پرسش و پاسخ های مربوط به آیت الله منتظری

تعداد: 1
پرسش: نظر حضرت علامه طهرانی در مورد مرحوم ایه الله منتظری

کد: 2126گروه: اجتماعی
بسم اللَه الرحمن الرحیم.
محضر استاد معظم حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی(سخنرانی را که گوش میکردم از ذکر القاب کراهت داشتید)،
سلام اللَه علیکم و رحمته:
نظر مرحوم آقا در مورد "مرحوم آیة اللَه منتظری" بعد از عزل چه بودند؟آیا ایشان واقعا منافق ساده لوح بودند؟اینجانب خاطرات ایشان را خواندم،و صراحتا دیدم همه دروغ نیست،خواستم ببینم مرحوم آقا نیز چنین نظری دارند؟
آیا مرحوم آقا با مرحوم آیت اللَه نجابت بعد از انقلاب کدورتی در مسائل سیاسی داشته اند؟
هو العلیم
بنده مطلبی از مرحوم والد رضوان اللَه علیه در نقد ایشان نشنیدم مگر اینکه فرموده بودند: ایشان فرد ساده ای است. انسان باید در قضاوت تعجیل نورزد و با انصاف و بدور از شایعات و غلبه جوّ و ظروف نسبت به شخصیت افراد قضاوت نماید. هر شخص می تواند نکات مثبت یا منفی داشته باشد و کیست که خود را منزّه از عیب و نقص بداند و خطا را از خود منتفی نماید.
باید به جای اشاعه اکاذیب و القاء سوءظن نسبت به افراد صادقانه آنان را در معرض قضاوت قرار دهیم و حبّ و بغض شخصی و سلیقه گی را کنار بگذاریم و بدانیم که همان طور که ما رفتار افراد را در میزان سنجش خود به محک می گذاریم دیگران نیز قضاوت ما را و رفتار ما را خواهند سنجید و می سنجند.
دأب و دیدن بزرگان پیوسته بر حسن ظنّ و حمل بر صحّت بوده است و کسی از پیروی چنین رفتاری پشیمان نگردید. البته باید توجه داشته باشید همان طور که حمل بر خلاف در جایی که احتمال صحّت می رود خلاف است، حمل صحّت در جایی که احتمال صحّت نمی رود نیز خلاف است.
و اما در مورد فرد دیگر: بین مرحوم والد و ایشان از مدتها قبل انقطاع معاشرت و مراوده بوده است و اختصاص به زمان پس از انقلاب ندارد.