پرسش و پاسخ های مربوط به مولوی
تعداد: 4پرسش: مولوی شیعه یا سنیکد: 2122
کد: 212211/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 212211/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
بسم الرحمن الرحيم
آيا مولوي سني بود يا شيعه؟ لطفا خيلي سريع به سؤالم جواب بدهيد با تشكر فراوان
آيا مولوي سني بود يا شيعه؟ لطفا خيلي سريع به سؤالم جواب بدهيد با تشكر فراوان
هوالعلیم
اگر مولانا شیعه نباشد پس اصلا شیعهای در دنیا وجود ندارد.
اگر مولانا شیعه نباشد پس اصلا شیعهای در دنیا وجود ندارد.
پرسش: موسیقی و سماعکد: 2121
کد: 212111/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 212111/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
با سلام و عرض خسته نباشید شما همه انواع موسیقی را حرام می دانید و گفته اید که موسیقی حلال نداریم از طرفی هم شما و هم علامه طهرانی و حاج سید هاشم حداد و آیت اللَه قاضی مولانا جلال الدین رومی را عارف کامل می دانید در تمامی تذکره ها و شرح حال مولانا وی را اهل رقص وسماع و عاشق صدای نی و دف میدانند و گفته شده که وی ساعتها با نوای نی و دف سماع می رفته و خود مولانا در دیوان غزلیات شمس بارها در اشعارش عشق خود به نوای نی و دف و سماع را متذکر شده حال سؤال اینجاست اگر موسیقی مطلقا حرام است چگونه سالکی مثل مولانا با انجام فعل حرام مراتب سلوک را طی می کند و به کمال می رسد؟
هوالعلیم
سماع و حرکات و حالاتی که برای شاگردان مولانا بوده است در حالت بیخودی و غیر ارادی بوده است چنانچه برای بعضی از شاگردان مرحوم والد نیز مشاهده می شده است و این غیر از حالت اختیار و ارادی است!
و امّا مسئله نی و دف وجود این دو در اشعار مولانا و غیر مولانا از باب استعاره و تمثیل است! نه وجود حقیقی و خارجی چنانچه شیخ بهائی در نخستین اشعارعراقی فرموده است: چه شعر که مطرب آید بصدای چنگ و دفّ و نی .....
البتّه در مورد حرمت نی بین اهل فنّ و نظر اختلاف است.
سماع و حرکات و حالاتی که برای شاگردان مولانا بوده است در حالت بیخودی و غیر ارادی بوده است چنانچه برای بعضی از شاگردان مرحوم والد نیز مشاهده می شده است و این غیر از حالت اختیار و ارادی است!
و امّا مسئله نی و دف وجود این دو در اشعار مولانا و غیر مولانا از باب استعاره و تمثیل است! نه وجود حقیقی و خارجی چنانچه شیخ بهائی در نخستین اشعارعراقی فرموده است: چه شعر که مطرب آید بصدای چنگ و دفّ و نی .....
البتّه در مورد حرمت نی بین اهل فنّ و نظر اختلاف است.
پرسش: علو مرتبه و جایگاه حضرت مولانا و حافظ شیرازکد: 2067
کد: 206711/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 206711/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
بسم اللَه الرحمن الرحیم
باسلام
1 معنای این بیت از حضرت حافظ چیست:
پیر ما گفت که خطا بر قلم صنع نرفت
آفرین بر نفس پاک خطا پوشش باد؟؟؟؟
2 در کتاب کیمیای محبت تالیف آقای ری شهری در احوال مرحوم رجبعلی خیاط آمده است که ایشان از مقام بالای حضرت حافظ در برزخ و درمقابل از گرفتار بودن جناب مولوی خبر میدادند ، نظر جنابعالی چیست؟علت این اختلافی که درباره مولوی بین علما بسیار دیده میشود(برخلاف جناب حافظ)چیست؟
باسلام
1 معنای این بیت از حضرت حافظ چیست:
پیر ما گفت که خطا بر قلم صنع نرفت
آفرین بر نفس پاک خطا پوشش باد؟؟؟؟
2 در کتاب کیمیای محبت تالیف آقای ری شهری در احوال مرحوم رجبعلی خیاط آمده است که ایشان از مقام بالای حضرت حافظ در برزخ و درمقابل از گرفتار بودن جناب مولوی خبر میدادند ، نظر جنابعالی چیست؟علت این اختلافی که درباره مولوی بین علما بسیار دیده میشود(برخلاف جناب حافظ)چیست؟
هوالعلیم
معنای این بیت این است :
جهان چون چشم و خطّ و خال و ابروست
که هر چیزی بجای خویش نیکوست
2 و اما مطلبی که از آقای رجبعلی نقل شده است خلاف است.
حضرت مولانا و جناب حافظ شیرازی هر دو از یک منبعو مبدأ و منشأ سیراب می گشتند و هر دو در یک آبشخوار حقیقت و وحدت به اکتساب فیوضات الهی متنعم اند.
و اما علت اختلاف در باره مولانا ، پرداختن به مسئله وحدت وجود است که در اشعار مولانا زیاد از آن یاد شده است.
و دوم ذکر مناقب خلفاء ثلاثه جور و ظلم که تقیّةً ایراد فرموده است و با تأمل در کیفیت آن و اشعاری که درباره مولی علی علیه السلام سروده است می توان حکم قطعی و جزمی به تشیّع و ارادت ایشان به ساحت اهل بیت علیهم السلام داد.
معنای این بیت این است :
جهان چون چشم و خطّ و خال و ابروست
که هر چیزی بجای خویش نیکوست
2 و اما مطلبی که از آقای رجبعلی نقل شده است خلاف است.
حضرت مولانا و جناب حافظ شیرازی هر دو از یک منبعو مبدأ و منشأ سیراب می گشتند و هر دو در یک آبشخوار حقیقت و وحدت به اکتساب فیوضات الهی متنعم اند.
و اما علت اختلاف در باره مولانا ، پرداختن به مسئله وحدت وجود است که در اشعار مولانا زیاد از آن یاد شده است.
و دوم ذکر مناقب خلفاء ثلاثه جور و ظلم که تقیّةً ایراد فرموده است و با تأمل در کیفیت آن و اشعاری که درباره مولی علی علیه السلام سروده است می توان حکم قطعی و جزمی به تشیّع و ارادت ایشان به ساحت اهل بیت علیهم السلام داد.
پرسش: سوالاتی پیرامون عطار ابن عربی و عشقکد: 2046
کد: 204611/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 204611/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
سلام علیکم
بنده به نمایندگی از دوستانم تعدادی سؤال دارم که واقعا ما در دانشگاه نمی توانیم جوابشان را بیابیم و اساتیدمان نظرات ضد و نقیضی ارایه می دهند انشااللَه از طریق این پایگاه بتوانیم تا حدی رفع مشکل کنیم .
1 نظر شما بزرگوار در خصوص عطار نیشابوری چیست و چه جایگاهی برای این عارف به ما معرفی می فرمایید؟
2 در خصوص ابن عربی همه مشکل داریم و در خصوص آنچه که کتب خویش بیان کرده است این همه کتاب دارد و بعضی او را رد کرده و بعضی او را جزو اولیا می دانند ما که متحیریم نمیدانیم کدام درست است؟
3 دوستی داریم که دعایش مستجاب می شود و ارتباط عجیبی با امام هشتم ع دارد و گاهی به افراد موضوعاتی را بیان میکند که افراد متحیر می مانند اما به کسی بروز نمی دهد و همیشه لبخند بر لب دارد و بسیار خوش خلق است او ابن عربی را نمی پذیرد و می گوید به ابن عربی در بعضی موارد الهاماتی شده است و خدا وی را در بیان بعضی از رموز کمک کرده است و در بسیاری موارد می گوید ابن عربی اشتباه کرده است . نظر شما در این خصوص چیست؟
4 تلخ ترین سؤال بنده این است بعضی از اساتید عرفان می گویند عشق از زهد رد می شود و وقتی آدمی عاشق شد مرزهای زهد در هم می شکند و دیگر شریعت پاسخگو نیست و این بسیاری از دانشجویان را به اشتباه انداخته است . شما چه توصیه ای دارید؟
5 در خوابی به کسی توصیه به زمان بین الطلوعین شده است و خواندن معوذتین .
این شخص که این خوابها را می بیند همان کسی است که از خداوند استمداد میکند برای هدایت .آیا شما توصیه ای برای این دوست ما دارید؟
التماس دعا و منتظر جوابهای خداوند به واسطه شما بزرگواران و برادران دینی
بنده به نمایندگی از دوستانم تعدادی سؤال دارم که واقعا ما در دانشگاه نمی توانیم جوابشان را بیابیم و اساتیدمان نظرات ضد و نقیضی ارایه می دهند انشااللَه از طریق این پایگاه بتوانیم تا حدی رفع مشکل کنیم .
1 نظر شما بزرگوار در خصوص عطار نیشابوری چیست و چه جایگاهی برای این عارف به ما معرفی می فرمایید؟
2 در خصوص ابن عربی همه مشکل داریم و در خصوص آنچه که کتب خویش بیان کرده است این همه کتاب دارد و بعضی او را رد کرده و بعضی او را جزو اولیا می دانند ما که متحیریم نمیدانیم کدام درست است؟
3 دوستی داریم که دعایش مستجاب می شود و ارتباط عجیبی با امام هشتم ع دارد و گاهی به افراد موضوعاتی را بیان میکند که افراد متحیر می مانند اما به کسی بروز نمی دهد و همیشه لبخند بر لب دارد و بسیار خوش خلق است او ابن عربی را نمی پذیرد و می گوید به ابن عربی در بعضی موارد الهاماتی شده است و خدا وی را در بیان بعضی از رموز کمک کرده است و در بسیاری موارد می گوید ابن عربی اشتباه کرده است . نظر شما در این خصوص چیست؟
4 تلخ ترین سؤال بنده این است بعضی از اساتید عرفان می گویند عشق از زهد رد می شود و وقتی آدمی عاشق شد مرزهای زهد در هم می شکند و دیگر شریعت پاسخگو نیست و این بسیاری از دانشجویان را به اشتباه انداخته است . شما چه توصیه ای دارید؟
5 در خوابی به کسی توصیه به زمان بین الطلوعین شده است و خواندن معوذتین .
این شخص که این خوابها را می بیند همان کسی است که از خداوند استمداد میکند برای هدایت .آیا شما توصیه ای برای این دوست ما دارید؟
التماس دعا و منتظر جوابهای خداوند به واسطه شما بزرگواران و برادران دینی
هوالعلیم
1
عطّار عارف کامل و سالک واصل بوده است و در این مسئله شکّی وجود ندارد.
2
محیی الدّین نیز عارف بلند پایه ای بوده است و مطالبی که در بعضی از کتب ایشان برخلاف مبانی تشیّع وجود دارد به صورت تقیّه بوده است.
3
مطلب همان است که عرض شد.
4
عشق انسان را به باطن شریعت می رساند پس نمی تواند با شریعت منافات داشته باشد. آری شریعت دارای مراتبی است چنانچه فرموده اند: حسنات الابرار سیّئات المقرّبین.
5
إن شاء اللَه خداوند توفیق ایشان را بیشتر گرداند.
1
عطّار عارف کامل و سالک واصل بوده است و در این مسئله شکّی وجود ندارد.
2
محیی الدّین نیز عارف بلند پایه ای بوده است و مطالبی که در بعضی از کتب ایشان برخلاف مبانی تشیّع وجود دارد به صورت تقیّه بوده است.
3
مطلب همان است که عرض شد.
4
عشق انسان را به باطن شریعت می رساند پس نمی تواند با شریعت منافات داشته باشد. آری شریعت دارای مراتبی است چنانچه فرموده اند: حسنات الابرار سیّئات المقرّبین.
5
إن شاء اللَه خداوند توفیق ایشان را بیشتر گرداند.