موضوعات مرتبط

نماز

پرسش و پاسخ های مربوط به نماز فرادی

تعداد: 2
پرسش: نماز جماعت

کد: 1879گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
هوالعالم
حضرت آیت اللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی (دامه برکاته)
سلام علیکم
ضمن آرزوی توفیقات روز افزون از درگاه خداوند منان برای حضرتعالی چند سؤال در خصوص نماز جماعت و امام جماعت که هر از گاهی دچار ابهام برای اینجانب و رفقایم که از حضرتعالی تقلید می کنیم داشتم:
1 گاهی اوقات با برخی از روحانیون و طلاب شهرمان در خصوص مطالب حقی که از این مکتب دریافت کردیم صبحت می شود که بعضیهاشون به هر نحوی قادر به پذیرفتن نیستند و گاهی منکر بعضی از مطالب هم می شوند آیا اینها پیش ما عدالت دارند که پشت سر آنها نماز بخوانیم؟
2 بعضی اوقات در مسافرتها یا زیارتها وقتی در جماعت قرار می گیریم و هیچ شناختی هم از امام جماعت نداریم آیا می توانیم به او اقتدا کنیم (برخی دوستان میگویند اصلا لزومی ندارد در جماعت قرار گیریم برخی می گویند از ثواب نماز جماعت بهره نمی شویم کدام صحیح است)؟
3 بعضی از افراد که نمی توانیم بر آنها اقتدا کنیم آیا میشود که پشت سرشان بایستیم همراه با جماعت نیت فرادی نمائیم در این صورت نماز مغرب وعشاء که باید بلند خوانده شود چه کنیم یا همراه آنها مشغول خواندن نماز نافله شویم(در این مسئله هم بعضی از رفقا می گویند همین که ما پشت سر آنها می ایستسم نشانگر تائید آنهاست)در صورت امکان توضیح بفرمائید
4 فلسفه امام جماعت و نماز جماعت چیست؟با توجه به شرایط امروز جامعه ما، که بعضی از مطالب واضح و مشخص است
باتشکر فراوان از رفقای زحمتکش این پایگاه اطلاع رسانی در ضمن خصوصی یا عمومی بودن سؤال را خود معظم له مشخص فرمایند. خدا قوت

هوالعلیم

1 اشکال ندارد.
2 اشکال ندارد.
3 قرائت حمد و سوره در نمازهای جهریه در حد شنیدن الفاظ کفایت می کند .
4 در نمازهای فُرادی میزان نزول خیر و رحمت در حد ارتباط خود نماز گزار است با پروردگار نه بیشتر ولی در نماز های جماعت ارتباط سایر افراد نیز موجب نزول خیر و برکت برای هر فردی خواهد شد.

پرسش: نماز جماعت

کد: 1874گروه: احکام
اگر در هنگام نماز جماعت تعدادی از افراد در وسط نماز،(بدلیل شکسته بودن نماز) نماز را با هم تمام کرده و بلافاصله دوباره وصل کردند در این صورت تعداد این افراد اگر زیاد باشد ایا موقع سلام دادن انها، باید قصد فرادا کرد یا باز نماز جماعت است.

هو العلیم

نباید قصد فرادا کند.