پرسش و پاسخ های مربوط به گریه بر سیدالشهداء

تعداد: 4
پرسش: کیفیت عزاداری در مجالس سوگواری

کد: 2300گروه: آداب مجالس
باسلام.
آقا جان احادیثی که در امام صادق و امام کاظم و یا سایر ائمه (علیهم السلام) در مورد کیفیت جلسه امام حسین که امر میفرمایند در آنها حتما جزع و فزع کرد و آرام ننشینید، چطور با فرمایشات شما در خصوص اینکه بایستی این جلسات با آرامش بوده و انسان بیایید و در گوشه ای بنشیند و .... سازگاری دارد؟
هوالعلیم.
گریه کردن با داد زدن و نعره کشیدن و بالا و پایین پریدن فرق میکند.
پرسش: معنای قتیل العبرات

کد: 2100گروه: متفرقه
سلام منظور امام حسین (ع) از از این جمله چه می باشد: "انا قتیل العبرات" "من کشته اشکهایم" التماس دعا
هوالعلیم
قبلا توضیح داده شده است.
پرسش: فرمایشات مرحوم حداد راجع به گریه بر سید الشهداء

کد: 2069گروه: شبهات وپاسخ‌ها
مدتي است سايتی ....... پستي قرار داده با اين عنوان "پیامکی با تفکر فلسفی و عرفانی برای انحراف تشیّع از مسیرحقه" و گريه هاي مرحوم سيد هاشم را اين گونه نوشته اند:
چقدر مردم غافلند كه براى اين شهيد جان باخته غصّه ميخورند و ماتم و اندوه بپا ميدارند! .... تحقيقاً روز شادى و مسرّت اهل بيت است.
منظور مرحوم سيدهاشم از مردم غافلند چيست؟ منظور مرحوم سيدهاشم از اين كه روز عاشورا روز شادي است چيست ؟ آيا در احاديث مذمت بر گريه كردن داريم كه ايشان مذمت مي كنند مردم را به گريه كردن؟ بنده از ارادتمندان علامه طهراني و مرحوم سيدهاشم هستم

هوالعلیم

این مطلب در کتاب روح مجرّد است مطالعه بفرمائید.

پرسش: اشک ریختن حضرت امام سجاد علیه السلام بر سید الشهداء

کد: 777گروه: تاریخ
با سلام و عرض خسته نباشید : در روایات ما آمده که حضرت سجاد علیه السلام به بهانه های مختلف برای مظلومیت حضرت سید الشهداء اشک می ریخته در صورتی که در کتاب روح مجرد آمده که حضرت حداد (ره) در عزاداری حضرت سید الشهداء اشک شوق می ریخته چه فرقی میان این دو اشک و عزاداری می باشد همچنین در هیئات ما روایاتی می آورند مبنی بر اینکه از طرف اهل بیت عصمت و طهارت سفارش بر عزاداری حضرت سیدالشهداء شده حتی با صدای بلند گریه کردن یا حتی صدمه زدن بر سر و صورت را در بعضی از سخنرانیها بدون اشکال شنیده ایم آیا این روایات صحیح می باشد . با تشکر از جنابعالی
هوالعلیم
این بنده درباره واقعۀ عاشوراء مشغول به تألیف می باشم إن شاء اللَه توضیح خواهم داد.