ابو حمزه ثمالی
سال 1430 (تعداد جلسات: 19)
پدیدآور آیتاللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی
توضیحاتشرح فقره: اذَا رَأَیتُ مَولَاىَ ذُنُوبِى فَزِعتُ، وَ اذَا رَأَیتُ کرَمَک طَمِعتُ فَان عَفَوتَ فَخَیرُ رَاحِمٍ وَ ان عَذَّبتَ فَغَیرُ ظَالِمٍ
از دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد علیه السلام
تاریخ سخنرانی1430/09/07
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 تفسیر معنای فزع و تفاوت آن با واژۀ نگرانی. 2 قرآن همیشه دعوت به متابعت از أحسن می کند. 3 فطرتی که خداوند در وجود افراد قرار داده است در مواجهه با شبهات و حوادث ، ایشان را به سوی حقیقت هدایت می کند. 4 بیدار شدن فطرت شخص مشرک به هنگام جنگ با پیامبر صلّی اللَه علیه و آله و سلّم. 5 روزی فرا خواهد رسید که افرادی که به ظاهر متعبّد به احکام و تکالیف الهی نیستند در کنار امام زمان علیه السّلام و افرادی که به ظاهر دم از پیامبر اکرم و ائمّه اطهار علیهم السلام می زنند در صف مقابل حضرت می ایستند.
تاریخ سخنرانی1430/09/08
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 تفاوت کیفیّت ظهور و بروز فطرت در کودکان و بزرگسالان. 2 زیاده طلبی در آدمی به این دلیل است که مسایل را عقلانی بررسی نمی کند. 3 شدّت ایثار و فداکاری اصحاب سیّد الشّهداء علیه السّلام به آن حضرت به چه دلیل می باشد؟ 4 نحوۀ برخورد پیامبر أکرم صلی اللَه علیه و آله وسلم با مردم مشرک و کافر.
تاریخ سخنرانی1430/09/09
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 اهتمام مرحوم علّامه طهرانی نسبت به شرکت در نماز جمعه. 2 خطیب نماز جمعه باید جنبۀ ملکوتی و معنوی نماز جمعه را از جنبۀ سیاسی آن برتری دهد. 3 از جمله وظایف حاکم اسلامی نسبت به مردم بالا بردن سطح فکر و عقول ایشان می باشد. 4 ایجاد فضای اعتماد و باور اجتماعی از وظایف حکومت اسلامی است. 5 در حکومت اسلام همه افراد همچون دندانه های شانه یکسان می باشند و تنها تفاوت میان آنها تقوا است.
تاریخ سخنرانی1430/09/10
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 سیر و سلوک الی اللَه عبارت است از تطبیق برنامه زندگی بر اساس دستورات اولیاء الهی. 2 توضیحی در ارتباط با این شعر: صمت و جوع و سَهَر و عُزلت و ذکری به دوام * ناتمامان جهان را کند این پنج تمام. 3 کیفیّت تعامل و ارتباط سالک الی اللَه با استاد. 4 سالکی که خود را به پروردگار متعال می سپارد، عافیت طلبی در نزد او معنا ندارد. 5 آیت اللَه حاج شیخ محمد جواد انصاری می فرمودند: سیر وسلوک عمل کردن به واجبات خمسه است.
تاریخ سخنرانی1430/09/11
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 علّامه طهرانی فقط بر اساس شرع حکم می نمود و راههای فرار از احکام را صحیح نمی دانست. 2 دستور مرحوم آقای حاج سیّد هاشم حدّاد به علّامه طهرانی در ارتباط با مهاجرت به مشهد مقدّس و شروع به تألیف دورۀ علوم و معارف اسلام. 3 برخورد شدید و تند مرحوم آیت اللَه حاج سیّد جمال الدین گلپایگانی با قائم مقام رفیع و عدم دریافت اموال ربوی به عنوان خمس.
تاریخ سخنرانی1430/09/13
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 کلام امام علیه السلام دارای عصمت و جاودانگی می باشد. 2 مطالب و مضامین دعای ابوحمزه مطابق با حالات همه انسانها می باشد. 3 سفارش بزرگان بر قرائت دعای سحر در قنوت نماز وتر. 4 فرمایش علّامۀ طهرانی در توصیف جمال غیر قابل تصوّر حور العین. 5 تبیین معنای گناه و ثواب. 6 توضیحی در ارتباط با معنای حسن و قبح فعلی وفاعلی.
تاریخ سخنرانی1430/09/14
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 در مکتب شیعه فقط چهارده نفر هستند که کلامشان دارای عصمت است و بس. 2 بایزید بسطامی شش سال در منزل امام صادق علیه السلام به سقایی می پرداخته است. 3 از جمله فقهائی که قطعاً مورد نظر و تأیید امام زمان علیه السّلام بوده است، شیخ مفید رحمة اللَه علیه می باشد. 4 کسی که قصد زیارت امام رضا علیه السّلام را می کند فقط باید در نظر او امام باشد و قبل از زیارت امام نباید به زیارت اولیاء و بزرگان برود، نظیر مرحوم حاج ملا هادی سبزواری در سبزوار و بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی در شاهرود و شیخ فرید الدین عطّار در نیشابور. 5 توضیحی در ارتباط با حقیقت معنای گناه.
تاریخ سخنرانی1430/09/15
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 کلّیه اتّفاقات این عالم دارای صورت برزخی بوده و این صورت همیشه ثابت است. 2 توضیحی پیرامون عالم مثال و صورت برزخی اشخاص. 3 افرادی که معتقدند ابوحنیفه از مفاخر اسلام است در جهل و نادانی به سر می برند. 4 امیرالمؤمنین علیه السّلام می فرمایند: دو دسته کمر مرا شکستند، عالم متهتّک و جاهل متنسّک. 5 إخبار امیرالمؤمنین علیه السّلام به سعد وقّاص نسبت به قاتل امام حسین علیه السّلام.
تاریخ سخنرانی1430/09/17
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 توضیحی راجع به سخن جابر بن عبداللَه انصاری درهنگام ورود به سرزمین کربلا : شهادت می دهم من با شما بودم و هستم و در همۀ مصائبی که بر شما وارد شدند در آنها با شما شریک هستم. 2 توضیحی راجع به روایت جابر از رسول اکرم صلوات اللَه علیه :من رضیَ بعملٍ قوم فهو معهم ومن اَحبَّ قوماً فهو معهم. 3 چه فردی می تواند حقیقتاً ادعای محبت سید الشهداء علیهم السلام را بکند. 4 عظمت وعلوّ مقام وجایگاه و نقش بی بدیل حضرت زینب سلام اللَه علیها در واقعه کربلا. 5 کیفیت اداره امور و جمع میان وحدت وکثرت توسط حضرت زینب سلام اللَه علیها جز با حیازت همۀ مراتب توحید و رسیدن به مقام بقاء باللَه توسط ایشان امکان پذیر نبوده است.
تاریخ سخنرانی1430/09/18
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 فعل خارجی موجودی است از مظاهر وجود که متّصف به شرّ نمی شود. 2 محدودیّت وجودی جبرائیل به او اجازۀ صعود به مرتبۀ ذات پروردگار را نمی دهد. 3 حکومت امام زمان علیه السّلام بر پایه و مبنای عقل و منطق استوار می باشد. 4 تفاوت میان دیدگاه و بینش ولیّ خدا نسبت به امور با سایر افراد. 5 چگونه واقعۀ کربلا جنبۀ خیریّت محض داشته نه شّر و قبح. 6 نائل شدن امام حسین علیه السلام به مقام شفاعت کبرای الهی بواسطۀ تحمّل مصائب روز عاشورا می باشد
تاریخ سخنرانی1430/09/20
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ. 1 وجوب حفظ حریم شخصی افراد در اسلام 2 تبیین فرضیه قبض و بسط تئوریک شریعت و ردّ اجمالی آن 3 نفس فعل خارجی افراد موجب جزا و پاداش نمی شود بلکه انگیزه و نیّت است که متّصف به آن می گردد. 4 کسی که نیّت زیارت مشاهد مشرفه را داشته باشد و نتواند برود، خداوند مَلَکی را بجای آن شخص مأمور زیارت می کند. 5 با وجود آنکه ولایت ائمّۀ اطهار علیهم السلام محدود به مکان نمی باشد، چرا افراد باید به زیارت مشاهد مشرفه بروند. 6 امام علیه السّلام به هر شخصی به مقتضای همّت و طلب او افاضه می کنند.
تاریخ سخنرانی1430/09/25
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 مراتب متفاوت افراد گناهکار بر اساس میزان سوء نیّت آنها. 2 امیرالمؤمنین علیه السّلام در جنگها به باطن دشمنان خود نظر می کند و با آن ها می جنگد نه به ظاهر ایشان. 3 چرا امیرالمؤمنین علیه السّلام قاتل زبیر را توبیخ می کنند؟ 4 تحقق و عینیّت یافتن آیه قرآن در ارتباط با اینکه قتل نفس معادل با قتل بشریّت است در روز قیامت. 5 شخصی که نیّت عمل خلافی را داشته باشد، ولی آن را انجام ندهد، در روز قیامت آن عمل را در پرونده خود مشاهده می کند.
تاریخ سخنرانی1430/09/27
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 شیخ فرید الدّین عطّار نیشابوری از اولیاء و عرفاء کامل الهی می باشد. 2 فردی که قصد زیارت امام رضا علیه السلام را دارد نباید در مسیر حرکت به زیارت قبور اولیاء الهی و بزرگان برود. 3 نقل حکایتی از حضرت آیت اللَه طهرانی در ارتباط با تشخیص امام زمان دروغین توسط مرحوم آقای حاج سیّد هاشم حداد. 4 مراد امام سجّاد علیه السّلام از اینکه می فرمایند من معصیت کردم چه می باشد.
تاریخ سخنرانی1430/09/29
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 حقیقت دین و شریعت بر اساس فطرت و منطبق بر آن می باشد. 2 در مکتب عرفان هر شخص حتّی به دشمن خود نیز نباید دروغ بگوید. 3 پرهیز و دوری مرحوم علّامه طهرانی از مطرح شدن در میان مردم 4 شرط اوّل و اساسی مرحوم علّامه طهرانی با حضرت آیت اللَه خمینی در شروع حرکت انقلاب اسلامی، لزوم صدق و راستگویی به همۀ افراد حتّی شاه بود. 5 صدق و خلوص امیرالمؤمنین علیه السّلام معاویه را به گریه وا می دارد.
تاریخ سخنرانی1430/09/30
توضیحاتفقره دعا: اِذَا رَأيتُ مَولاي ذُنُوبِي فَزِعتُ، وَ اِذَا رَأيتُ كَرَمَكَ طَمِعتُ 1 نفس افعال انسان متّصف به هیچ وصفی از حسن و قبح نمی شوند. 2 تجلّی حقیقت اسم اعظم الهی در شب جنگ بدر در وجود امیرالمؤمنین علیه السلام. 3 فتنه ایجاد شده پس از رحلت مرحوم علّامه طهرانی و نفوذ شیطان در میان افراد. 4 توضیحی در ارتباط با هفتاد بطن بودن قرآن کریم و ذکر تشبیهی در تبیین آن.
تاریخ سخنرانی1430/10/13
توضیحاتچگونه امام سجاد علیه السلام با وجود دارا بودن مقام عصمت مطلقه به خود نسبت گناه می دهند. شرح فقره: اذا إذا رأیت مولای ذنوبی فزعت و إذا رأیت کرمک طمعت از دعای ابو حمزه ثمالی. 1 توضیحی راجع به عبارت امام سجّاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی (إذا رأیت مولای ذنوبی فزعت و إذا رأیت کرمک طمعت). 2 جهنم و بهشت عبارت است از نفس ملکوتی و برزخی اعمال و کردار انسانها. 3 تنازل پیامبر أکرم صلی اللَه علیه و آله وسلم و اولیاءالهی از مقام مصاحبت با پروردگار ،برای دستگیری و هدایت انسانها از سخت ترین امور می باشد. 4 أدنی ادراک و معرفت افراد،نسبت به حقایق دینی ایشان را از ورود به دنیا و تعلّقات آن باز می دارد. 5 ذکر کلامی از مرحوم علامه طهرانی مبنی بر تبعیّت ایشان از دستور استاد خویش نسبت به هدایت و دستگیری افراد. 6 لزوم توجه به امور باطنی و مسائل معنوی بجای مسائل ظاهری در زیارت مشاهد مشرفه. 7 حمایت خالد ابن ولید از خلیفۀ اول مانع از اجرای حدّ و قصاص بر او در جریان قتل مالک ابن نویره شد. 8 نفس أعمال خیر و شرّ انسانها سبب خلق بهشت و جهنّم ایشان می گردد. 9 امام سجاد علیه السلام که از او ترک أولی متصوّر نمی باشد چگونه به خود نسبت گناه می دهد. 10 ذکر حکایتی در ارتباط با استبصار و تغییر حال زنی که قصد آزار رساندن به موسی ابن جعفر علیه السلام را داشته است.
تاریخ سخنرانی1430/11/05
توضیحاتچگونه امام سجاد علیه السلام با وجود دارا بودن مقام عصمت مطلقه به خود نسبت گناه می دهند. شرح فقره: اذا إذا رأیت مولای ذنوبی فزعت و إذا رأیت کرمک طمعت از دعای ابو حمزه ثمالی. 1 کلام امام معصوم علیهالسلام عین صدق و واقع بوده و امام در خطاب با پروردگار متعال مسامحه و شوخی نمیکند. 2 تفسیر آیه شریفه «و الشعراء یتبعهم الغاوون» 3 مدح و تمجید ائمه علیهمالسلام نسبت به افراد بر اساس موقعیت فعلی آنها میباشد نه گذشته یا آینده ایشان. 4 علیابنابیحمزهبطائنی وکیل امام موسیبنجعفر علیهماالسلام با انکار ولایت و امامت امام رضا علیهالسلام مورد لعن حضرت و شیعیان واقع شد. 5 ظروف و شرایط خارجی مانع از به فعلیت رسیدن ظاهری بسیاری از خصوصیات و رذائل نفسانی که در کمون ذات افراد قرار دارد میشود. 6 پیامبراکرم صلی اللَه علیه وآله وسلم در مدح حسانبنثابت به خاطر سروده نغز او در روز غدیر میفرمایند: در سرودن این اشعار روح الامین در قلب تو دمید و تو مؤیّد به روح الامین هستی مادامی که با ما اهل بیت میباشی. 7 از جمله افرادی که پس از رحلت پیامبر اکرم صلی اللَه علیه وآله وسلم علی رغم اعتراف به ولایت امیرالمومنین علیه السلام در روز غدیر میل به سمت خلفاء پیدا کرد حسانبنثابت بود. 8 ذکر تشبیهی لطیف در بیان کیفیت زنده شدن روح و قلب افراد. 9 فزع در کلام امام سجاد به چه معنایی میباشد؟ 10 بیان علت و کیفیت فزع انسانها در روز قیامت بر اساس آیه ((لایحزنهم الفزع الاکبر(( 11 تفسیر آیه شریفه ((و کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا(( 12 فرار انسانها از واقعیت و حقیقت وجودی خویش در دنیا سبب فزع ایشان میشود. 13 شرح و تفسیر کلام امیرالمومنین علیهالسلام به مالک اشتر به عنوان حاکم مصر: بهترین اوقات خود را برای ارتباط با پروردگار قرار بده 14 صاحب اختیار و قیم دین امام معصوم علیهالسلام میباشد و هر یک از افراد تنها باید براساس وظیفه و تکلیف خویش عمل نموده از دلسوزیها و انجام امور خارج از تکلیف خودداری کنند. 15 بیان احوال افراد فاسق و کافر در هنگام قبض روح شدن. 16 چگونه امام سجاد علیهالسلام با وجود دارا بودن مقام عصمت مطلقه و صدق محض در گفتار به خود نسبت ارتکاب گناهان میدهند؟ 17 سخن استاد طهرانی در ارتباط با لزوم داشتن خلوص نیت در انجام کارها. 18 اعمال خارجی افراد ملاک حسن و قبح و عقاب و ثواب ایشان نبوده بلکه نیت افراد معیار و میزان سنجش اعمال ایشان میباشد 19 امام علیهالسلام در خطاب و سخن با پروردگار متعال موقعیت فعلیه ذاتیه خود را میبیند نه موقعیت شأنیه خود را. 20 تفسیر آیه شریفه ((سنریهم آیتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین انه الحق)).
تاریخ سخنرانی1430/11/19
توضیحاتچگونه امام سجاد علیه السلام با وجود دارا بودن مقام عصمت مطلقه به خود نسبت گناه می دهند. 1 امام علیهالسّلام در مقام مناجات با پروردگار متعال همواره در حیثیت وجودی خود، حقیقت گناه و ابتعاد را می یابد. 2 عارف کامل همیشه به جنبه عبودیّت و مسکنت حقیقی خود توجه دارد. 3 چگونگی تأثیر پوشش و لباس بر حالات نفسانی انسان. 4 تأکید بزرگان نسبت به عدم پوشیدن لباس سیاه. 5 اولیاء و بزرگان آمدهاند تا أنانیّت و استکبار نفوس افراد را از بین ببرند. 6 خلوص و صدق امیرالمومنین علیهالسلام برای دشمنان آن حضرت تا روز قیامت نیز قابل انکار نمیباشد. 7 عدم تفاوت حال امام علیه السلام در خلوت و جلوت. 8 توضیحی در ارتباط با حقیقت و واقعیّت شخصیّت امام معصوم علیه السلام. 9 امام علیهالسلام خود را در قبال پروردگار متعال صفر می پندارد و فرمایش نبیّ أکرم (الفقر فخری) اشاره به این حقیقت دارد. 10 آفتی که اهل علم را تهدید می کند أنانیّت در قبال حق است.