پرسش و پاسخ های مربوط به کیفیت مجالس اهل بیت

تعداد: 1
پرسش: خصوصیات مجالس اهل بیت علیهم السلام

کد: 2150گروه: آداب مجالس
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم.لطفا در مورد مجالس اهل بیت علیهم السلام و تاثیراتی که در نفس انسان می گذارد و نحوه ی برگزاری آن توضیحاتی بفرمائید و نیز بفرمائید که این محافل چقدر در رشد و حرکت سعودی انسان تاثیر دارند؟و حضرتعالی چقدر سعی و اهتمام در برگزاری و شرکت در این جلسات را توصیه می فرمائید؟با تشکر.
هوالعلیم
از امام علیه السلام روایت است که فرمودند: رحم اللَه من أحیی ذکرنا. خداوند آن کسی را که با برپا داشتن مجالس و تبلیغ و نیز نشر آثار تشیّع موجب احیاء یاد و مرام ما می شود،مورد رحمت و عطوفت خویش قرار دهد. ونیز در احادیث وارد است : عند ذکر الصالحین ینزل الرحمة. هنگامی که یاد پاکان در مجلسی شود رحمت خداوند بر آن مجلس نازل می شود. در مجالس اهل بیت سخن از مرام آنها و سیرۀ آنها و مبانی راستین آنهاست بدون ملاحظات دنیوی و مصالح شخصی و گروهی و حزبی به طوری که شنونده احساس صداقت و خلوص را در مطالب مطرح شده بنماید. مجالس فقط باید جهت تبلیغ مبانی باشد نه برای تظاهر و شهرت در قالب تبلیغ. مطالب باید مستند باشد و روضه ها باید متین و با نزاکت باشد از خواندن اشعار توهین آمیز خودداری شود. مقام و منزلت معصومین علیه السلام با سایر افراد متفاوت است.
شرکت در مجالس اگر بصورت عادت درآید نفعی نخواهد داشت. به دنبال مجالسی بروید که خلوصش بیش از سر و صدایش باشد. مجالسی که با اعلانها و پوسترها و تبلیغات همراه باشد معلوم نیست حائز این شرائط باشند.