پرسش و پاسخ های مربوط به شیخ بهایی
تعداد: 3پرسش: شخصیت شیخ بهائیکد: 2217
کد: 221711/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 221711/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم شیخ بهائی چه جور شخصیتی بوده است؟ آیا عارف بوده؟ آیا کامل شده؟ با تشکر فراوان
سلام علیکم شیخ بهائی چه جور شخصیتی بوده است؟ آیا عارف بوده؟ آیا کامل شده؟ با تشکر فراوان
هوالعلیم
مرد بزرگ و راه رفته ای بوده است.
مرد بزرگ و راه رفته ای بوده است.
پرسش: موسیقی و سماعکد: 2121
کد: 212111/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 212111/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
با سلام و عرض خسته نباشید شما همه انواع موسیقی را حرام می دانید و گفته اید که موسیقی حلال نداریم از طرفی هم شما و هم علامه طهرانی و حاج سید هاشم حداد و آیت اللَه قاضی مولانا جلال الدین رومی را عارف کامل می دانید در تمامی تذکره ها و شرح حال مولانا وی را اهل رقص وسماع و عاشق صدای نی و دف میدانند و گفته شده که وی ساعتها با نوای نی و دف سماع می رفته و خود مولانا در دیوان غزلیات شمس بارها در اشعارش عشق خود به نوای نی و دف و سماع را متذکر شده حال سؤال اینجاست اگر موسیقی مطلقا حرام است چگونه سالکی مثل مولانا با انجام فعل حرام مراتب سلوک را طی می کند و به کمال می رسد؟
هوالعلیم
سماع و حرکات و حالاتی که برای شاگردان مولانا بوده است در حالت بیخودی و غیر ارادی بوده است چنانچه برای بعضی از شاگردان مرحوم والد نیز مشاهده می شده است و این غیر از حالت اختیار و ارادی است!
و امّا مسئله نی و دف وجود این دو در اشعار مولانا و غیر مولانا از باب استعاره و تمثیل است! نه وجود حقیقی و خارجی چنانچه شیخ بهائی در نخستین اشعارعراقی فرموده است: چه شعر که مطرب آید بصدای چنگ و دفّ و نی .....
البتّه در مورد حرمت نی بین اهل فنّ و نظر اختلاف است.
سماع و حرکات و حالاتی که برای شاگردان مولانا بوده است در حالت بیخودی و غیر ارادی بوده است چنانچه برای بعضی از شاگردان مرحوم والد نیز مشاهده می شده است و این غیر از حالت اختیار و ارادی است!
و امّا مسئله نی و دف وجود این دو در اشعار مولانا و غیر مولانا از باب استعاره و تمثیل است! نه وجود حقیقی و خارجی چنانچه شیخ بهائی در نخستین اشعارعراقی فرموده است: چه شعر که مطرب آید بصدای چنگ و دفّ و نی .....
البتّه در مورد حرمت نی بین اهل فنّ و نظر اختلاف است.
پرسش: محی الدین عربی کیستکد: 2088
کد: 208811/04/2017 00:00:00گروه: شبهات وپاسخها
کد: 208811/04/2017 00:00:00گروه: شبهات وپاسخها
با سلام و قبولی طاعات
تا آنجایی که من کتب علامه تهرانی (ره) را مطالعه نموده بودم شخصیت محیی الدین عربی به نظرم یک شخصیت مثبت بوده اگر اشتباه نکنم.
اخیراَ با سایت و مباحثی در سایت ...... درباره این که او یک کابالیست و نفوذی ماسونها در جهان اسلام بوده است برخورده ام می خواستم این موضوع را برایم روشن کنید که نظر علامه و .. در این باره چیست محیی الدین که بود؟
با تشکر
تا آنجایی که من کتب علامه تهرانی (ره) را مطالعه نموده بودم شخصیت محیی الدین عربی به نظرم یک شخصیت مثبت بوده اگر اشتباه نکنم.
اخیراَ با سایت و مباحثی در سایت ...... درباره این که او یک کابالیست و نفوذی ماسونها در جهان اسلام بوده است برخورده ام می خواستم این موضوع را برایم روشن کنید که نظر علامه و .. در این باره چیست محیی الدین که بود؟
با تشکر
هوالعلیم
به نظر می رسد نویسندۀ این سایت و مقاله ، خود از این دست افراد بوده باشد. اگر سازمانی تأسیس شود و شخصی مانند محیی الدین را بپروراند و وارد جهان اسلام کند باید بر آن سازمان تربیت هزاران آفرین گفت و از زحمات آن قدردانی کرد و به تربیت چنین فرهیختگانی تشویق نمود.
محیی الدین عربی فخر عالم اسلام و تشیّع است و مانند او تا کنون کسی نیامده است جائی که مفاخر عالم علم و معرفت همچون ملّاصدرای شیرازی و شیخ بهاء الدین عاملی و علّامه طباطبائی و علّامه طهرانی رضوان اللَه علیهم اجمعین در مقابل دریای وسیع معرفت و دانش او تعظیم و تجلیل می کنند امثال این نابخردان را نسزد که دست به چنین ترّهاتی یازند و بیش از پیش متاع ورشکسته و به زباله افتادۀ جهل و عناد خویش را به رخ افراد کشند.
به نظر می رسد نویسندۀ این سایت و مقاله ، خود از این دست افراد بوده باشد. اگر سازمانی تأسیس شود و شخصی مانند محیی الدین را بپروراند و وارد جهان اسلام کند باید بر آن سازمان تربیت هزاران آفرین گفت و از زحمات آن قدردانی کرد و به تربیت چنین فرهیختگانی تشویق نمود.
محیی الدین عربی فخر عالم اسلام و تشیّع است و مانند او تا کنون کسی نیامده است جائی که مفاخر عالم علم و معرفت همچون ملّاصدرای شیرازی و شیخ بهاء الدین عاملی و علّامه طباطبائی و علّامه طهرانی رضوان اللَه علیهم اجمعین در مقابل دریای وسیع معرفت و دانش او تعظیم و تجلیل می کنند امثال این نابخردان را نسزد که دست به چنین ترّهاتی یازند و بیش از پیش متاع ورشکسته و به زباله افتادۀ جهل و عناد خویش را به رخ افراد کشند.