موضوعات مرتبط

حجاب زن

پرسش و پاسخ های مربوط به شرح منظومه سبزواری

تعداد: 6
پرسش: وعده های قرانی

کد: 2138گروه: شبهات وپاسخ‌ها
بیشتر وعده های قرآنی عرب پسند هستند، یا عرب پسندتر هستند.
به عربی که 12 ماه سال در بیابان و شن، زیر آفتاب و هوای گرم زندگی میکند وعده باغهایی پر از درخت و سایه خنک داده شده. آب به زور گیرش میاد، وعده رودهای جاری آب، عسل و شیر داده شده. خودش رنگین پوسته اما وعده زنانی سفید پوست در بهشت داده شده. به این قوم معروف به سوسمار خور وعده درختی داده شده که از شاخه هایش هر میوه و هر غذایی که بخواهی آویزان است. و از این دست وعده ها.
پس جامعیت اسلام چه میشود؟ از یک طرف میگوییم برای همه ملتهاست. از طرف دیگر میگوییم بیشتر روی اعراب تمرکز کرده چرا که عقب تر هستند و جاهل. پس آنهایی که جلو هستند، یا بودند، باید آنقدر درجا بزنند که اعراب به آنها برسند تا برنامه جدید داده بشود؟
لطفا من را راهنمایی بفرمایید دوستان را قانع کنم.
هوالعلیم
پاسخ این مطالب در کتاب افق وحی داده شده است.
پرسش: منکران وحدت وجود

کد: 2119گروه: حکمت وفلسفه
بسم اللَه الرحمن الرحيم و لا حول و لا قوة الا باللَه العلي العظيم
با عرض سلام خدمت حضرت آيت اللَه حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني مدّ ظلّه العالي ، بنده طلبه پايه پنجم هستم، در يك جلسه اي با يكي از اساتيدي كه مجتهد هستند درباره ي وحدت وجود بحثي به ميان آمد و ايشان فرمودند كه آقاياني كه اين عقيده را دارند ( با توجه به مثالي هم كه حضرت آيت اللَه خميني رحمة اللَه عليه در تفسير سوره سوره حمد مبني بر اينكه موج دريا غير دريا نيست ) قايل به عينيت هستند و اين مطلب كفرست چرا كه ليس كمثله شيء. بنده به استاد گفتم كه آن بزرگاني كه اين را مي گويند مرادشان در مقام واحديت است نه احديت . ايشان گفتند كه اين توجيهات را از خودشان در آوردند و شما هم خودتان را به خاطر حرفهاي بقيه جهنمي نكنيد و در روايات ما كجا همچنين مطلبي داريم كه دلالت بر وحدت وجود كند. بنده هم گفتم كه ائمه اطهار عليهم السلام نگفتند چونكه اگر آن بزرگواران هم مي گفتند بازهم آنان را متهم به كفر مي كرديم همانطور كه در شعر منسوب به حضرت زين العابدين عليه السلام آمده كه اگر واقع را آشكار مي كردم قطعا مي گفتيد كه بت پرستم چون مطلب حق و واقع در الفاظ نمي گنجد و ... . به هر حال در آن جلسه بنده از اينكه آنطور به بزرگان قايل به اين حقيقت جسارت شد خيلي ناراحت شدم . لطفا راهنمايي بفرمائيد
حفظكم اللَه
هوالعلیم
این افراد هیچ اطّلاعی از مبانی و مسائل فلسفی و عرفانی ندارند. این مسئله در کتاب افق وحی توضیح داده شده است.
پرسش: کتاب افق وحی

کد: 2074گروه: شبهات وپاسخ‌ها
بسم اللَه الرحمن الرحیم.
سلام.
ببخشید شما در کتاب افق وحی که در رد نظرات دکتر سروش میباشد آیا بهتر نبود که دلائل او را نیز در هر قسمت که از سخنرانیش بیان میکنید،ذکر فرموده و مورد نقد قرار میداید؟
هوالعلیم
در قسمت دوم تقریبا اینگونه عمل شده است.
پرسش: ظهور اتم و اکمل اسماء و صفات الهی در امت رسول الله

کد: 2058گروه: اخلاق وعرفان
با توجه به تفسیر ایه و علم ادم الاسماء که در کتاب افق وحی ذکر فرمودید ، چرا این ظهور اتم و اکمل اسماء و صفات الهی در امت رسول اللَه قرار داده شده و انبیا دیگر و پیروانشان محروم بودند چه اینکه خود شما فرمودید ( هدف از سلوک رسیدن به درجه ای است که انبیا در حسرت ان بودند )و حال اینکه طبق فرمایش شما در کتاب ،خدا این امانت در انسان بما هو هو قرار داده است ؟ جمع بین این دو مطلب چگونه است ؟؟؟
هوالعلیم
مسئله تعلیم آدم چنانچه درکتاب افق وحی آمده است عبارت است از ودیعه نهادن جمیع اسماء وصفات کلیه الهی به نحو جزئی و محدود و هر کس به مقدار سعۀ وجودی خویش واجد آن اسماء و صفات می باشد و در این موضوع فرقی بین امّت های گذشته و حال نیست ،صحبت در سیر عرضی پس از فناء ذاتی در نشئۀ بقاء و مراتب اسماء است که در امت رسول خدا صلی اللَه علیه وآله وسلم بواسطۀ سعه وجودی آن حضرت بیشتر می باشد. بنابر این منافاتی دربین نخواهد بود.
پرسش: سوالاتی از کتاب افق وحی در رابطه با وحی و نماز

کد: 2045گروه: اخلاق وعرفان
سلام علیکم در صفحه 371 کتاب افق وحی فرموده اید معانی و حقایقی که هنگام تلاوت قرآن و ادعیه ماثوره از ائمه معصومین برای انسان پدیدار میشود از زمره وحی و الهام است از کجا بفهمیم این معانی و حقایق پدیدار شده صحیح است یا غلط؟همچنین در صفحه 439فرموده اید توجه به معانی آیات و اذکار وارده در نماز شرط اصلی صعود و ارتقا روح و ملکوت نماز به سوی عالم قرب و تجرد است این امر با فرمایش حضرت حداد به مرحوم مطهری که کتاب روح مجرد آمده که پس کی نماز میخوانی چطور جمع میشود با تشکر
هوالعلیم
1 مسئله صحّت و عدم صحّت جای خود را دارد! برای صحّت این معانی باید آنها را با موازین منطبق کرد.
2 مرحوم مطهری گفته بودند: دفع خواطر می کنم و این مسئله با عرض بنده تفاوت دارد.
پرسش: حقانیت قران

کد: 2036گروه: اعتقادات
با سلام با توجه به اینکه اصل وجودی قران حقیقت تمام است باز در مقابل شبهاتی همانند اینکه چگونه به حقیقت معجزه بودن این کتاب مقدس و تحریف نشدن ان پی ببریم و از این گونه سؤالات و شبهات خلاص شویم خواستار کمک وبیان برهانات جدی شما را خواستاریم.
هو العلیم
در این باره باید به کتبی که دراین زمینه تألیف شده است مراجعه کرده . کتاب افق وحی از این حقیر تا حدودی پاسخ شما را خواهد داد.