پرسش و پاسخ های مربوط به روابط دختر وپسر

تعداد: 2
پرسش: انتخاب دوست دختر یا پسر بجای ازدواج

کد: 1954گروه: اجتماعی
آيا كسي كه قادر به ازدواج نيست از طرف پدر و مادر، داشتن دوست دختر براي او اشكال دارد.اگر ممكن است كمي توضيح دهيد

هوالعلیم


گرچه ازدواج موقت (نه دوست پسر یا دختر ) برای چنین مواردی و مشابه آن تشریع شده است ولی باید توجه داشت که در بسیاری از موارد خصوصاً در جامعه کنونی بسیار محتمل است که انسان به عواقب و تبعات پیش بینی نشده مبتلی گردد پس باید در این موارد به شرائط سهل تری برای ازدواج دائم ملتزم شوید.

پرسش: اختلاط در دانشگاه ها

کد: 1946گروه: اجتماعی
سلام عليكم؛ 1 با توجه به اين كه جمهوري اسلامي ايران ام القراي جهان اسلام مي‌باشد و دانشگاه‌ها و مراكز علمي در فرهنگ‌سازي جامعه تأثير بسزايي دارند، از آن مجتهد عاليقدر استدعا داريم چگونگي پوشش دختران و پسران دانشجو به ويژه در محيط دانشگاهي را بيان فرماييد.
2 شنيده مي‌شود برخي مسؤلان و نمايندگان، طرح اجراء تفكيك جنسيتي دختران و پسران دانشجو را مانع پيشرفت‌هاي علمي و پژوهشي مي‌دانند و برخي ديگر به بهانه‌ هزينه‌ مالي كه بر دوش كشور گذاشته مي‌شود آن را به صرفه نمي‌دانند. آيا سزاوار است با بهانه‌هاي ياد شده از طرح‌هاي جداسازي اصولي و تدريجي اين قشر فرهيخته جلوگيري كرد؟
3 در صورت عدم ضرورت، آيا جائز است دختران و پسران دانشجو در پروژه‌هاي علمي و پژوهشي مختلط باشند؟ در صورت وجود جنس مماثل آيا جائز است دختر و پسر جهت گفتگوي علمي، پژوهشي، فني و كاربردي و ... مشتركاً اقدام كنند؟
4 با فراهم‌‌بودن امكانات جهت تفكيك بين دختران و پسران دانشجو در كلاس‌ها و اردوها و سرويس‌هاي رفت‌وآمد، وظيفه مسؤلان و دانشجويان چيست؟

هوالعلیم


1 محیط دانشگاه با سایر امکنه عمومی تفاوتی در کیفیّت پوشش ندارد و طرح جداسازی دختران و پسران بسیار بجا و لازم الإجراء می باشد و اختلاط آنها صحیح نمی باشد و نیز اقدام مشترک چه بسا مفسده انگیز خواهد بود و باید نسبت به این مسئله اقدام کنند این بنده در کتاب حیات جاوید راجع به این مطلب عرایضی ذکر کرده ام.