کد: 665703/27/2022 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا تشییع جنازه برای زن جایز است؟
کد: 209106/02/2020 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با عرض سلام
لطفا در مورد آیات ابتدایی سوره مبارکه عبس و نکات مهم آن و شبهات در این رابطه توضیحاتی مکفی عنایت فرمایید.
با آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون
این آیات بر خلاف آراء اهل تسنن، به پیامبر ارتباطی ندارد و بلکه به فرد دیگری است که به واسطهی بیاعتنائی و اهانت به فقیری نابینا نازل شده است.
کد: 8411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
توضیح مبسوط این مطلب در کتاب افق وحی از این حقیر آمده است. مجمل مطلب آنکه : قرآن بصورت مجموعی که عبارتست از حقائق و صور واقعیه این الفاظ و عبارات در شب قدر رفعة واحده نازل شده است اما قرآن بشکل تفصیلی و آیه آیه در طول مدت رسالت نازل شدهاست .
کد: 8311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
دلیل بر این مطلب خود شهادت افراد است که قرآن را به همین کیفیّت حاضر می خوانند مانند مرحوم کربلائی کاظم ساروقی البته احتمال اینکه علاوه بر این برای بعضی به کیفیت نزول آن باشد منتفی نیست.
کد: 8211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
توضیح مبسوط این مطلب در کتاب افق وحی از این حقیر آمده است. مجمل مطلب آنکه : قرآن بصورت مجموعی که عبارتست از حقائق و صور واقعیه این الفاظ و عبارات در شب قدر رفعة واحده نازل شده است اما قرآن بشکل تفصیلی و آیه آیه در طول مدت رسالت نازل شدهاست .
کد: 8107/25/2021 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
لطفا شماره آیه در مورد قراردادن زن و مرد از هر دسته ای را برای یکدیگر مانند متقین برای متقین و فاسدها برای فاسدها را اعلام فرمایید.
هوالعلیم
سوره (24) نور آیه 26
الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريم
کد: 8011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
چون نمی خواهیم بهره مند شویم و خود را به قرآن تسلیم نمی کنیم و بین خود و قرآن فاصله می اندازیم و آنرا فقط برای موارد خاصّ می خواهیم . اگر جداً و حقیقتاً اراده کنیم آنرا کتاب زندگی و آموزگار خویش در کلیه مسایل قرار دهیم آنوقت خواهیم دید تمام افکار و اعمال و امور شخصی و اجتماعی ما زیر و رو خواهد شد.
کد: 7911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
ضمنا آیا در زمان آن حضرت نام افراد دیگری هم محمد و یا احمد بوده است؟
1 این تصریح آیه قرآن است که در سوره صف می فرماید: يَأْتي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ
2 مانند نام حضرت کسی نبوده است.
کد: 7811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
تفسیر این آیه همین اوضاع و احوالی است که مشاهده میکنیم.
کد: 7711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در ایه ی یا ایها الرسول بلغ شاید منظور ابلاغ ایه جدید بوده است؟
خود رسول خدا فرمود که مربوط به اهل بیت است و در کتب اهل تسنن موجود است.
آیۀ بلّغ نیز طبق شواهد قطعیه مربوط به امیرالمؤمنین است.
کد: 7611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
1 جهاد اكبر 2 (هنوز از طبيعت خارج نشده ولي اعمالش خوب است) سير برزخي 3 عالم ارواح(ملكوت اعلي) 4 فناي في اللَه و بقاي باللَه؟
پاسخ سؤال شما در خطبۀ متّقین از نهج البلاغه آمده است مطالعه بفرمائید.
کد: 7511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
انسان باید به همۀ آثار اولیای وحی نظر داشته باشد توجّه به برخی از آنها و صرف نظر از بعضی دیگر نمی تواند راهگشا باشد (مِن) در اینجا (مِن نشویّه) است و لاغیر و به همین جهت انسان دارای مقام خلافت اللَهی است بخلاف سایر موجودات.
کد: 7411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
منظور افرادی هستند که متنعم به نعمت ولایت هستند چنانچه در روایات آمده است.
کد: 7311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
یعنی از روی تدبیر و حکمت مطلقه.
کد: 7211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
منظور از "نحر" در آيه دوم سوره مباركه كوثر چيست و نظر جنابعالي در مورد قرباني كردن براي فرزند تازه بدنيا آمده چيست ؟
نحر ذبح حیوان است که در این آیه شریفه بواسطه بشارت تولد حضرت فاطمه زهرا سلام اللَه علیها وارد شده است . و قربانی مستحب مؤکد است .
کد: 7111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
مقصود از لؤلؤ مکنون طراوت نفس و چهرۀ زیبا است که جمال پروردگار را ابراز و اظهار می کنند و این با مسائل شهوانی و جنسی در دو قطب مخالف قرار دارند مانند لذّتی که شما از زیبائی یک گل احساس میکنید و بطور کلّی لذّت جنسی در آن نشئه وجود ندارد بلکه لذّات فقط روحانی و نورانی هستند.
کد: 7011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
کتاب امام شناسی جلد 5 صفحات 52 و53
ایه 52 سوره شوری ...ما روحی را از امر خودمان به سوی تو وحی فرستادیم .
منظور از ما فرستادیم چیست در صورتی که حضرت رسول خودشان اول تعین یا اول ما خلق اللَه می باشند چگونه نمی دانند کتاب و ایمان چیست ؟ این وحی و نور و روح چیست که قابل تبدیل اند.
ارتباط این ایات با سوره قدر و صاحب الامر چیست ؟
ایه 1 سوره فرقان و ایه 113 سوره طه تفاوت نزل با انزلنا چیست ؟
پاسخ این سؤالات در کتاب افق وحی بطور تفصیل آمده است رجوع بفرمائید و امّا مجمل و ملخّص مطلب :
حقیقت انسان دارای مراتب طولیّه و تجردیه است و هر کدام از این مراتب حکم و شأن خاص خود را دارد . مثلاً انسان دارای روح مجرد و نفس ناطقه است که جامع مراتب مختلف اعم از عقل و احساس و عواطف و حبّ به ذات و بقاء آنو ذهن و ضمیر و غیره می باشد و هر کدام از این امور حکم ابزار و وسائط اشتغال نفس و اِعمال او را دارند . و انسان با بکارگیری این امور آنچه موجب صلاح اوست را استیفا و آنچه موجب ضرر و زوال اوست را رفع و دفع می نماید بدین صورت که از ابزار و وسایل مودعه در نفس خود برای استکمال خود بهره می برد.
مسئله روح که ملک مقرّب خدا است یکی از وسائط و ابزار های نفس رسول خداست که نزول آن بر قلب پیامبر باعث آشکار شدن مرتبه ای از مراتب وجودی آن حضرت برای مرتبه ای دیگر است . در حالیکه آن مرتبه عالیه و راقیه که بطن البطون و سرّ الاسرار نفس قدسی او است از همه بالاتر است . و این قضیه درباره حضرت صاحب العصر ارواحنا فداه نیز صادق است .
و اما مسئله تنزیل قرآن، فرود آن بر قلب رسول خدا به تدریج است به عکس إنزال که در یک لحظه تمامی آن افاضه گردیده است .
کد: 6911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
منظور از سماوات در این آیه چنانچه در کتاب افق وحی توضیح داده شده است آسمانهای عالم مادّه و معنا می باشد و زمین گرچه در آسمان عالم مادّه قرار دارد ولی انسان در مواجهه با آسمان ،زمین را ملاحظه نمی کند.
کد: 6801/12/2021 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با عرض سلام و خسته نباشید
در سورۀ توبه آیۀ 34 آمده که "الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليم"
چرا برای عذاب دردناک بشارت می دهد ؟چرا از انذاز کن استفاده نمی شود؟ شکراً جزیلاً
هوالعلیم
این جمله در مقام تحقیر بکار می رود.
کد: 6711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
2 آیا تأویل آیات به امام زمان که در روایات به این صورت تأویل نشده ، اشکال دارد ؟
3 چرا اکثر آیات قرآن را می شود به راحتی ترجمه کرد ولی عبارات نهج البلاغه اینطوری نیست و نیاز به مراجعه به لغت نامه دارد ؟
1 هر برداشتی باید بر اساس ملاک باشد و دلیلی او را همراهی نماید.
2 انسان سرخود نمی تواند آیه ای را به مصداقی حمل نماید.
3 مبنای نزول آیات بر سلاست و روانی است اما در کلام مولی امیرالمؤمنین علیه السلام ایراد الفاظ متقن عربی لحاظ شده است.
کد: 6611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
ایمان به عالم غیب یعنی ارتباط با ذات الهی و اعتقاد به وجود مبدأ حیّ و فعّال ما یشاء که لازمهی آن حرکت به سوی آن مبدأ حیات است و نماز این حرکت و ربط را ایجاد میکند.
کد: 6511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
لعلّ در زبان قرآن به معنای امید و توقع حصول شی است نه شک و شبهه در آن .
کد: 6411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
کد: 6311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
مَلَکی است مقرّب که بالاتر از سایر ملائکه است.
کد: 6211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
پی بردن به حقائق وحیانی از طرق و مسیر های معیّن و تعریف شده که توسط حضرات معصومین علیهم السلام از ناحیه اولیای الهی و عرفاء باللَه بدست ما می رسد.
کد: 6111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
خالق در اینجا به معنای فاعل است نه اصل خلقت.
کد: 6011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
2. جايگاه و نقش آراء مفسران در تفسير قرآن چيست؟
3. حجيّت و نقش شأن نزول در تفسير قرآن چگونه است؟
4. نقش شبهات نو ظهور در فهم معارف ديني چيست؟
1 طبیعی است که پاسخ مطابق با پیش فرض خواهد بود نه بیشتر .
2 چنانچه پاسخ این مطلب داده شد مفسر در تفسیر باید به آن دو نکته که عرض شد توجه کند.
3 شأن نزول صرفاً جهت ارائه طریق است نه بیشتر.
4 شبهات حکایت از جهل و نافهمی و قصور در معرفت دینی دارد و صرفاً برای تحقیق بیشتر درمفاهیم آیات مفید است .
دلائل بدزبانی:
سورة النّساء (148) لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِم
نور (19) إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَة
(نورملکوت قرآن جلد 1 صفحۀ 55)
الجاثیه (7) وَيْلٌ لِكُلِّ أَفَّاكٍ أَثيم
القلم (10 11) وَ لا تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهين * هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَميمٍ
الحجرات (12) وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضا
(نورملکوت قران جلد1 صفحات 195 و 198)
الهمزه (1) وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ
الشّعراء (221 222) هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّياطينُ * تَنَزَّلُ عَلى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثيم
برای توضیح به تفسیر المیزان مراجعه شود.
کد: 5811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
به جهت غلبه رجولیّت که همراه با نوعی ابراز عفاف و حرمت است.
کد: 5711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
خالق به معنای سازنده و بوجود آورنده است یعنی از میان همه سازندگان و خلق کنندگان در این عالم خداوند از همه نیکوتر و پسندیده تر خلق می نماید.
کد: 5611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیه ظهور در انمحاء و نیستی دارد و آن دارای مراتب است، در حقیقت صورت مثالی کوه دکّ و نابود شده بود و این مرتبه ای از مراتب دکّ و محو است و منافاتی در بین نیست.
کد: 5511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
تفسير "تسنيم چطور است؟
2 آيا ميتوان آن را تكمله تفسير الميزان ناميد؟
3 آيا مرجع حضرتعالي مي باشد؟
4 اگر در مورد مرحوم علامه طهراني جمله قدس سره بگوييم،منظور از "تقديس سِرّ" چيست و به طور كلي "سرّ" منظور چيست؟
1ـ بنده تا کنون به این تفسیر مراجعه نکرده ام و اطلاعی از آن ندارم.
2ـ سرّ به ارتباط و پیوند انسان با خدای متعال گفته میشود؛ یعنی همان جهت ربطی نفس با خدای متعال. سرّ هر شخصی یعنی حقیقت نهفتهی درون که با مبدأ خود مرتبط میباشد و تقدیس آن به معنای پاک و زلال بودن و از شوائب کثرت و تعلّقات به ما سوی اللَه منزّه بودن است.
کد: 5406/02/2020 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
هوالعلیم
در این آیات توجّه انسان را به ذات الهی در عین رعایت اسباب و وسائط در عالم تکوین بیان می کند و مراتب عبودیّت را با حفظ رعایت ادب لوازم و سلسله علل توضیح می دهد.
کد: 5311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
تفسیر این حروف هنوز بدرستی روشن نشده است. گر چه در بعضی از اخبار چنانکه ذکر کردید به حادثه کربلا اشاره شده است.
کد: 5206/02/2020 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم 1 در آیه شریفه "اللَه یهدی من یشاء" آیا می توان اینگونه برداشت کرد که: "هر کس طالب هدایت باشد ، خداوند او را هدایت خواهد کرد" (یعنی ضمیر را به شخص برگردانیم). و یا نه باید اینگونه معنی کرد که: "خداوند هر که را که اراده کرده باشد ، هدایت خواهد کرد" (یعنی ضمیر را به خدا برگردانیم). 2 اراده و اختیار انسان در این دو برداشت چگونه توجیه می شود؟ (خداوند انشا اللَه ما را هدایت کرده و به شما طول عمر عنایت فرماید.)
هوالعلیم
1 در صورت بازگشت ضمیر در یشاء به من ، نیاز به تقدیر مفعول است برای یشاء! مضافاً به اینکه در برخی از آیات مانند: «عَجَّلْنا لَهُ فیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُريد» مستقیماً ضمیر به خود ذات پروردگار باز می گردد و این قرینه است به اینکه منظور از مَن یَشاء مورد اختیار و اراده حق تعالی است.
2 اراده انسان که خارج از اراده پروردگار نیست و نمی تواند در عرض اراده او قرار گیرد بلکه یک اراده است که به دو مرید نسبت و ارتباط پیدا کرده است.
کد: 3311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در مورد تفسیر قرآن توسط اهل بیت علیهم السلام دو نحو مشاهده می شود.
1 تفسیر آیه به خود آیه که امام علیه السلام طریق آنرا به ما می آموزند.
2 تفسیر آیه به معنائی که فقط از عهدۀ شخص امام علیه السلام بر می آید و فرد دیگری حق تصرّف در آن را ندارد.
کد: 5111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام عليكم
باتوجه به آيه "انا لله و انا اليه راجعون" كه بازگشت همه به سوي خداست، پس يعني آنهايي كه در جهنم مخلد هستند هم به خدا برميگردند؟يعني به لقاء اللَه ميرسند؟چطور هم در جهنم مخلدند و هم به خدا برميگردند؟لطفا برايم توضيح دهيد.
شكراجزيلا.
کد: 5006/02/2020 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
هوالعلیم
به ترجمه تفسیر المیزان ذیل همین آیه " و لا تقف ما لیس لک به علم" مراجعه فرمائید.
مرحوم علّامه طهرانی رضوان اللَه علیه نیز در جای جای کتابهای خویش پیرامون این آیه شریفه مطالبی را بیان فرموده اند در صورت دسترسی به کامپیوتر به برنامه کیمیای سعادت مراجعه فرمائید تا تطبیق با مصادیقی نیز از این آیه را مشاهده فرمائید: کتاب امام شناسی جلد 3 صفحه 336 و جلد 2 صفحه 125 و جلد 3 صفحه 122 و کتاب معادشناسی جلد 5 صفحه 291 و جلد 8 صفحه 297 و جلد 8 صفحه 301 و کتاب نور ملکوت جلد 1 صفحه 150 و 311 و جلد 2 صفحه 434 و کتاب اسرار ملکوت جلد 2 صفحه 87 و کتاب افق وحی صفحه 105 و 275
کد: 4911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
جهت حفظ سیاق متفاوت است . ونیز به جهت حفظ مرتبه ربوبی که نسبت به هارون و موسی تفاوتی ندارد.
کد: 4811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در ایات 72 سوره صاد و90 سوره انبیاء
تفاوت روحی با روحنا و نفخت با نفخنا چیست ؟
معنای روحی در آیه شریفه : فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي ، همان حقیقت ذات احدیت است بدون تنزّل از مقام ذات به مراتب اسماء و صفات . و اما روحنا به معنای ملکی است مقرّب که در بعضی از اخبار از همۀ ملائکه بالاتر ذکر شده است . و اما معنای نفخت تفاوتی با نفخنا ندارد و آن عبارت است همان دمیدن و اعمال اراده تکوینیه که در آیات با تعبیر کُن فیکون وارد شده است .
کد: 2611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بلی این مطلب در کتاب افق آمده است مراجعه فرمائید.
کد: 2511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم در امام شناسي جلد 9 ص162 آمده است كه : "حتي جاي آيات را كه بين فلان آيه و فلان آيه باشد ، رسول خدا معين فرموده اند" باتوجه به اين مطلب و اينكه مرحوم علامه رضوان اللَه عليه ميفرمايند آيۀ اليوم اكملت لكم دينكم را عثمان در جاي كنوني آن قرار داده؛
1 آيا اين كار عثمان تحريف در قرآن است؟
2 با توجه به اينكه معجزۀ قرآن عدم تحريف است چگونه آن را در جايي قرار داده كه محل آن نيست؟ باتشكر فراوان.
1 بلی تحریف قرآن است. چون این مسئله روشن و واضح است، منافات با اعجاز ندارد.
کد: 4711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سؤالی است که مدتهافکرمنوبه خودش مشغول کرده مطالعه و پرسش کردم ولی جوابی حاصل نشده ...اون امانتی که خداوند به آسمانها و زمین عرضه کرد و آنها از قبول آن امتناع ورزیدند و به حضرت آدم عرضه شد و آن حضرت پذیرفت...آن امانت چیست ؟
انشااللَه درپناه خداوند از شرهمه ی خناسان و تنگ نظران دنیامحفوظ بمانید و روز به روز بحق صدیقه ی طاهره علیها السلام بر درجات و قرب شمانزد خداوند اضافه گردد .التماس دعا
خدای متعال در قرآن کریم به این قضیه اشاره می فرماید:
(و إذ قال ربک للملئکة إنی جاعل فی الارض خلیفة) . از این آیه استفاده می شود قبل از خلقت انسان هیچ یک از مخلوقات الهی مفتخر به خلعت خلیفة اللَهی نبودند،حتی ملائکه مقرّب مانند جبرائیل امین.
و این مقام چنانچه از سایر آیات استفاده می شود جامعیت جمیع اسماء و صفات کلیه الهیه است به نحو تکوین و ایداع آنها در نفس بشر.
چنانچه می فرماید : (و علّم آدم الاسماء کلها) و بقیه مخلوقات به مرتبه أتّم و أکمل از جامعیت انسان نمی باشد. و توضیح این مطلب در کتاب افق وحی از این بنده آمده است.
بنابراین امانتی که در قرآن از او یاد شده است ، جامعیت انسان نسبت به کلمات کلیه الهیه است که می تواند آنها را به فعلیت و ظهور برساند و این استعداد در سایر مخلوقات حتی ملائکه مقرّب منتفی است.
و بر این اساس است خبر منقول از نبی أکرم که می فرمود:(لی مع اللَه حالات لا یسعها ملک مقرّب) ولا نبی مرسل.
و این مرتبه از معرفت واجدیت مقام اللَه أکبر است که فوق تصوّر و اتصاف است و امت پیامبر ما می توانند به این مرتبه دست یابند.
کد: 4611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم
در قرآن کریم حضرت باری تعالی فرموده اند که شیطان رجیم هنگام رانده شدن از بهشت به خداوند گفت:فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین از طرفی میگویند که هرچه قدر انسان مخلص میشود و به خداوند نزدیکتر میشود زنجیر شیطان برای گمراه کردن او محکم تر میشود پس بندگان مخلص خداوند که در قرآن اشاره شده شیطان با آنها کاری ندارد چه کسانی هستند؟ متشکرم
کسانی که از عالم نفس عبور کرده اند زیرا شیطنت و اغواء شیطان در محدوده نفس است واین افراد را مُخلَص گویند نه مُخلِص
کد: 4511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بنابر آیه 71 سوره ی اسرا بعضی از انسان ها با امامان خود به جهنم می روند ( اگر فتوای اشتباه داده باشد) حال این سؤال پیش می آید چه فرقی بین این افراد با افرادی که مرجع تقلیدی ندارند و بخاطر انجام اعمال اشتباه خود به جهنم می روند ، وجود دارد؟
با تشکر
این افراد چون از روی قصد و غرض به انجام این احکام اقدام می کنند لذا با امامان باطل خویش به جهنم می روند.
کد: 4411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
درباره موجودات زنده سخنی نیامده است.
کد: 4311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیه های مربوط به آسمان ها و زمین در قرآن برای من سؤال شده و بسیار هم در سایت های مختلف شبهه وارد شده و مورد سؤال قرار گرفته و بحث این است که این آیات با علم همخوانی ندارد. مثلا هفت آسمان و هفت طبقه زمین و یا اینکه در قرآن هست خدا آسمان را نگه میدارد تا بر زمین نیفتد اینطور به ذهن میرسد که انگار آسمان یک جسم صلبی است بالای سر ما که ستاره ها به آن آویزان هستند یا مساله مربوط به کوه ها که میخ زمین هستند که انگار زمین مسطح بر روی چیز دیگری قرار دارد و کوه باعث عدم لغزش آن می شود و ... البته جواب ها را هم خوانده ام ولی قانع نشدم یعنی در وسط ماندم.
خیلی ممنون
اشکالی در بین نیست منظور از هفت آسمان یا اشاره به هفت آسمان عالم مادّه و مجرّدات است یا هفت طبقه و اینکه علم هنوز به آن راه نیافته دلیلی بر عدم آن نیست و زمینی نیز بر همین منوال.
کد: 4211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
و اذا قیل لهم آمنو کما آمن الناس قالوا أنومن کما آمن السفهاء ،الا انهم هم السفهاء ولکن لا یعلمون با عرض شرمندگی در خصوص آیه شماره 13 سوره بقره مفهوم و منظور از ایمان مردم چیست؟ که افرادی که در آیات قبل احوالات آنان آمده است ، به آن دعوت می شوند.
هو العالم
منظور ايمان به غيب است كه در ايمان به
رسول خدا و روز قيامت و انجام تكاليف و احكام منطوي است. طبيعي است كه ايمان به غيب
انسان را مكلّف و موظّف به پيروي از لوازم و دستورات مي نمايد و اين مسئله براي
نفوسي كه نمي خواهند خود را تحت تربيت و تزكيه اولياي الهي قرار دهند ناگوار و
بسيار مشكل است، اين افراد مايل به اطاعت و پيروي از تكاليف نمي باشند و دنياي خود
را با شهوات و لذّتهاي زود گذر و كامرانيهاي نفساني و ازدياد اموال و وصول به
رياستها سپري مي كنند بنابراين طبيعي است كه در مقابل دستورات الهي مي ايستند
و افرادي را كه به دنبال حقيقت و اطاعت از اوامر و نواحي الهي مي روند سفيه و كم خرد
معرفي مي كنند اينان افرادي هستند كه خرد را فقط براي خوشگذراندن دنيا مي دانند و
افرادي که خردشان را براي آخرت بكار مي بندند نادان مي دانند. خداوند مي فرمايد: با
توجّه به حقيقتي و حياتي و ابدي بودن آخرت و مراتب تكامل و فعليّت انسان و وصول به
مراحل علوي، حال بايد ديد كدام يك از اين دو گروه نادان و سفيه هستند؟ آيا آنها كه
براي گذشت شصت هفتاد سال سرمايه ي خود را تباه مي كنند يا آنان كه براي رسيدن به
رستگاري و سعادت ابدي و هميشگي برنامه ي زندگي و گذران عمر خود را تنظيم مي نمايند؟
کد: 4111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
حضرتعالی در یکی از سخنرانی های خود داستانی از رسول خدا صلی اللَه علیه وآله نقل کردید که مشرکین مکه آن حضرت را دنبال کرده و با سنگ میزدند، جبرائیل نازل شد و گفت تمام قوای آسمان مانند صاعقه و زلزله در دست توست اگر میخواهی همۀ این مشرکین را نابود کن! پیامبر فرمودند: من به جای اینکه نفرین کنم دعایشان میکنم تا هدایت شوند. سؤال: اگر مقام رحمت و عطوفت بر عالم حاکم است چرا در رؤیایی که امیرالمؤمنین علیه السلام پیامبر را دیدند فرمودند: « ادع علیهم» آنان را نفرین کن. و نیز در قرآن کریم آمده است« إن الذين كفروا و ماتوا و هم كفار أولئك عليهم لعنة اللَه و الملائكة و الناس أجمعين [ بقرة 161 ] * أولئك جزاؤهم أن عليهم لعنة اللَه و الملائكة و الناس أجمعين [ آل عمران 87 ] * فأذن مؤذن بينهم أن لعنة اللَه على الظالمين [ اعراف 44 ] و غیره. بالاخره آیا افرادی هستند که ما آنها را نفرین و لعنت کنیم یا همیشه باید همه را دعا کنیم؟
داستان پیامبر و مشرکین در وقتی بود که هنوز عقاید و مبانی دینی به گوش آنها نرسیده بود و نسبت به مطالب جاهل بودند. بخلاف مواردی که ذکر شده است که در این موارد مسئله عمد و عناد و انکار مطرح است.
کد: 4011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با عرض معذرت می خواستم بدانم آیا جنبه ی خاصی در داستان حضرت موسی علیه السلام قرار دارد که در قرآن به داستان حضرت موسی علیه السلام بیش از سایر انبیا اشاره شده است؟
توضیح این مطلب محتاج به بسط کلام و نگارش خاصّ است. مجملا اینکه در قضایا و حوادثی که برای ایشان و در زمان ایشان اتفاق افتاد مشابهت زیادی با قضایا و حوادث زمان رسول خدا و پس از آن حضرت بچشم می خورد.
کد: 1611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در قرآن آیه ای نداریم ولی در روایات از بعضی از آیات به عنوان آلات موسیقی تفسیر شده است.
کد: 1511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
قطعا.
کد: 3911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا داستانهایی که در قرآن کریم مطرح شده با همه جزئیاتشان مانند داستان حضرت سلیمان ،حقیقی بوده یعنی عینیت داشته است یا فقط ((بیان تمثیلی)) برخی از وقایع تاریخی جهت هدایت بشر است ؟
در آیین محاوره و گفتگو القاء خلاف واقع در ذهن مخاطب محکوم و از دیدگاه عقل و عرف مطرود می باشد و بر این اساس شرعاً حرام است . گوینده در مقام بیان مطلب اگر به تمثیل می پردازد یا باید به نحوی تمثیل مطرح شود که نیازی به تذکر و انتباه نباشد مانند بسیاری از داستانها و حکایات مثنوی چون داستان طوطی و تاجر در هندوستان و یا داستان طوطی که روغن را بریخت و امثال آنو یا باید خود به تمثیل بودن آن اشارت نماید و گرنه مخاطب و خواننده آنرا واقعی و حقیقی پنداشته به گمراهی و ضلالت خواهد افتاد و این روش را ما در کتب حکایت گذشتگان مشاهده می کنیم .
حال چگونه است که قرآن کریم از بدیهی ترین قانون و مبنای تخاطب روی گرداند و افراد را به جهالت و ضلالت بکشاند؟
و می توان گفت یکی از چرندترین مطالبی که در این روزها در زمینه کلام مطرح می شود این قضیه است، آخر یکی نمی پرسد: کدام دلیل و احتمال عقلائی بر تمثیل بودن حکایات قرآن آمده است که باید از بیان این وقایع و حوادث را به واسطه آن دست برداشت و حمل بر تمثیل نمود.
کد: 3811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام عليكم
آيا جايز است ثواب خواندن قرآن را به كسي غير از رسول اللَه صلي اللَه عليه و آله اهدا نمود ؟ (چه ائمه عليهم السلام چه اولياي الهي و چه مردم عادي)باتشكر فراوان.
بلی جائز است اما بهتر آنست که به رسول اللَه صلی اللَه علیه و آله وسلم هدیه نمود .
کد: 3711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
این خطاب قبل از وجود خارجی او بوده و به ماهیّت او تعلّق می گیرد یعنی همان صورت ذهنی که از آن در نفس ما می باشد.
کد: 3611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
لطفا درباره آیه 50 و 52 سوره احزاب که در ظاهر با یکدیگر تناقض دارند توضیح مرحمت بفرمایید.
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَكَ أَزْواجَكَ اللاَّتي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَ ما مَلَكَتْ يَمينُكَ مِمَّا أَفاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ بَناتِ عَمِّكَ وَ بَناتِ عَمَّاتِكَ وَ بَناتِ خالِكَ وَ بَناتِ خالاتِكَ اللاَّتي هاجَرْنَ مَعَكَ وَ امْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرادَ النَّبِيُّ أَنْ يَسْتَنْكِحَها خالِصَةً لَكَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ قَدْ عَلِمْنا ما فَرَضْنا عَلَيْهِمْ في أَزْواجِهِمْ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ لِكَيْلا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (50)
لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلاَّ ما مَلَكَتْ يَمينُكَ وَ كانَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ رَقيباً (52)
با تشکر
مسئله جواز نکاح برای رسول خدا صلی اللَه علیه وآله وسلم به واسطۀ آیه اول مقیّد می شود به زمان نزول آیه بعد. یعنی این جواز مطلق نبوده است و آیه دوم به معنای نسخ حکم اول است.
کد: 3511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
قرآن با معانی و حقائق محکمۀ خود برای همه مردم حجیّت و مشروعیّت دارد نه با خود الفاظ و عبارات و بدیهی است در صورت ترجمه این منظور حاصل می شود.
کد: 3411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
مطالعه تفاسیر و متونی که در این زمینه تألیف شده است مانند تفسیر المیزان.
کد: 3211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
2. آيا تفسير قرآن به قرآن حجت و معتبر است ؟
3. بر فرض حجيت تفسير قرآن به قرآن آيا حجيت آن فعلي است يا شأني ؟
تفسیر و تبیین یک متن به معنای واضح و آشکار نمودن مقصود گوینده آن متن از آن عبارت می باشد .بنابر این لازمه این مطلب اطلاع مخاطب از معانی و واژه های موجود در عبارت و نیز قرائن و شواهد تعیین کننده معنا در فضای ایراد کلام از ناحیه متکلم می باشد . رعایت این دو نکته مهم انسان را در رسیدن به مقصود متکلم یاری می دهد . بناء علیهذااز آنجا که هیچ فردی مانند حضرات معصومین علیهم السلام نسبت به معرفت این دو اصل موجود نمی باشد روایات و آثار باقیه از آنان در تفسیر آیات قرآن می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد و نیز در مواردی که از آنان مطلب نرسیده باشد و یا آن مطلب دارای عمق و حقائق ژرف گونه ای باشد باید از ابزار لازم برای وصول به این نتیجه بهره برده شود، امثال اطلاع کافی بر معانی لغات و تاریخ و ادبیات و خصوصاً فلسفه متعالیه و عرفان نظری و احاطه بر آثار و روایات وارده از حضرات معصومین علیهم السلام .
و حجیت بر این اساس فعلیه خواهد بود.
کد: 3111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
فهم آیات قرآن بدون مراجعه به احادیث اهل بیت علیهم السّلام که أعرف به کتاب خدا می باشند محال است.
کد: 3011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
کد: 2911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
روح خداوند همان ذات بحت و بسیط و حقیقت وجود است که مرتبه او مقدّم بر رتبه اسماء و صفات کلّیّه اوست و سایر موجودات از اسماء و صفات او نشأت گرفته اند بدین لحاظ مرتبه انسان از تجرّد تامّ و روحانیّت محض انتزاع گردیده است و این به معنای روح می باشد.
کد: 2811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا بین تفسیر نمونه و المیزان از نظر روائی و محتوایی فرق است و چرا بعضی از اساتید حوزه که ادعای تدریس فلسفه و دروس سطح حوزه را دارند در مورد تفسیر نمونه نظر خوبی ندارند و آن را تفسیری ضعیف مطرح می کنند و در هر جلسه خصوصی و عمومی افراد را تشویق به خواندن تفسیر المیزان می کنند؟ نظر حضرتعالی در این خصوص چیست ؟
شکّی نیست که تفسیر المیزان از میان سایر تفاسیر مانند ماه در بین ستارگان است.
شخصیّت علمی و معنوی علّامه طباطبایی رحمة اللَه علیه در این تفسیر به خوبی آشکار است و بسیاری از بزرگان همچون مرحوم علّامه طهرانی و آیة اللَه مطهّری اعتراف به عظمت و علوّ مرتبۀ این تفسیر بی بدیل نموده اند.
کد: 2711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
حال سؤالم اين است از چه جنبه اي ؟
2 مثلا تفسير قرآن به قرآن ايشان؟
3 بحث هاي فقهي ايشان كه به تعبير خودشان قرآني هستند مثلا در اسلام،نماز يا روزه شكسته نداريم و ...؟
4 در كتب مرحوم آقا جستجو كردم ،نامي از اين تفسير نيافتم ،كلامي از مرحوم علامه طهراني در مورد اين تفسير به ياد داريد؟
از مرحوم والد درباره این تفسیر چیزی نشنیدهام. تعریف و تحسین تالیف دلیل بر صحت تمامی مطالب آن نیست و اینکه نماز و روزهی شکسته تشریع نشده باشد خلاف ضروریات دین است و باطل است.
کد: 2411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
لطفا با دلایل عقلی (فلسفی) برای اینجانب اثبات بفرمایید که چرا قرآن تحریف نشده است؟
1) مگر نه اینست که در زمان خلیفه دوم کلیه ی قرآن ها جمع آوری شده و با تغییراتی مجددا انتشار یافته؟ (حتی اگر این تغییرات فقط محدود به ترتیب آیات باشد بازهم موید این مطلب است که امکان تحریف در قرآن وجود دارد)
2) مگر شیعیان به قرآن دیگری موسوم به "مصحف فاطمه (س)" اعتقاد ندارند. این موضوع چگونه قابل توجیه است؟
با سپاس
آنچه از کیفیت ترتیب آیات در قرآن بدست می آید اینست که در دوجای قرآن تحریف در ترکیب انجام شده است.یکی در مورد آیه تطهیر،دوم آیه ولایت که البته با توجه به قبل و بعد آن و قرائن و شواهد اخلالی به مفهوم آیه وارد نمی شود.
و اما تحریف در خود کلمات به معنای اضافه شدن کلمه و یا سانسور و حذف کلمات دلیلی بر اثبات آن نمی باشد و روایات وارده از ائمه علیه السلام و ارجاع به قرآن از ناحیه آنها محکمترین دلیل بر حجیت قرآن می باشد و خود آنان همین قرآن را تلاوت می کردند و به اصحاب نیز توصیه بر تلاوت و تدبر در همین قرآن می نمودند و کلام امام علیه السلام حجت است.. اما مصحف فاطمه ارتباطی به قرآن ندارد بلکه مجموعه ای است از مطالب و اسرار که علم آنها فقط نزد امام معصوم علیه السلام می باشد و در زمان ظهور حضرت ولی عصر ارواحناه توسط ایشان بیان خواهد شد.
کد: 2311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
اگر ائمه علیهم السلام تأویل آیات راندانند پس اینهمه روایاتی که در بارۀ آیات از جانب آنها آمده است چه معنایی دارد؟
باید دانست که علم امام علیه السلام عین علم خدا است وامام مظهر علم حق است پس منافاتی ندارد.
کد: 2211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
قصر در صلوة اختصاص به مورد خوف ندارد بلکه اعم است و استدلال اخص از مدعا است.
کد: 2111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
میخواستم بپرسم که با توجه به ایه ی 101 سوره ی نساء که خداوند میفرمایند که (هنگامی که سفر می کنید،گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید در صورتی که از فتنه کافران بترسید،زیرا کافران،دشمن آشکاری برای شما هستند.) ودر آیه ی 103 سوره ی نساء خداوند میفرمایند(وهنگامی که نماز را به پایان رساندید،خدا را یاد کنید،ایستاده و نشسته ،و در حالی که به پهلو خوابیده اید.وهرگاه آرامش یافتید نماز را بر پا دارید،زیرا نماز،برای مومنان وظیفه ای است ثابت و دارای اوقات معین.)
حالا با توجه به این دو آیه ی قران کریم،چرا ما در سفر کمتر از ده روز نماز را شکسته می خوانیم در صورتی که از کافران ترسی نداریم؟!
این مجوز شکسته شدن نماز در سفر چیست؟!
باتشکر
مفاد آیه اول نماز خوف است و ربطی به نماز مسافر ندارد.
نماز شکسته برای مسافر ارفاقی است که خداوند به او دارد گر چه مشقّتی برای او نداشته باشد.
کد: 2011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سوره اسراء : وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.
کد: 1911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آری و آیه وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِن بر ان دلالت دارد.
کد: 1801/02/2019 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
هوالعلیم
حدود پانصد آیه.
کد: 1711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
از کشف الآیات پیدا کنید.
کد: 1411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
مرحوم والد،رضوان اللَه علیه می فرمودند:در زمانیکه ما در نجف اشرف تحصیل می کردیم. روزی با یکی از فضلاء و مدرسین معروف راجع به لزوم قرائت و تدبر و تامل در قران برای طلاب صحبت می کردیم،ان شخص معروف می گفت: طلبه نباید وقتش را به خواندن قران بگذراند زیرا قران یا مجموعه ای از احکام است که مدارک احکام بصورت روایات در میان،موجودات در قران فقط مجملاتی بیش نیست و یا حکایات و قصص است که قصه و حکایت خواندن ندارد و یا مسائلی اخلاقی و اجتماعی است که طلبه اینها را خود بخود می فهمد.
زهی نادانی و جهالت شما ببینید چقدر فرق بین این سخن سخیف و موهون با کلام بلند مرتبه و گرانسنگ علامه طباطبایی است که می فرماید :مکتب تشیع حقیقتش را از مفاهیم قرانی گرفته است ولیکن شیعه انرا رها نموده و صرفا به ولایت تمسک کرده است و نتیجه ان نگارش این تفسیر کبیر المیزان است بنابراین هر چقدر انسان به مفاهیم و معانی قرآن بیشتر برسد شوق و علاقه ی او برای ادراک بیشتر ، بیشتر خواهد شد و نور آن در قلب او بیشتر خواهد شد و اُنس او با قرآن بیشتر خواهد شد. البته در این زمینه مطالبی است که انشاءاللَه در جای خود خواهد آمد.
کد: 1311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
کد: 1211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
می تواند سکوت کند و در عین حال به کارش بپردازد.
کد: 1111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
روی زمین نشسته و رو به قبله باشد.
کد: 1011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
اشکال ندارد.
کد: 911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
کد: 811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا بدون وضو هم می شود از ثواب ختم قرآن استفاده کرد؟
آیا میشود درحال دراز کشیدن یا در بستر قران گوش کرد؟
باتشکر وآرزوی موفقیت
باید انسان خود قرآن را بخواند و بدون وضوء ثواب و اجر کمتری نصیب می گردد. گوش کردن قرآن در حال استراحت مانعی ندارد.
کد: 711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
چون حالتی برای آنها پیدا می شود که با لمس قرآن منافات دارد.
کد: 611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
خیر.
کد: 511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام چرا درقرآن نام حضرت علی(ع) به صراحت به عنوان جانشین پیامبر اکرم برده نشده است.
علت این مطلب آن است که امیرالمومنین علیه السلام حقیقت ولایت است و ولایت باطن رسالت و مغزّ آن می باشد. از آنجا که باطن همیشه باید در پشت ظاهر قرار گیرد و ظاهر همچو پوسته و قشری حافظ آن باشد، بنابراین نمی توان این حقیقت را ظاهر و آشکار در قرآن مطرح نمود.
البته روایات و کلمات بزرگان در این باب بسیار است و بنده فقط اشاره ای در اینجا نمودم. و علت اینکه اسم پیامبر ذکر شده است، به جهت این است که پیامبر هر دو جهت ظاهر و باطن را دارا بوده است.
و به همین جهت است که خداوند امیرالمومنین علیه السلام را معیار و میزان حق و باطل قرار داده است و بواسطه او صف منافق از مؤمن متمیّز خواهد شد. و رسول خدا فرمود: ای علی من بر تنزیل قرآن با مشرکین جنگ نمودم و تو بر تأویل قرآن و تأویل فرآن یعنی ولایت امیر المؤمنین علیه السلام.
اگر اسم امیرالمؤمنین در قرآن می آمد که دیگر امتحان و ردّ و قبول افراد معنائی نداشت.
کد: 411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بنده در مورد معجزات قرآن تحقیقات بسیاری کرده ام و از بسیاری مطالب علمی و در جنبه های دیگر که در قرآن وجود دارد آگاه شده ام و برایم شکی نیست که این مطالب از جانب پیامبر اسلام نیست و هیچ انسانی قدرت خلق چنین معجزه ای را ندارد. چون توانائیهای انسان مشخص است.
اما ما انسانها از موجودات دیگر این جهان آگاهی کامل را نداریم.
شاید موجودی وجود داشته باشد که توانائیهایش از انسان بیشتر باشد،که قرآن از او باشد و علاوه بر آن در همه جهات هم پیامبر را تحت حمایت خود قرار داده باشد که معجزات دیگر او (حتی شق القمر) را برایش انجام دهد.
چگونه میشود اثبات کرد که این موجود مقتدر فقط خود خداست؟ شاید این موجود خدا نباشد!(هر چند او مخلوق خداست و قدرتش از خدا گرفته .)
اعتراف به اعجاز در قرآن مساوی اعتراف به انتساب ربوبی است. زیرا در خود قرآن به این مسئله تصریح شده است.
کد: 311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
اشکال ندارد.
کد: 211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
تأثیری ندارد.
کد: 111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
خیر