پرسش و پاسخ های مربوط به ذبح گوسفند در شب

تعداد: 1
پرسش: قرائت فاتحه برای ائمه و بزرگان

کد: 2279گروه: اعتقادات
بسم اللَه الرحمن الرحیم
با عرض سلام خدمت حضرت آقای طهرانی ؛ خواهشمندم سؤالات زیر را پاسخ بگویید:
1 آیا به هنگام زیارت یکی از ائمه علیهم السلام و یا اولیاء مثل حضرت معصومه و یا حضرت عبدالعظیم سلام اللَه علیهما ، برای آنها فاتحه بخوانیم؟ اگر به قصد قرآن باشد چطور؟
2 آیا می توان گوسفند را در شب ذبح نمود؟
3 شرکت در مراسم ارتحال هفتم و چهلم و یا سالگرد اموات فامیل و یا دیگران چه حکمی دارد؟
4 آیا اعتقاد به ایام و اوقات سعد و نحس درست است ؟ مانند قمر در عقرب که حتی در روایات هم آمده است؟ از کجا بدانیم که اوقات سعد هستند و یا نحس ؟ و چگونه باید راعایت کنیم تا مشمول نحوست آن نشویم؟
5 احترام به سادات چگونه باید باشد ؟ آیا هر سیدی را باید احترام کرد ؟ اگر آن سید اهل معصیت و یا اینکه اعمال ناشایستی انجام بدهد چطور ؟ قهر با سید گناه دارد ؟
هوالعلیم
1 معمولاً قرائت فاتحه برای اموات با نیت انقطاع آنها از دنیا توأم می باشد و بدین لحاظ صحیح نیست که انسان برای معصومین و اولیای خدا به این قصد فاتحه بخواند ولی اگر آنها را حیّ و زنده بدانیم و صرفاً جهت اهداء ثواب قرآن قرائت فاتحه کنیم اشکالی ندارد .
2 کراهت دارد.
3 مراسم چهلم از آنجا که مختص سید الشهداء علیه السلام است اشکال دارد و اما هفتم و سالگرد بهتر است انجام نشود . سنت رسول خدا فقط 3 روز بوده است و ما باید آداب و رسوم مخالف با سنّت را کنار بگذاریم و از پیش خود کم و زیاد نکنیم و به صرف بهانه تکریم اموات و اهداء ثواب از حدود سنن و آداب ترسیم شده و تبیین شده در اسلام پا فراتر نگذاریم .
4 اینها صحّت ندارد . و در صورت شکّ و تردید صدقه بدهیم ، ، بلی نسبت به ازدواج بهتر است رعایت این نکته بشود و در برخی از تقویم ها منازل برج ها ذکر شده است .
5 احترام سید به خاطر انتساب او باشد نه شخص او و اگر فردی خلافکار است باید مثل دیگران با او برخورد شود.