موضوعات مرتبط

نماز

پرسش و پاسخ های مربوط به نماز مسافر

تعداد: 7
پرسش: نماز مسافر

کد: 1914گروه: احکام
مسافر کرج هستیم و نیت ده روز را کرده بودیم و قصد داریم بعد از اذان ظهر به تهران برویم و تا شب برگردیم آیا موقعی که برگشتیم باید برای نماز و روزه دوباره نیت ده روز را بکنیم؟

هوالعلیم

باید دوباره نیّت کنید.

پرسش: نماز مسافر

کد: 1913گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1 کسی که قصد مسافرت دارد وقتی به ایستگاه قطار یا فرودگاه می رسد ؛ نماز در آن محل شکسته است یا تمام؟ نماز در فرودگاهها و یا ایستگاههای قطار در موقع رفتن به مسافرت و یا آمدن از مسافرت شکسته است یا تمام ؟ با توجه به این مطلب که فرودگاه یا ایستگاهها بیرون از شهر می باشند.
2 نماز در فرودگاه جده که شخص می خواهد از آنجا به جحفه برود ؛ تمام است یا شکسته ؟ در خود جحفه چطور ؟
3 با توجه به این مطلب که هلال ماه عربستان یک روز با ایران تفاوت دارد کسی که از ایران به حج می رود برای اعمال خود مانند عرفه و عید قربان به کدام تقویم عمل کند؟

هوالعلیم


اگر ایستگاه قطار و فرودگاه داخل شهر حساب شود نه خارج از شهر نماز تمام است و الا شکسته . مثلاً فرودگاه مشهد خارج از شهر به حساب می آید ولی فرودگاه طهران داخل شهر است و يا حداقل حدّ ترخص محسوب نمی شود.
2 در هر حال شكسته مي باشد.
3 به تقویم عربستان عمل نمایید.

پرسش: نماز مسافر

کد: 1911گروه: احکام
با سلام بنده در تابستان امسال به مسافرت (شمال)رفتم در حین رفتن قبل از خارج شدن از تهران و حد ترخص اذان گفته شد و به دلایلی نتوانستیم نماز را در شهر خودمان بخوانیم و به حرکت ادامه دادیم و به شمال رسیدیم . آیا نمازمان کامل است یا شکسته برای اینکه موقع اذان گفتن در شهر خودمان بودیم. با تشکر

هوالعلیم


شکسته است.

پرسش: نماز

کد: 1904گروه: احکام
سلام علیکم
من برای انجام کاری به تهران رفته و قصد ده کرده بودم و نمازم را کامل میخواندم .روز یازدهم که می خواستم به قم برگردم ، موقع اذان ظهر در ترمینال جنوب بودم. نماز من در آن مکان چگونه است؟ تمام یا قصر؟

هوالعلیم

تمام است.

پرسش: حکم نماز مسافر

کد: 1899گروه: احکام
سلام علیکم من به مسافرت رفتم و در شهری چهار روز ماندم و به مدت یک هفته به خارج کشور سفر کردم و دوباره به همان شهر اولی برگشتم و چهار روز دیگر ماندم نماز من چگونه می شود؟

هوالعلیم

شکسته است.

پرسش: حکم نماز در وطن های متعدد

کد: 1898گروه: احکام
فردی در شهر م . متولد شده و تا 15 سالگی آنجا زندگی کرده سپس در معیت والدین به شهر ب که زادگاه والدین بوده امده و پس از 2 سال زندگی برای تحصیلات دانشگاهی در شهر ت. به مدت حدود 7 سال اقامت گزیده سپس به شهر ب برگشته و حدود 4 سال آنجا اقامت و کار کرده سپس به شهر ت بازگشته و حدود 5 سال انجا بوده و اکنون در شهر ب مقیم است ،اکنون هنگام سفر به شهر م و شهر ت تکلیف وی در نماز و روزه چیست ؟ آیا آن دو شهر که اولی زادگاه او بوده و دومی محل تحصیل و کار او ، وطن دوم و سوم او محسوب می شود یا نه ؟

هوالعلیم

در شهری که محل تولد او بوده است باید نماز را تمام بخواند و امّا شهرهای محل تحصیل و کار خیر.

پرسش: حکم نماز در حرم حضرت عبدالعظیم هنگام مسافرت از تهران

کد: 1897گروه: احکام
وقتي از تهران به حرم حضرت عبدالعظيم مي رويم نمازمان شكسته است يا كامل ؟

هو العالم

نماز کامل است.