کد: 665703/27/2022 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا تشییع جنازه برای زن جایز است؟
مکروه است
کد: 209106/02/2020 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحیم
با عرض سلام
لطفا در مورد آیات ابتدایی سوره مبارکه عبس و نکات مهم آن و شبهات در این رابطه توضیحاتی مکفی عنایت فرمایید.
با آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون
هوالعلیم.
این آیات بر خلاف آراء اهل تسنن، به پیامبر ارتباطی ندارد و بلکه به فرد دیگری است که به واسطهی بیاعتنائی و اهانت به فقیری نابینا نازل شده است.
کد: 8411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
پيامبر اكرم(صلي اللَه عليه و آله و سلم) فرمودند قرآن هر سال يكبار بر من نازل ميشد و امسال كه آخرين سال عمر من است دو بار نازل شد . سؤال اين است كه در نقل فوق آيا منظور كل قرآن بوده است يا نه؟ و اگر جواب مثبت است پس چرا پيامبر قسمتي از قرآن را بر مردم ميخواند؟
هوالعلیم
توضیح مبسوط این مطلب در کتاب افق وحی از این حقیر آمده است. مجمل مطلب آنکه : قرآن بصورت مجموعی که عبارتست از حقائق و صور واقعیه این الفاظ و عبارات در شب قدر رفعة واحده نازل شده است اما قرآن بشکل تفصیلی و آیه آیه در طول مدت رسالت نازل شدهاست .
کد: 8311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
هو العليـم. سلام عليكـم ,افاضه قرآن كه بر قلب برخي افراد القاء مي شود به ترتيب سير نزول قرآن بر قلب رسول اكرم صلي اللَه عليه وآله وسلم مي باشد .يابه ترتيب تدوين و جمع آوري قرآن كه اكنون در دسترس قرار دارد مي باشد ؟در صورت امكان دليل انرا بيان فرماييد.
هوالعلیم
دلیل بر این مطلب خود شهادت افراد است که قرآن را به همین کیفیّت حاضر می خوانند مانند مرحوم کربلائی کاظم ساروقی البته احتمال اینکه علاوه بر این برای بعضی به کیفیت نزول آن باشد منتفی نیست.
کد: 8211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
كيفيت نزول قرآن مجيد چيست ؟ آيا در ليلة القدر يك مرتبه نازل شده است يا تدريجاً و طبق خود قرآن مجيد هر ساله ليلة القدر تكرار ميشود مراد از اين تكرار چيست آيا در هر ليلة القدر، قرآن نازل ميشود ؟
هوالعلیم
توضیح مبسوط این مطلب در کتاب افق وحی از این حقیر آمده است. مجمل مطلب آنکه : قرآن بصورت مجموعی که عبارتست از حقائق و صور واقعیه این الفاظ و عبارات در شب قدر رفعة واحده نازل شده است اما قرآن بشکل تفصیلی و آیه آیه در طول مدت رسالت نازل شدهاست .
کد: 8107/25/2021 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام
لطفا شماره آیه در مورد قراردادن زن و مرد از هر دسته ای را برای یکدیگر مانند متقین برای متقین و فاسدها برای فاسدها را اعلام فرمایید.
هوالعلیم
سوره (24) نور آیه 26
الْخَبيثاتُ لِلْخَبيثينَ وَ الْخَبيثُونَ لِلْخَبيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبينَ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَريم
کد: 8011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
اگر قرآن كريم به زبان فطرت با مردم سخن ميگويد پس چرا همگان از معارف قرآن بهره مند نميشويم ؟
هوالعلیم
چون نمی خواهیم بهره مند شویم و خود را به قرآن تسلیم نمی کنیم و بین خود و قرآن فاصله می اندازیم و آنرا فقط برای موارد خاصّ می خواهیم . اگر جداً و حقیقتاً اراده کنیم آنرا کتاب زندگی و آموزگار خویش در کلیه مسایل قرار دهیم آنوقت خواهیم دید تمام افکار و اعمال و امور شخصی و اجتماعی ما زیر و رو خواهد شد.
کد: 7911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بنام خدا و با سلام، احتراما خواهشمند است در صورت امکان با ذکر سند و یا حدیث معتبر از قول ائمه دلیل اشاره قران کریم و انجیل به حضرت محمد ( ص) را با عنوان احمد ذکر فرمائید.
ضمنا آیا در زمان آن حضرت نام افراد دیگری هم محمد و یا احمد بوده است؟
هوالعلیم
1 این تصریح آیه قرآن است که در سوره صف می فرماید: يَأْتي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ
2 مانند نام حضرت کسی نبوده است.
کد: 7811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام می خواستم بدونم که در معنی یکی از ایات قران امده که بین یهود و نصارا اتش کینه وجنگ تا قیامت افروختیم بعد داخل پرانتز نوشته این ایه از اخبار غیب است می خواستم این ایه را برام بیشتر شرح بدید وبیشتر تفسیر کنید ممنونم خدا حافظ
هوالعلیم
تفسیر این آیه همین اوضاع و احوالی است که مشاهده میکنیم.
کد: 7711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در ایه ی تطهیر چطور به اهل بیت استدلال شده و در مورد زنان پیامبر نیست چون عنکم و یطهرکم شاید مانند سلام علیکم باشد ؟
در ایه ی یا ایها الرسول بلغ شاید منظور ابلاغ ایه جدید بوده است؟
هو العلیم
خود رسول خدا فرمود که مربوط به اهل بیت است و در کتب اهل تسنن موجود است.
آیۀ بلّغ نیز طبق شواهد قطعیه مربوط به امیرالمؤمنین است.
کد: 7611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام عليكم احتراماً با عنايت به سوره شريفه واقعه و مطابق با جلد اول معاد شناسي انسانها به سه گروه اصحاب مقرّب، يمين و شمال تقسيم مي شوند كه در كتاب نامبرده بصورت خلاصه ويژگي هايي را علّامه ذكر نموده اند. لذا خواهشمند است ويژگي هاي بيشتري از آن ها را ذكر نماييد.ضمنا اگر انسان در كل اعمال خوبي دارد ولي در يك يا دو مورد لنگ ميزند در كدام دسته قرار ميگيرد و كدام يك از مراحل سير و سلوك مربوط به اصحاب يمين و كدام يك مربوط به مقرّبين مي باشد.
1 جهاد اكبر 2 (هنوز از طبيعت خارج نشده ولي اعمالش خوب است) سير برزخي 3 عالم ارواح(ملكوت اعلي) 4 فناي في اللَه و بقاي باللَه؟
هوالعلیم
پاسخ سؤال شما در خطبۀ متّقین از نهج البلاغه آمده است مطالعه بفرمائید.
کد: 7511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
خلاف تفسیری که شما فرمودید، احادیث صریحه داریم که (مِن) را (مِن اشرافیه) گرفته اند !
هوالعلیم
انسان باید به همۀ آثار اولیای وحی نظر داشته باشد توجّه به برخی از آنها و صرف نظر از بعضی دیگر نمی تواند راهگشا باشد (مِن) در اینجا (مِن نشویّه) است و لاغیر و به همین جهت انسان دارای مقام خلافت اللَهی است بخلاف سایر موجودات.
کد: 7411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا در آیات قرآنی منعم علیه ذکر شده در سوره حمد نیامده است ؟
هوالعلیم
منظور افرادی هستند که متنعم به نعمت ولایت هستند چنانچه در روایات آمده است.
کد: 7311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام منظور از خلقت به حق در آیات قرآن مثل آیه شریفه زیر چیست؟ "و ما خلق اللَه السموت والارض بالحق"
هوالعلیم
یعنی از روی تدبیر و حکمت مطلقه.
کد: 7211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام عليكم و رحمة اللَه
منظور از "نحر" در آيه دوم سوره مباركه كوثر چيست و نظر جنابعالي در مورد قرباني كردن براي فرزند تازه بدنيا آمده چيست ؟
هوالعلیم
نحر ذبح حیوان است که در این آیه شریفه بواسطه بشارت تولد حضرت فاطمه زهرا سلام اللَه علیها وارد شده است . و قربانی مستحب مؤکد است .
کد: 7111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام. درسوره واقعه و در آیه 19 سوره انسان میفرماید پسران نوجوان و زیبایی را خداوند برای بهشتیان خلق کرده است و عبارت لولو مکنون را که برای حورالعین در سوره واقعه بکار برده شده است، در این آیه نیز برای پسران نوجوان بکار برده است.آیا میشود نتیجه گرفت که خداوند این پسران نوجوان را برای لذت بردن جنسی آفریده است؟ اگر این طور نیست چرا عبارت لولو مکنون هم برای حورالعین و هم برای پسران نوجوان بکار رفته است؟ گویا شهید دستغیب هم در کتاب معاد خود این مطلب را تاکید کرده و عمل جنسی با این پسران را خیلی لذت بخش تر از حوریان دانسته است. لطفا در این مورد توضیح بفرمایید. با تشکر
هوالعلیم
مقصود از لؤلؤ مکنون طراوت نفس و چهرۀ زیبا است که جمال پروردگار را ابراز و اظهار می کنند و این با مسائل شهوانی و جنسی در دو قطب مخالف قرار دارند مانند لذّتی که شما از زیبائی یک گل احساس میکنید و بطور کلّی لذّت جنسی در آن نشئه وجود ندارد بلکه لذّات فقط روحانی و نورانی هستند.
کد: 7011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم ا لله الرحمن الرحیم سلام علیکم
کتاب امام شناسی جلد 5 صفحات 52 و53
ایه 52 سوره شوری ...ما روحی را از امر خودمان به سوی تو وحی فرستادیم .
منظور از ما فرستادیم چیست در صورتی که حضرت رسول خودشان اول تعین یا اول ما خلق اللَه می باشند چگونه نمی دانند کتاب و ایمان چیست ؟ این وحی و نور و روح چیست که قابل تبدیل اند.
ارتباط این ایات با سوره قدر و صاحب الامر چیست ؟
ایه 1 سوره فرقان و ایه 113 سوره طه تفاوت نزل با انزلنا چیست ؟
هوالعلیم
پاسخ این سؤالات در کتاب افق وحی بطور تفصیل آمده است رجوع بفرمائید و امّا مجمل و ملخّص مطلب :
حقیقت انسان دارای مراتب طولیّه و تجردیه است و هر کدام از این مراتب حکم و شأن خاص خود را دارد . مثلاً انسان دارای روح مجرد و نفس ناطقه است که جامع مراتب مختلف اعم از عقل و احساس و عواطف و حبّ به ذات و بقاء آنو ذهن و ضمیر و غیره می باشد و هر کدام از این امور حکم ابزار و وسائط اشتغال نفس و اِعمال او را دارند . و انسان با بکارگیری این امور آنچه موجب صلاح اوست را استیفا و آنچه موجب ضرر و زوال اوست را رفع و دفع می نماید بدین صورت که از ابزار و وسایل مودعه در نفس خود برای استکمال خود بهره می برد.
مسئله روح که ملک مقرّب خدا است یکی از وسائط و ابزار های نفس رسول خداست که نزول آن بر قلب پیامبر باعث آشکار شدن مرتبه ای از مراتب وجودی آن حضرت برای مرتبه ای دیگر است . در حالیکه آن مرتبه عالیه و راقیه که بطن البطون و سرّ الاسرار نفس قدسی او است از همه بالاتر است . و این قضیه درباره حضرت صاحب العصر ارواحنا فداه نیز صادق است .
و اما مسئله تنزیل قرآن، فرود آن بر قلب رسول خدا به تدریج است به عکس إنزال که در یک لحظه تمامی آن افاضه گردیده است .
کد: 6911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
تفسير انفسي ايه 133 سوره ال عمران با توجه به كلمه عرض با توجه به اينكه خود زمين در داخل اسمان قرار دارد
هوالعلیم
منظور از سماوات در این آیه چنانچه در کتاب افق وحی توضیح داده شده است آسمانهای عالم مادّه و معنا می باشد و زمین گرچه در آسمان عالم مادّه قرار دارد ولی انسان در مواجهه با آسمان ،زمین را ملاحظه نمی کند.
کد: 6801/12/2021 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با عرض سلام و خسته نباشید
در سورۀ توبه آیۀ 34 آمده که "الَّذينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها في سَبيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليم"
چرا برای عذاب دردناک بشارت می دهد ؟چرا از انذاز کن استفاده نمی شود؟ شکراً جزیلاً
هوالعلیم
این جمله در مقام تحقیر بکار می رود.
کد: 6711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
1 آیا برداشت نکات دلخواه از آیات قرآن ، تفسیر به رأی است ؟
2 آیا تأویل آیات به امام زمان که در روایات به این صورت تأویل نشده ، اشکال دارد ؟
3 چرا اکثر آیات قرآن را می شود به راحتی ترجمه کرد ولی عبارات نهج البلاغه اینطوری نیست و نیاز به مراجعه به لغت نامه دارد ؟
هوالعلیم
1 هر برداشتی باید بر اساس ملاک باشد و دلیلی او را همراهی نماید.
2 انسان سرخود نمی تواند آیه ای را به مصداقی حمل نماید.
3 مبنای نزول آیات بر سلاست و روانی است اما در کلام مولی امیرالمؤمنین علیه السلام ایراد الفاظ متقن عربی لحاظ شده است.
کد: 6611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
باسلام معنی واقعی آیه 3 سوره بقره یعنی " آن کسانیکه به جهان غیب ایمان دارند و نماز به پادارند چیست ؟جهان غیب و برپا داشتن نماز را توضیح دهید ؟اگر کتاب یا تفسیر خاصی مد نظر میباشد را معرفی کنید ؟
هوالعلیم.
ایمان به عالم غیب یعنی ارتباط با ذات الهی و اعتقاد به وجود مبدأ حیّ و فعّال ما یشاء که لازمهی آن حرکت به سوی آن مبدأ حیات است و نماز این حرکت و ربط را ایجاد میکند.
کد: 6511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در قرآن كريم الفاظي نظير لعلّ و مانند آن آمده است آيا اين لفظ به همان معني كه در بين مردم رايج است (كه نشانه شك و ترديد و عدم يقين است) به كار رفته يا نه؟
هوالعلیم
لعلّ در زبان قرآن به معنای امید و توقع حصول شی است نه شک و شبهه در آن .
کد: 6411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با عرض سلام .صراط الذین انعمت علیهم منظور راه چه کسانی است که خدا به آنان نعمت داده است؟ آن اشخاص چه کسانی هستند و با چه نشانهای می توان آنها را شناخت؟
هو العالم مقصود از این اشخاص چنانچه در روایات مذکور است ائمّه علیهم السّلام می باشند و شیعیان آنان چنانچه رسول خدا فرمود: « یا علی انت و شیعتک هم الفائزون یوم القیامة » و شیعیان امیرالمؤمنین علیه السّلام عبارتند از سلمان، مقداد، عمّار، اویس و اولیاء الهی و عرفاء باللَه که به همان مقام و منزلتی رسیدند که حجاب و مانعی برای وصول بحقائق برایشان وجود ندارد و اوصاف آنها را حضرت در نهج البلاغه فرموده اند.
کد: 6311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام منظور از کلمه روح در آیه ((تنزل ملائکه و روح)) چیست؟
هوالعلیم
مَلَکی است مقرّب که بالاتر از سایر ملائکه است.
کد: 6211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
مراد از تفقه كه در قرآن و روايات آمده چيست؟
هوالعلیم
پی بردن به حقائق وحیانی از طرق و مسیر های معیّن و تعریف شده که توسط حضرات معصومین علیهم السلام از ناحیه اولیای الهی و عرفاء باللَه بدست ما می رسد.
کد: 6111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام و عرض ادب چرا خالقین در آیه شریفه فتبارک اللَه احسن الخالقین جمع است مگر خداوند احد نیست ؟ و نمی بایست میشد فتبارک اللَه الحسن الخالق
هوالعلیم
خالق در اینجا به معنای فاعل است نه اصل خلقت.
کد: 6011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
1. چرا افراد مختلف با داشتن يك پيش فرض معين به سراغ قرآن ميروند ولي جوابهاي متفاوت برداشت ميكنند؟
2. جايگاه و نقش آراء مفسران در تفسير قرآن چيست؟
3. حجيّت و نقش شأن نزول در تفسير قرآن چگونه است؟
4. نقش شبهات نو ظهور در فهم معارف ديني چيست؟
هوالعلیم
1 طبیعی است که پاسخ مطابق با پیش فرض خواهد بود نه بیشتر .
2 چنانچه پاسخ این مطلب داده شد مفسر در تفسیر باید به آن دو نکته که عرض شد توجه کند.
3 شأن نزول صرفاً جهت ارائه طریق است نه بیشتر.
4 شبهات حکایت از جهل و نافهمی و قصور در معرفت دینی دارد و صرفاً برای تحقیق بیشتر درمفاهیم آیات مفید است .
هوالعلیم
دلائل بدزبانی:
سورة النّساء (148) لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِم
نور (19) إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَة
(نورملکوت قرآن جلد 1 صفحۀ 55)
الجاثیه (7) وَيْلٌ لِكُلِّ أَفَّاكٍ أَثيم
القلم (10 11) وَ لا تُطِعْ كُلَّ حَلاَّفٍ مَهين * هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَميمٍ
الحجرات (12) وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضا
(نورملکوت قران جلد1 صفحات 195 و 198)
الهمزه (1) وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ
الشّعراء (221 222) هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّياطينُ * تَنَزَّلُ عَلى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثيم
برای توضیح به تفسیر المیزان مراجعه شود.
کد: 5811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
چرا در بيشتر آيات قران وعده هاي بهشتي به مردان داده ميشود؟ مثل آيات 33 34سوره نبا و يا الرحمن و غيره
هوالعلیم
به جهت غلبه رجولیّت که همراه با نوعی ابراز عفاف و حرمت است.
کد: 5711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام و عرض احترام! خداوند احد است منظور از فتبارک اللَه الاحسن الخالقین که خالق جمع آمده است را لطفا توضیح فرمایید.
هوالعلیم
خالق به معنای سازنده و بوجود آورنده است یعنی از میان همه سازندگان و خلق کنندگان در این عالم خداوند از همه نیکوتر و پسندیده تر خلق می نماید.
کد: 5611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم.حضرت استاد در جلسه749 اسفار می فرمایند بحث اندکاک کوه در تجلی حضرت حق و بیهوش شدن حضرت موسی (ع) نه اینکه کوه در خارج مندک شده باشد بلکه در نفس ایشان , آن جبلانیت و استقلال اندکاک یافته است. حال سئوال اینجاست آیا در این صورت از ظهور آیه رفع ید ( البته با برداشت معنوی تناقضی ندارد) نخواهدشد؟
هوالعلیم
آیه ظهور در انمحاء و نیستی دارد و آن دارای مراتب است، در حقیقت صورت مثالی کوه دکّ و نابود شده بود و این مرتبه ای از مراتب دکّ و محو است و منافاتی در بین نیست.
کد: 5511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
1سلام عليكم
تفسير "تسنيم چطور است؟
2 آيا ميتوان آن را تكمله تفسير الميزان ناميد؟
3 آيا مرجع حضرتعالي مي باشد؟
4 اگر در مورد مرحوم علامه طهراني جمله قدس سره بگوييم،منظور از "تقديس سِرّ" چيست و به طور كلي "سرّ" منظور چيست؟
هوالعلیم.
1ـ بنده تا کنون به این تفسیر مراجعه نکرده ام و اطلاعی از آن ندارم.
2ـ سرّ به ارتباط و پیوند انسان با خدای متعال گفته میشود؛ یعنی همان جهت ربطی نفس با خدای متعال. سرّ هر شخصی یعنی حقیقت نهفتهی درون که با مبدأ خود مرتبط میباشد و تقدیس آن به معنای پاک و زلال بودن و از شوائب کثرت و تعلّقات به ما سوی اللَه منزّه بودن است.
کد: 5406/02/2020 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
تفسیرایات 11و12و113و14سوره لقمان
هوالعلیم
در این آیات توجّه انسان را به ذات الهی در عین رعایت اسباب و وسائط در عالم تکوین بیان می کند و مراتب عبودیّت را با حفظ رعایت ادب لوازم و سلسله علل توضیح می دهد.
کد: 5311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم تفسیر آیه اول سوره مریم {کهیعص} چیست؟ آیا درست است که میگویند تفسیر آن در مورد حادثه کربلاست؟
هوالعلیم
تفسیر این حروف هنوز بدرستی روشن نشده است. گر چه در بعضی از اخبار چنانکه ذکر کردید به حادثه کربلا اشاره شده است.
کد: 5206/02/2020 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحیم.
سلام علیکم 1 در آیه شریفه "اللَه یهدی من یشاء" آیا می توان اینگونه برداشت کرد که: "هر کس طالب هدایت باشد ، خداوند او را هدایت خواهد کرد" (یعنی ضمیر را به شخص برگردانیم). و یا نه باید اینگونه معنی کرد که: "خداوند هر که را که اراده کرده باشد ، هدایت خواهد کرد" (یعنی ضمیر را به خدا برگردانیم). 2 اراده و اختیار انسان در این دو برداشت چگونه توجیه می شود؟ (خداوند انشا اللَه ما را هدایت کرده و به شما طول عمر عنایت فرماید.)
هوالعلیم
1 در صورت بازگشت ضمیر در یشاء به من ، نیاز به تقدیر مفعول است برای یشاء! مضافاً به اینکه در برخی از آیات مانند: «عَجَّلْنا لَهُ فیها ما نَشاءُ لِمَنْ نُريد» مستقیماً ضمیر به خود ذات پروردگار باز می گردد و این قرینه است به اینکه منظور از مَن یَشاء مورد اختیار و اراده حق تعالی است.
2 اراده انسان که خارج از اراده پروردگار نیست و نمی تواند در عرض اراده او قرار گیرد بلکه یک اراده است که به دو مرید نسبت و ارتباط پیدا کرده است.
کد: 3311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
روشهاى تفسيرى اهلبيت (عليهمالسّلام) را ذكر فرماييد ؟
هوالعلیم
در مورد تفسیر قرآن توسط اهل بیت علیهم السلام دو نحو مشاهده می شود.
1 تفسیر آیه به خود آیه که امام علیه السلام طریق آنرا به ما می آموزند.
2 تفسیر آیه به معنائی که فقط از عهدۀ شخص امام علیه السلام بر می آید و فرد دیگری حق تصرّف در آن را ندارد.
کد: 5111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحيم
سلام عليكم
باتوجه به آيه "انا لله و انا اليه راجعون" كه بازگشت همه به سوي خداست، پس يعني آنهايي كه در جهنم مخلد هستند هم به خدا برميگردند؟يعني به لقاء اللَه ميرسند؟چطور هم در جهنم مخلدند و هم به خدا برميگردند؟لطفا برايم توضيح دهيد.
شكراجزيلا.
بازگشت به پروردگار به معنای رفع حجاب از چشمان باطن و مشاهدۀ ظهور صفات جمال و جلال خداوند است. انسان تا وقتی در این دنیا گرفتار نفس و تعلّقات و پرداختن به امور دنیوی است چشمش جز ظاهر و مظاهر چیزی نمی بیند.وجود خود را مستقل می پندارد و تأثیر و تأثر را از سلسه موجودات دنیا می پندارد.و علل و اسباب را در همین موجودات می جوید و از علت اصلی غفلت می ورزد، و او را بحساب نمی آورد و به هر کار خلافی دست می زند غافل از اینکه در همین دنیا و در همین حالی که مشغول عمل خلاف رضای حق است در تحت سیطره و هیمنۀ صفات جمال و جلال او است. ولی او بی هوش است و احساس نمی کند. پس از اینکه از این دنیا رفت چشمان برزخی او باز می شود و می فهمد که تمام تفکرات او در دنیا تخیّل و توهمّی بیش نبوده است و قدرت حقیقی و علم حقیقی و حیات حقیقی منحصرا در تحت اراده ذات واحد حق بوده است. هر کجا که می خواسته اعمال می کرده و هر کجا نمی خواسته اعمال نمی کرده
کد: 5006/02/2020 00:00:00 گروه: قرآن وتفسیر
تفسیر سوره اسرا آیه 36 چیست؟
هوالعلیم
به ترجمه تفسیر المیزان ذیل همین آیه " و لا تقف ما لیس لک به علم" مراجعه فرمائید.
مرحوم علّامه طهرانی رضوان اللَه علیه نیز در جای جای کتابهای خویش پیرامون این آیه شریفه مطالبی را بیان فرموده اند در صورت دسترسی به کامپیوتر به برنامه کیمیای سعادت مراجعه فرمائید تا تطبیق با مصادیقی نیز از این آیه را مشاهده فرمائید: کتاب امام شناسی جلد 3 صفحه 336 و جلد 2 صفحه 125 و جلد 3 صفحه 122 و کتاب معادشناسی جلد 5 صفحه 291 و جلد 8 صفحه 297 و جلد 8 صفحه 301 و کتاب نور ملکوت جلد 1 صفحه 150 و 311 و جلد 2 صفحه 434 و کتاب اسرار ملکوت جلد 2 صفحه 87 و کتاب افق وحی صفحه 105 و 275
کد: 4911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در سوره اعراف آيه 122 زماني كه ساحران به حضرت موسي عليه السلام ايمان آوردند گفتند ايمان آورديم به رب موسي و هارون اما در سوره طه آيه 70 زماني كه ساحران ايمان آوردند گفتند ايمان آورديم به رب هارون و موسي چرا در سوره اعراف ابتدا نام موسي وسپس نام هارون آورده شده است اما در سوره طه ابتدا نام هارون و سپس نام موسي آمده است؟
هوالعلیم
جهت حفظ سیاق متفاوت است . ونیز به جهت حفظ مرتبه ربوبی که نسبت به هارون و موسی تفاوتی ندارد.
کد: 4811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحیم سلام علیکم
در ایات 72 سوره صاد و90 سوره انبیاء
تفاوت روحی با روحنا و نفخت با نفخنا چیست ؟
هوالعلیم
معنای روحی در آیه شریفه : فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي ، همان حقیقت ذات احدیت است بدون تنزّل از مقام ذات به مراتب اسماء و صفات . و اما روحنا به معنای ملکی است مقرّب که در بعضی از اخبار از همۀ ملائکه بالاتر ذکر شده است . و اما معنای نفخت تفاوتی با نفخنا ندارد و آن عبارت است همان دمیدن و اعمال اراده تکوینیه که در آیات با تعبیر کُن فیکون وارد شده است .
کد: 2611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
اخيراً برخي اصرار دارند كه بگويند قرآن تحريف شده است . در مورد عدم تحريف قرآن مطلبي از شما نديده ام لطفاً توضيح بفرمائيد .
هوالعلیم
بلی این مطلب در کتاب افق آمده است مراجعه فرمائید.
کد: 2511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم در امام شناسي جلد 9 ص162 آمده است كه : "حتي جاي آيات را كه بين فلان آيه و فلان آيه باشد ، رسول خدا معين فرموده اند" باتوجه به اين مطلب و اينكه مرحوم علامه رضوان اللَه عليه ميفرمايند آيۀ اليوم اكملت لكم دينكم را عثمان در جاي كنوني آن قرار داده؛
1 آيا اين كار عثمان تحريف در قرآن است؟
2 با توجه به اينكه معجزۀ قرآن عدم تحريف است چگونه آن را در جايي قرار داده كه محل آن نيست؟ باتشكر فراوان.
هوالعلیم
1 بلی تحریف قرآن است. چون این مسئله روشن و واضح است، منافات با اعجاز ندارد.
کد: 4711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم ورحمة اللَه وبرکاته
سؤالی است که مدتهافکرمنوبه خودش مشغول کرده مطالعه و پرسش کردم ولی جوابی حاصل نشده ...اون امانتی که خداوند به آسمانها و زمین عرضه کرد و آنها از قبول آن امتناع ورزیدند و به حضرت آدم عرضه شد و آن حضرت پذیرفت...آن امانت چیست ؟
انشااللَه درپناه خداوند از شرهمه ی خناسان و تنگ نظران دنیامحفوظ بمانید و روز به روز بحق صدیقه ی طاهره علیها السلام بر درجات و قرب شمانزد خداوند اضافه گردد .التماس دعا
هوالعلیم
خدای متعال در قرآن کریم به این قضیه اشاره می فرماید:
(و إذ قال ربک للملئکة إنی جاعل فی الارض خلیفة) . از این آیه استفاده می شود قبل از خلقت انسان هیچ یک از مخلوقات الهی مفتخر به خلعت خلیفة اللَهی نبودند،حتی ملائکه مقرّب مانند جبرائیل امین.
و این مقام چنانچه از سایر آیات استفاده می شود جامعیت جمیع اسماء و صفات کلیه الهیه است به نحو تکوین و ایداع آنها در نفس بشر.
چنانچه می فرماید : (و علّم آدم الاسماء کلها) و بقیه مخلوقات به مرتبه أتّم و أکمل از جامعیت انسان نمی باشد. و توضیح این مطلب در کتاب افق وحی از این بنده آمده است.
بنابراین امانتی که در قرآن از او یاد شده است ، جامعیت انسان نسبت به کلمات کلیه الهیه است که می تواند آنها را به فعلیت و ظهور برساند و این استعداد در سایر مخلوقات حتی ملائکه مقرّب منتفی است.
و بر این اساس است خبر منقول از نبی أکرم که می فرمود:(لی مع اللَه حالات لا یسعها ملک مقرّب) ولا نبی مرسل.
و این مرتبه از معرفت واجدیت مقام اللَه أکبر است که فوق تصوّر و اتصاف است و امت پیامبر ما می توانند به این مرتبه دست یابند.
کد: 4611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم
در قرآن کریم حضرت باری تعالی فرموده اند که شیطان رجیم هنگام رانده شدن از بهشت به خداوند گفت:فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین از طرفی میگویند که هرچه قدر انسان مخلص میشود و به خداوند نزدیکتر میشود زنجیر شیطان برای گمراه کردن او محکم تر میشود پس بندگان مخلص خداوند که در قرآن اشاره شده شیطان با آنها کاری ندارد چه کسانی هستند؟ متشکرم
هوالعلیم
کسانی که از عالم نفس عبور کرده اند زیرا شیطنت و اغواء شیطان در محدوده نفس است واین افراد را مُخلَص گویند نه مُخلِص
کد: 4511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام
بنابر آیه 71 سوره ی اسرا بعضی از انسان ها با امامان خود به جهنم می روند ( اگر فتوای اشتباه داده باشد) حال این سؤال پیش می آید چه فرقی بین این افراد با افرادی که مرجع تقلیدی ندارند و بخاطر انجام اعمال اشتباه خود به جهنم می روند ، وجود دارد؟
با تشکر
هوالعلیم
این افراد چون از روی قصد و غرض به انجام این احکام اقدام می کنند لذا با امامان باطل خویش به جهنم می روند.
کد: 4411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا وجود موجوداتی در سایر سیارات در قرآن کریم ذکر شده؟
هوالعلیم
درباره موجودات زنده سخنی نیامده است.
کد: 4311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام
آیه های مربوط به آسمان ها و زمین در قرآن برای من سؤال شده و بسیار هم در سایت های مختلف شبهه وارد شده و مورد سؤال قرار گرفته و بحث این است که این آیات با علم همخوانی ندارد. مثلا هفت آسمان و هفت طبقه زمین و یا اینکه در قرآن هست خدا آسمان را نگه میدارد تا بر زمین نیفتد اینطور به ذهن میرسد که انگار آسمان یک جسم صلبی است بالای سر ما که ستاره ها به آن آویزان هستند یا مساله مربوط به کوه ها که میخ زمین هستند که انگار زمین مسطح بر روی چیز دیگری قرار دارد و کوه باعث عدم لغزش آن می شود و ... البته جواب ها را هم خوانده ام ولی قانع نشدم یعنی در وسط ماندم.
خیلی ممنون
هوالعلیم
اشکالی در بین نیست منظور از هفت آسمان یا اشاره به هفت آسمان عالم مادّه و مجرّدات است یا هفت طبقه و اینکه علم هنوز به آن راه نیافته دلیلی بر عدم آن نیست و زمینی نیز بر همین منوال.
کد: 4211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحیم
و اذا قیل لهم آمنو کما آمن الناس قالوا أنومن کما آمن السفهاء ،الا انهم هم السفهاء ولکن لا یعلمون با عرض شرمندگی در خصوص آیه شماره 13 سوره بقره مفهوم و منظور از ایمان مردم چیست؟ که افرادی که در آیات قبل احوالات آنان آمده است ، به آن دعوت می شوند.
/*
هو العالم
منظور ايمان به غيب است كه در ايمان به
رسول خدا و روز قيامت و انجام تكاليف و احكام منطوي است. طبيعي است كه ايمان به غيب
انسان را مكلّف و موظّف به پيروي از لوازم و دستورات مي نمايد و اين مسئله براي
نفوسي كه نمي خواهند خود را تحت تربيت و تزكيه اولياي الهي قرار دهند ناگوار و
بسيار مشكل است، اين افراد مايل به اطاعت و پيروي از تكاليف نمي باشند و دنياي خود
را با شهوات و لذّتهاي زود گذر و كامرانيهاي نفساني و ازدياد اموال و وصول به
رياستها سپري مي كنند بنابراين طبيعي است كه در مقابل دستورات الهي مي ايستند
و افرادي را كه به دنبال حقيقت و اطاعت از اوامر و نواحي الهي مي روند سفيه و كم خرد
معرفي مي كنند اينان افرادي هستند كه خرد را فقط براي خوشگذراندن دنيا مي دانند و
افرادي که خردشان را براي آخرت بكار مي بندند نادان مي دانند. خداوند مي فرمايد: با
توجّه به حقيقتي و حياتي و ابدي بودن آخرت و مراتب تكامل و فعليّت انسان و وصول به
مراحل علوي، حال بايد ديد كدام يك از اين دو گروه نادان و سفيه هستند؟ آيا آنها كه
براي گذشت شصت هفتاد سال سرمايه ي خود را تباه مي كنند يا آنان كه براي رسيدن به
رستگاري و سعادت ابدي و هميشگي برنامه ي زندگي و گذران عمر خود را تنظيم مي نمايند؟
کد: 4111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرّحمن الرّحیم
حضرتعالی در یکی از سخنرانی های خود داستانی از رسول خدا صلی اللَه علیه وآله نقل کردید که مشرکین مکه آن حضرت را دنبال کرده و با سنگ میزدند، جبرائیل نازل شد و گفت تمام قوای آسمان مانند صاعقه و زلزله در دست توست اگر میخواهی همۀ این مشرکین را نابود کن! پیامبر فرمودند: من به جای اینکه نفرین کنم دعایشان میکنم تا هدایت شوند. سؤال: اگر مقام رحمت و عطوفت بر عالم حاکم است چرا در رؤیایی که امیرالمؤمنین علیه السلام پیامبر را دیدند فرمودند: « ادع علیهم» آنان را نفرین کن. و نیز در قرآن کریم آمده است« إن الذين كفروا و ماتوا و هم كفار أولئك عليهم لعنة اللَه و الملائكة و الناس أجمعين [ بقرة 161 ] * أولئك جزاؤهم أن عليهم لعنة اللَه و الملائكة و الناس أجمعين [ آل عمران 87 ] * فأذن مؤذن بينهم أن لعنة اللَه على الظالمين [ اعراف 44 ] و غیره. بالاخره آیا افرادی هستند که ما آنها را نفرین و لعنت کنیم یا همیشه باید همه را دعا کنیم؟
هوالعلیم
داستان پیامبر و مشرکین در وقتی بود که هنوز عقاید و مبانی دینی به گوش آنها نرسیده بود و نسبت به مطالب جاهل بودند. بخلاف مواردی که ذکر شده است که در این موارد مسئله عمد و عناد و انکار مطرح است.
کد: 4011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم
با عرض معذرت می خواستم بدانم آیا جنبه ی خاصی در داستان حضرت موسی علیه السلام قرار دارد که در قرآن به داستان حضرت موسی علیه السلام بیش از سایر انبیا اشاره شده است؟
هوالعلیم
توضیح این مطلب محتاج به بسط کلام و نگارش خاصّ است. مجملا اینکه در قضایا و حوادثی که برای ایشان و در زمان ایشان اتفاق افتاد مشابهت زیادی با قضایا و حوادث زمان رسول خدا و پس از آن حضرت بچشم می خورد.
کد: 1611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام حکم گوش دادن به موسیقی را با ادله قرآنی را خواستارم یعنی آیاتی در این مورد را دراختیار بگذارید با تشکر
هوالعلیم
در قرآن آیه ای نداریم ولی در روایات از بعضی از آیات به عنوان آلات موسیقی تفسیر شده است.
کد: 1511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آيا آراء و انديشه هاي مفسر در تفسير قرآن نقش دارد ؟
هوالعلیم
قطعا.
کد: 3911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم
آیا داستانهایی که در قرآن کریم مطرح شده با همه جزئیاتشان مانند داستان حضرت سلیمان ،حقیقی بوده یعنی عینیت داشته است یا فقط ((بیان تمثیلی)) برخی از وقایع تاریخی جهت هدایت بشر است ؟
هوالعلیم
در آیین محاوره و گفتگو القاء خلاف واقع در ذهن مخاطب محکوم و از دیدگاه عقل و عرف مطرود می باشد و بر این اساس شرعاً حرام است . گوینده در مقام بیان مطلب اگر به تمثیل می پردازد یا باید به نحوی تمثیل مطرح شود که نیازی به تذکر و انتباه نباشد مانند بسیاری از داستانها و حکایات مثنوی چون داستان طوطی و تاجر در هندوستان و یا داستان طوطی که روغن را بریخت و امثال آنو یا باید خود به تمثیل بودن آن اشارت نماید و گرنه مخاطب و خواننده آنرا واقعی و حقیقی پنداشته به گمراهی و ضلالت خواهد افتاد و این روش را ما در کتب حکایت گذشتگان مشاهده می کنیم .
حال چگونه است که قرآن کریم از بدیهی ترین قانون و مبنای تخاطب روی گرداند و افراد را به جهالت و ضلالت بکشاند؟
و می توان گفت یکی از چرندترین مطالبی که در این روزها در زمینه کلام مطرح می شود این قضیه است، آخر یکی نمی پرسد: کدام دلیل و احتمال عقلائی بر تمثیل بودن حکایات قرآن آمده است که باید از بیان این وقایع و حوادث را به واسطه آن دست برداشت و حمل بر تمثیل نمود.
کد: 3811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن الرحيم
سلام عليكم
آيا جايز است ثواب خواندن قرآن را به كسي غير از رسول اللَه صلي اللَه عليه و آله اهدا نمود ؟ (چه ائمه عليهم السلام چه اولياي الهي و چه مردم عادي)باتشكر فراوان.
هوالعلیم
بلی جائز است اما بهتر آنست که به رسول اللَه صلی اللَه علیه و آله وسلم هدیه نمود .
کد: 3711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
معنای خطاب کردن(گفتن) در "إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ لَهُ كُن فَيَكُون" چیست؟ چطور پیش از اینکه موجودی بوجود بیاید، مورد خطاب قرار می گیرد؟
هوالعلیم
این خطاب قبل از وجود خارجی او بوده و به ماهیّت او تعلّق می گیرد یعنی همان صورت ذهنی که از آن در نفس ما می باشد.
کد: 3611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با سلام.
لطفا درباره آیه 50 و 52 سوره احزاب که در ظاهر با یکدیگر تناقض دارند توضیح مرحمت بفرمایید.
يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنا لَكَ أَزْواجَكَ اللاَّتي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَ ما مَلَكَتْ يَمينُكَ مِمَّا أَفاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ بَناتِ عَمِّكَ وَ بَناتِ عَمَّاتِكَ وَ بَناتِ خالِكَ وَ بَناتِ خالاتِكَ اللاَّتي هاجَرْنَ مَعَكَ وَ امْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَها لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرادَ النَّبِيُّ أَنْ يَسْتَنْكِحَها خالِصَةً لَكَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ قَدْ عَلِمْنا ما فَرَضْنا عَلَيْهِمْ في أَزْواجِهِمْ وَ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ لِكَيْلا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (50)
لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلاَّ ما مَلَكَتْ يَمينُكَ وَ كانَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ رَقيباً (52)
با تشکر
هوالعلیم
مسئله جواز نکاح برای رسول خدا صلی اللَه علیه وآله وسلم به واسطۀ آیه اول مقیّد می شود به زمان نزول آیه بعد. یعنی این جواز مطلق نبوده است و آیه دوم به معنای نسخ حکم اول است.
کد: 3511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با تفاوت زبان مردم جهان چگونه قرآن ميتواند كتاب هدايت جهاني باشد؟
هوالعلیم
قرآن با معانی و حقائق محکمۀ خود برای همه مردم حجیّت و مشروعیّت دارد نه با خود الفاظ و عبارات و بدیهی است در صورت ترجمه این منظور حاصل می شود.
کد: 3411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بهترین راه قرائت و فهم قرآن کریم چیست؟
هوالعلیم
مطالعه تفاسیر و متونی که در این زمینه تألیف شده است مانند تفسیر المیزان.
کد: 3211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
1. بهترين روش تفسير قرآن چيست ؟
2. آيا تفسير قرآن به قرآن حجت و معتبر است ؟
3. بر فرض حجيت تفسير قرآن به قرآن آيا حجيت آن فعلي است يا شأني ؟
هوالعلیم
تفسیر و تبیین یک متن به معنای واضح و آشکار نمودن مقصود گوینده آن متن از آن عبارت می باشد .بنابر این لازمه این مطلب اطلاع مخاطب از معانی و واژه های موجود در عبارت و نیز قرائن و شواهد تعیین کننده معنا در فضای ایراد کلام از ناحیه متکلم می باشد . رعایت این دو نکته مهم انسان را در رسیدن به مقصود متکلم یاری می دهد . بناء علیهذااز آنجا که هیچ فردی مانند حضرات معصومین علیهم السلام نسبت به معرفت این دو اصل موجود نمی باشد روایات و آثار باقیه از آنان در تفسیر آیات قرآن می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد و نیز در مواردی که از آنان مطلب نرسیده باشد و یا آن مطلب دارای عمق و حقائق ژرف گونه ای باشد باید از ابزار لازم برای وصول به این نتیجه بهره برده شود، امثال اطلاع کافی بر معانی لغات و تاریخ و ادبیات و خصوصاً فلسفه متعالیه و عرفان نظری و احاطه بر آثار و روایات وارده از حضرات معصومین علیهم السلام .
و حجیت بر این اساس فعلیه خواهد بود.
کد: 3111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آيا غير از قانون خدا به منبع ديگری رجوع كنم، در حالی كه او اين كتاب را با تمام جزئيات برای شما نازل كرده است؟ كسانی كه كتاب آسمانی دريافت كردند، تشخيص می دهند كه اين از جانب پروردگارت با حقيقت نازل شده است. هيچ شكی به خود راه نده.
هوالعلیم
فهم آیات قرآن بدون مراجعه به احادیث اهل بیت علیهم السّلام که أعرف به کتاب خدا می باشند محال است.
کد: 3011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا حضرت علامه طهرانی فرزندان خود را اجبار یا اختیار برای حفظ قرآن می کردند ؟ (در کتاب نور ملکوت قرآن می فرمایند : طلبه باید حافظ قرآن باشد(
هو العالم حفظ قرآن یکی از توفیقهای عظیم الهی استکه شامل برخی از افراد می شود، انسان به هر میزان که حافظ قرآن باشد در روز قیامت از مرتبه بالاتری برخوردار است. ولی ایشان اجبار بر حفظ نمی کردند بلکه تشویق وترغیب می نمودند
کد: 2911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
باعرض سلام و خسته نباشید من از محضر استاد سؤالی داشتم می خواهم بدانم که وقتی خداوند در قرآن می فرماید:" نفخت فیه من روحی" منظور از این آیه چیست؟ و اینکه می فرماید شما را از روح خودم آفریدم، مگر خداوند هم مانند انسان روح دارد؟ و می توان گفت خداوند روحی شبیه روح انسان است ولی با این تفاوت که روح انسان محدودیت هایی دارد اما روح خداوند بی انتهاست؟ با تشکر
هوالعلیم
روح خداوند همان ذات بحت و بسیط و حقیقت وجود است که مرتبه او مقدّم بر رتبه اسماء و صفات کلّیّه اوست و سایر موجودات از اسماء و صفات او نشأت گرفته اند بدین لحاظ مرتبه انسان از تجرّد تامّ و روحانیّت محض انتزاع گردیده است و این به معنای روح می باشد.
کد: 2811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
ضمن عرض سلام و تحیت
آیا بین تفسیر نمونه و المیزان از نظر روائی و محتوایی فرق است و چرا بعضی از اساتید حوزه که ادعای تدریس فلسفه و دروس سطح حوزه را دارند در مورد تفسیر نمونه نظر خوبی ندارند و آن را تفسیری ضعیف مطرح می کنند و در هر جلسه خصوصی و عمومی افراد را تشویق به خواندن تفسیر المیزان می کنند؟ نظر حضرتعالی در این خصوص چیست ؟
هوالعلیم
شکّی نیست که تفسیر المیزان از میان سایر تفاسیر مانند ماه در بین ستارگان است.
شخصیّت علمی و معنوی علّامه طباطبایی رحمة اللَه علیه در این تفسیر به خوبی آشکار است و بسیاری از بزرگان همچون مرحوم علّامه طهرانی و آیة اللَه مطهّری اعتراف به عظمت و علوّ مرتبۀ این تفسیر بی بدیل نموده اند.
کد: 2711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در مورد تفسير الفرقان فرموديد: خوب است.
حال سؤالم اين است از چه جنبه اي ؟
2 مثلا تفسير قرآن به قرآن ايشان؟
3 بحث هاي فقهي ايشان كه به تعبير خودشان قرآني هستند مثلا در اسلام،نماز يا روزه شكسته نداريم و ...؟
4 در كتب مرحوم آقا جستجو كردم ،نامي از اين تفسير نيافتم ،كلامي از مرحوم علامه طهراني در مورد اين تفسير به ياد داريد؟
هوالعلیم.
از مرحوم والد درباره این تفسیر چیزی نشنیدهام. تعریف و تحسین تالیف دلیل بر صحت تمامی مطالب آن نیست و اینکه نماز و روزهی شکسته تشریع نشده باشد خلاف ضروریات دین است و باطل است.
کد: 2411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام
لطفا با دلایل عقلی (فلسفی) برای اینجانب اثبات بفرمایید که چرا قرآن تحریف نشده است؟
1) مگر نه اینست که در زمان خلیفه دوم کلیه ی قرآن ها جمع آوری شده و با تغییراتی مجددا انتشار یافته؟ (حتی اگر این تغییرات فقط محدود به ترتیب آیات باشد بازهم موید این مطلب است که امکان تحریف در قرآن وجود دارد)
2) مگر شیعیان به قرآن دیگری موسوم به "مصحف فاطمه (س)" اعتقاد ندارند. این موضوع چگونه قابل توجیه است؟
با سپاس
هو العلیم
آنچه از کیفیت ترتیب آیات در قرآن بدست می آید اینست که در دوجای قرآن تحریف در ترکیب انجام شده است.یکی در مورد آیه تطهیر،دوم آیه ولایت که البته با توجه به قبل و بعد آن و قرائن و شواهد اخلالی به مفهوم آیه وارد نمی شود.
و اما تحریف در خود کلمات به معنای اضافه شدن کلمه و یا سانسور و حذف کلمات دلیلی بر اثبات آن نمی باشد و روایات وارده از ائمه علیه السلام و ارجاع به قرآن از ناحیه آنها محکمترین دلیل بر حجیت قرآن می باشد و خود آنان همین قرآن را تلاوت می کردند و به اصحاب نیز توصیه بر تلاوت و تدبر در همین قرآن می نمودند و کلام امام علیه السلام حجت است.. اما مصحف فاطمه ارتباطی به قرآن ندارد بلکه مجموعه ای است از مطالب و اسرار که علم آنها فقط نزد امام معصوم علیه السلام می باشد و در زمان ظهور حضرت ولی عصر ارواحناه توسط ایشان بیان خواهد شد.
کد: 2311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام محضر مبارك عرض مي شود در سوره آل عمران آيه 7 تاويل آيات قرآن مختص خداست يا ائمه هم تاويل قرآن را ميدانند؟ با اينكه علامه طباطبايي در الميزان فرموده اند دانستن تاويل قرآن مخصوص خداست. واو در والراسخون في العلم چه واوي است؟
هوالعلیم
اگر ائمه علیهم السلام تأویل آیات راندانند پس اینهمه روایاتی که در بارۀ آیات از جانب آنها آمده است چه معنایی دارد؟
باید دانست که علم امام علیه السلام عین علم خدا است وامام مظهر علم حق است پس منافاتی ندارد.
کد: 2211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
طبق آیه ی شریفه101 سوره نساء( واذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلاة ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا )خواندن نماز بصورت شکسته به شرط این است که ترس از فتنه ی کفار باشد پس در جایی که این شرط نباشد نباید شکسته خواند.اگر نظر حضرتعالی قصر نماز در سفر مطلقا می باشد پس توجیه آیه چگونه است ؟
هو العلیم
قصر در صلوة اختصاص به مورد خوف ندارد بلکه اعم است و استدلال اخص از مدعا است.
کد: 2111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
باسلام و خسته نباشید
میخواستم بپرسم که با توجه به ایه ی 101 سوره ی نساء که خداوند میفرمایند که (هنگامی که سفر می کنید،گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید در صورتی که از فتنه کافران بترسید،زیرا کافران،دشمن آشکاری برای شما هستند.) ودر آیه ی 103 سوره ی نساء خداوند میفرمایند(وهنگامی که نماز را به پایان رساندید،خدا را یاد کنید،ایستاده و نشسته ،و در حالی که به پهلو خوابیده اید.وهرگاه آرامش یافتید نماز را بر پا دارید،زیرا نماز،برای مومنان وظیفه ای است ثابت و دارای اوقات معین.)
حالا با توجه به این دو آیه ی قران کریم،چرا ما در سفر کمتر از ده روز نماز را شکسته می خوانیم در صورتی که از کافران ترسی نداریم؟!
این مجوز شکسته شدن نماز در سفر چیست؟!
باتشکر
هوالعلیم
مفاد آیه اول نماز خوف است و ربطی به نماز مسافر ندارد.
نماز شکسته برای مسافر ارفاقی است که خداوند به او دارد گر چه مشقّتی برای او نداشته باشد.
کد: 2011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
حکم نماز شب در کدام سوره بر پیامبر واجب شده است ؟
هوالعلیم
سوره اسراء : وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً.
کد: 1911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا برای زن رعایت حجاب اجباری است ؟ دلیلی قرآنی بیاورید لطفا .
هوالعیم
آری و آیه وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِن بر ان دلالت دارد.
کد: 1801/02/2019 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
در قرآن چند آیه راجع به احکام وجود دارد؟
هوالعلیم
حدود پانصد آیه.
کد: 1711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سوره ها و آياتي که مربوط به خمس مي شود را ذکر کنيد؟ با تشکر
هو العلیم
از کشف الآیات پیدا کنید.
کد: 1411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
برای اینکه با قرآن بیشتر مانوس شویم چه باید کرد ؟
هو العالم انس بمعنای الفت و مصاحبت با شیئی را گویند و این مسئله همراه با یک نوع التذاذ است بدون التذاذ مؤانست معنی نخواهد داشت خواه التذاذ نفسانی یا عقلانی و یا روحی. حقیقت انس ملازم باسنخیت آنس با مأنوس می باشد و در صورت عدم سنخیت هیچ نوع ارتباطی که محصل این حقیقت باشد بوقوع نخواهد پیوست. توضیح اینکه از انجا که قران دارای مراتب مختلفه ای از معرفت و معانی است هر فرد باندازه همان میزان از معرفت خود با قران انس پیدا می کند و کسی که از قران حظ و نصیبی ندارد معلوم می شود هیچ نوع سنخیتی با قران نخواهد داشت .
مرحوم والد،رضوان اللَه علیه می فرمودند:در زمانیکه ما در نجف اشرف تحصیل می کردیم. روزی با یکی از فضلاء و مدرسین معروف راجع به لزوم قرائت و تدبر و تامل در قران برای طلاب صحبت می کردیم،ان شخص معروف می گفت: طلبه نباید وقتش را به خواندن قران بگذراند زیرا قران یا مجموعه ای از احکام است که مدارک احکام بصورت روایات در میان،موجودات در قران فقط مجملاتی بیش نیست و یا حکایات و قصص است که قصه و حکایت خواندن ندارد و یا مسائلی اخلاقی و اجتماعی است که طلبه اینها را خود بخود می فهمد.
زهی نادانی و جهالت شما ببینید چقدر فرق بین این سخن سخیف و موهون با کلام بلند مرتبه و گرانسنگ علامه طباطبایی است که می فرماید :مکتب تشیع حقیقتش را از مفاهیم قرانی گرفته است ولیکن شیعه انرا رها نموده و صرفا به ولایت تمسک کرده است و نتیجه ان نگارش این تفسیر کبیر المیزان است بنابراین هر چقدر انسان به مفاهیم و معانی قرآن بیشتر برسد شوق و علاقه ی او برای ادراک بیشتر ، بیشتر خواهد شد و نور آن در قلب او بیشتر خواهد شد و اُنس او با قرآن بیشتر خواهد شد. البته در این زمینه مطالبی است که انشاءاللَه در جای خود خواهد آمد.
کد: 1311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم ، اخیرا نرم افزار های متون قرآن بر روی تلفنهای همراه عرضه گردیده است. حال آیا قراءت قران از روی موبایل موجب بی احترامی به قران نمی شود. همچنین آیا می توانیم قبل از خواب البته به صورت خوابیده ار روی موبایل قرآن بخوانیم. با تشکر فراوان
هوالعالم اشکالی ندارد.
کد: 1211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام عليكم، با توجه به اين مورد كه زمانيكه نوار قرائت قرآن پخش مي شود، انسان مي تواند سكوت كند و يا مي تواند به كارش بپردازد، اگر پخش زنده باشد، چگونه است؟
هوالعلیم
می تواند سکوت کند و در عین حال به کارش بپردازد.
کد: 1111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم، در محافل انس با قرآن قاری روی صندلی برای حاضرین قرآن می خواند. آیا کار صحیحی است یا اینکه باید دو زانو رو به قبله باشد؟
هوالعلیم
روی زمین نشسته و رو به قبله باشد.
کد: 1011/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا در خانه قران بخوانیم و به نظر خودمان درست خوانده باشم بعد متوجه شویم بعضی جاهای ان را اشتباه خواندیم گناه کردیم به طور کل خواندن قران با کمی اشکال، گناه میباشد؟
هوالعلیم
اشکال ندارد.
کد: 911/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
به هنگام شروع تلاوت قراّن چنانچه از وسط سوره باشد گفتن «بسم اللَه الرحمن الرحیم» به چه صورت است ؟
هو العالم بسم اللَه الرحمن الرحیم بلحاظ شروع در هر امری از جمله قرائت قرآن مستحب است و اینکه گفته می شود هر سوره از قرآن بسم اللَه مخصوص به خود را دارد محل تأمل است . بسم اللَه الرحمن الرحیم در همه سوره ها به یک معنی است و لذا انسان می تواند قبل از انتخاب سوره ، بسم اللَه آنرا بگوید سپس سوره مورد نظر خود را انتخاب کند .
کد: 811/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آیا ثواب ختم قرآن را می شود از طریق نگاه کردن به صفحه تلویزیون برد یا باید حتما قران دستمان بگیریم؟
آیا بدون وضو هم می شود از ثواب ختم قرآن استفاده کرد؟
آیا میشود درحال دراز کشیدن یا در بستر قران گوش کرد؟
باتشکر وآرزوی موفقیت
هوالعلیم
باید انسان خود قرآن را بخواند و بدون وضوء ثواب و اجر کمتری نصیب می گردد. گوش کردن قرآن در حال استراحت مانعی ندارد.
کد: 711/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
چرا خانمها در زمان عادت نباید قران بخوانند یا لمس کنند با اینکه خود را تمیز کنند یا بعد از چند روز تمیزشده باشند ؟
هوالعلیم
چون حالتی برای آنها پیدا می شود که با لمس قرآن منافات دارد.
کد: 611/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم. یکی از اساتید درس قرآن گفته است هر آیه ای که با کلمه جلاله «اللَه» ، ( مثل آیة الکرسی و آیه نور) شروع می شود اگر قرائت شود لازم نیست قبل از آن اعوذباللَه من الشیطان الرجیم بگوییم. آیا این حرف درست است؟
هوالعلیم
خیر.
کد: 511/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
بسم اللَه الرحمن والرحیم
با سلام چرا درقرآن نام حضرت علی(ع) به صراحت به عنوان جانشین پیامبر اکرم برده نشده است.
هوالعلیم
علت این مطلب آن است که امیرالمومنین علیه السلام حقیقت ولایت است و ولایت باطن رسالت و مغزّ آن می باشد. از آنجا که باطن همیشه باید در پشت ظاهر قرار گیرد و ظاهر همچو پوسته و قشری حافظ آن باشد، بنابراین نمی توان این حقیقت را ظاهر و آشکار در قرآن مطرح نمود.
البته روایات و کلمات بزرگان در این باب بسیار است و بنده فقط اشاره ای در اینجا نمودم. و علت اینکه اسم پیامبر ذکر شده است، به جهت این است که پیامبر هر دو جهت ظاهر و باطن را دارا بوده است.
و به همین جهت است که خداوند امیرالمومنین علیه السلام را معیار و میزان حق و باطل قرار داده است و بواسطه او صف منافق از مؤمن متمیّز خواهد شد. و رسول خدا فرمود: ای علی من بر تنزیل قرآن با مشرکین جنگ نمودم و تو بر تأویل قرآن و تأویل فرآن یعنی ولایت امیر المؤمنین علیه السلام.
اگر اسم امیرالمؤمنین در قرآن می آمد که دیگر امتحان و ردّ و قبول افراد معنائی نداشت.
کد: 411/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
با عرض سلام
بنده در مورد معجزات قرآن تحقیقات بسیاری کرده ام و از بسیاری مطالب علمی و در جنبه های دیگر که در قرآن وجود دارد آگاه شده ام و برایم شکی نیست که این مطالب از جانب پیامبر اسلام نیست و هیچ انسانی قدرت خلق چنین معجزه ای را ندارد. چون توانائیهای انسان مشخص است.
اما ما انسانها از موجودات دیگر این جهان آگاهی کامل را نداریم.
شاید موجودی وجود داشته باشد که توانائیهایش از انسان بیشتر باشد،که قرآن از او باشد و علاوه بر آن در همه جهات هم پیامبر را تحت حمایت خود قرار داده باشد که معجزات دیگر او (حتی شق القمر) را برایش انجام دهد.
چگونه میشود اثبات کرد که این موجود مقتدر فقط خود خداست؟ شاید این موجود خدا نباشد!(هر چند او مخلوق خداست و قدرتش از خدا گرفته .)
هوالعلیم.
اعتراف به اعجاز در قرآن مساوی اعتراف به انتساب ربوبی است. زیرا در خود قرآن به این مسئله تصریح شده است.
کد: 311/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آيا گوش دادن به قرائت قرّاء سنى به منظور تقويت صوت و لحن مانعى دارد؟
هوالعلیم
اشکال ندارد.
کد: 211/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
سلام علیکم.گوش کردن به صوت ترتیل قاریان سنّی در نفس انسان اثرمعکوس می گذارد؟
هوالعلیم
تأثیری ندارد.
کد: 111/04/2017 00:00:00گروه: قرآن وتفسیر
آيا گوش دادن به تلاوت قراء سنّي به منظور تمرين ايرادي دارد؟
هوالعلیم
خیر