجبات خمسه است.

تاریخ سخنرانی 1430/09/11

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 علّامه طهرانی فقط بر اساس شرع حکم می نمود و راههای فرار از احکام را صحیح نمی دانست. 2 دستور مرحوم آقای حاج سیّد هاشم حدّاد به علّامه طهرانی در ارتباط با مهاجرت به مشهد مقدّس و شروع به تألیف دورۀ علوم و معارف اسلام. 3 برخورد شدید و تند مرحوم آیت اللَه حاج سیّد جمال الدین گلپایگانی با قائم مقام رفیع و عدم دریافت اموال ربوی به عنوان خمس.

تاریخ سخنرانی 1430/09/13

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 کلام امام علیه السلام دارای عصمت و جاودانگی می باشد. 2 مطالب و مضامین دعای ابوحمزه مطابق با حالات همه انسانها می باشد. 3 سفارش بزرگان بر قرائت دعای سحر در قنوت نماز وتر. 4 فرمایش علّامۀ طهرانی در توصیف جمال غیر قابل تصوّر حور العین. 5 تبیین معنای گناه و ثواب. 6 توضیحی در ارتباط با معنای حسن و قبح فعلی وفاعلی.

تاریخ سخنرانی 1430/09/14

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 در مکتب شیعه فقط چهارده نفر هستند که کلامشان دارای عصمت است و بس. 2 بایزید بسطامی شش سال در منزل امام صادق علیه السلام به سقایی می پرداخته است. 3 از جمله فقهائی که قطعاً مورد نظر و تأیید امام زمان علیه السّلام بوده است، شیخ مفید رحمة اللَه علیه می باشد. 4 کسی که قصد زیارت امام رضا علیه السّلام را می کند فقط باید در نظر او امام باشد و قبل از زیارت امام نباید به زیارت اولیاء و بزرگان برود، نظیر مرحوم حاج ملا هادی سبزواری در سبزوار و بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی در شاهرود و شیخ فرید الدین عطّار در نیشابور. 5 توضیحی در ارتباط با حقیقت معنای گناه.

تاریخ سخنرانی 1430/09/15

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 کلّیه اتّفاقات این عالم دارای صورت برزخی بوده و این صورت همیشه ثابت است. 2 توضیحی پیرامون عالم مثال و صورت برزخی اشخاص. 3 افرادی که معتقدند ابوحنیفه از مفاخر اسلام است در جهل و نادانی به سر می برند. 4 امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرمایند: دو دسته کمر مرا شکستند، عالم متهتّک و جاهل متنسّک. 5 إخبار امیرالمؤمنین علیه السّلام به سعد وقّاص نسبت به قاتل امام حسین علیه السّلام.

تاریخ سخنرانی 1430/09/17

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 توضیحی راجع به سخن جابر بن عبداللَه انصاری درهنگام ورود به سرزمین کربلا : شهادت می دهم من با شما بودم و هستم و در همۀ مصائبی که بر شما وارد شدند در آنها با شما شریک هستم. 2 توضیحی راجع به روایت جابر از رسول اکرم صلوات اللَه علیه :من رضیَ بعملٍ قوم فهو معهم ومن اَحبَّ قوماً فهو معهم. 3 چه فردی می تواند حقیقتاً ادعای محبت سید الشهداء علیهم السلام را بکند. 4 عظمت وعلوّ مقام وجایگاه و نقش بی بدیل حضرت زینب سلام اللَه علیها در واقعه کربلا. 5 کیفیت اداره امور و جمع میان وحدت وکثرت توسط حضرت زینب سلام اللَه علیها جز با حیازت همۀ مراتب توحید و رسیدن به مقام بقاء باللَه توسط ایشان امکان پذیر نبوده است.

تاریخ سخنرانی 1430/09/18

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 فعل خارجی موجودی است از مظاهر وجود که متّصف به شرّ نمی شود. 2 محدودیّت وجودی جبرائیل به او اجازۀ صعود به مرتبۀ ذات پروردگار را نمی دهد. 3 حکومت امام زمان علیه السّلام بر پایه و مبنای عقل و منطق استوار می باشد. 4 تفاوت میان دیدگاه و بینش ولیّ خدا نسبت به امور با سایر افراد. 5 چگونه واقعۀ کربلا جنبۀ خیریّت محض داشته نه شّر و قبح. 6 نائل شدن امام حسین علیه السلام به مقام شفاعت کبرای الهی بواسطۀ تحمّل مصائب روز عاشورا می باشد

تاریخ سخنرانی 1430/09/20

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ. 1 وجوب حفظ حریم شخصی افراد در اسلام 2 تبیین فرضیه قبض و بسط تئوریک شریعت و ردّ اجمالی آن 3 نفس فعل خارجی افراد موجب جزا و پاداش نمی شود بلکه انگیزه و نیّت است که متّصف به آن می گردد. 4 کسی که نیّت زیارت مشاهد مشرفه را داشته باشد و نتواند برود، خداوند مَلَکی را بجای آن شخص مأمور زیارت می کند. 5 با وجود آنکه ولایت ائمّۀ اطهار علیهم السلام محدود به مکان نمی باشد، چرا افراد باید به زیارت مشاهد مشرفه بروند. 6 امام علیه السّلام به هر شخصی به مقتضای همّت و طلب او افاضه می کنند.

تاریخ سخنرانی 1430/09/25

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 مراتب متفاوت افراد گناهکار بر اساس میزان سوء نیّت آنها. 2 امیرالمؤمنین علیه السّلام در جنگها به باطن دشمنان خود نظر می کند و با آن ها می جنگد نه به ظاهر ایشان. 3 چرا امیرالمؤمنین علیه السّلام قاتل زبیر را توبیخ می کنند؟ 4 تحقق و عینیّت یافتن آیه قرآن در ارتباط با اینکه قتل نفس معادل با قتل بشریّت است در روز قیامت. 5 شخصی که نیّت عمل خلافی را داشته باشد، ولی آن را انجام ندهد، در روز قیامت آن عمل را در پرونده خود مشاهده می کند.

تاریخ سخنرانی 1430/09/26

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 توضیحی در ارتباط با حقیقت بلوغ و آثار آن. 2 تمامی احکام شرع بر اساس عقلانیت می باشد. 3 بررسی فروض مختلف لقاح مصنوعی. 4 بررسی حکم استیجار رحم از دیدگاه شرع

تاریخ سخنرانی 1430/09/27

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 شیخ فرید الدّین عطّار نیشابوری از اولیاء و عرفاء کامل الهی می باشد. 2 فردی که قصد زیارت امام رضا علیه السلام را دارد نباید در مسیر حرکت به زیارت قبور اولیاء الهی و بزرگان برود. 3 نقل حکایتی از حضرت آیت اللَه طهرانی در ارتباط با تشخیص امام زمان دروغین توسط مرحوم آقای حاج سیّد هاشم حداد. 4 مراد امام سجّاد علیه السّلام از اینکه می فرمایند من معصیت کردم چه می باشد.

تاریخ سخنرانی 1430/09/29

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 حقیقت دین و شریعت بر اساس فطرت و منطبق بر آن می باشد. 2 در مکتب عرفان هر شخص حتّی به دشمن خود نیز نباید دروغ بگوید. 3 پرهیز و دوری مرحوم علّامه طهرانی از مطرح شدن در میان مردم 4 شرط اوّل و اساسی مرحوم علّامه طهرانی با حضرت آیت اللَه خمینی در شروع حرکت انقلاب اسلامی، لزوم صدق و راستگویی به همۀ افراد حتّی شاه بود. 5 صدق و خلوص امیرالمؤمنین علیه السّلام معاویه را به گریه وا می دارد.

تاریخ سخنرانی 1430/09/30

توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 نفس افعال انسان متّصف به هیچ وصفی از حسن و قبح نمی شوند. 2 تجلّی حقیقت اسم اعظم الهی در شب جنگ بدر در وجود امیرالمؤمنین علیه السلام. 3 فتنه ایجاد شده پس از رحلت مرحوم علّامه طهرانی و نفوذ شیطان در میان افراد. 4 توضیحی در ارتباط با هفتاد بطن بودن قرآن کریم و ذکر تشبیهی در تبیین آن.