پرسش و پاسخ های مربوط به مکتب تفکیک

تعداد: 5
پرسش: وحدت وجود و مکتب تفکیک

کد: 2136گروه: اخلاق وعرفان
ميخواهم درمورد مكتب تفكيك و وحدت وجود بدانم كه نظر هر مكتب و رهبران اين دو مكتب چه كساني هستند سپاسگزارم
هوالعلیم
در مکتب تفکیک سخن از بیگانگی علوم الهی همچون فلسفه و عرفان از مکتب وحی و اهل بیت علیهم السّلام است در حالی که این سخن کلامی است هزل و عبث و لغو در تمام احادیث اهل بیت و آیات قرآن کریم سخن از مبانی عالیه حکمت متعالیه و عرفان نظری است که بدون إشراف بر فلسفه و عرفان امکان فهم آنها وجود ندارد و قضیّه وحدت وجود به وحدت واقعیّه اصل وجود با تفاوت در مراتب آن بر می گردد که کلامی است حقّ و لا ریب فیه!
پرسش: وحدت وجود

کد: 2135گروه: اخلاق وعرفان
مشتی کوته فکر که دچار جمود فکری هستند، مسئله وحدت وجود را در برنامه "زاویه" که در شبکه 4 صدا و سیما در شبهای پنج شنبه پخش می شود، می کوبند. چرا آقا سید و شاگردان ایشان در مقابل ایشان پاسخی نمی دهند؟
هوالعلیم
پاسخ این مطالب در سخنان و نوشتارهای ما آمده است.
پرسش: مکتب تفکیک

کد: 2115گروه: حکمت وفلسفه
با سلام.لطفا نظر خود را درباره مکتب تفکیک بیان کنید.با توجه به اختلاف نظر مکتب صدرایی با مکتب تفکیک چه کتاب هایی را برای کسب اطلاعات در این باب مناسب می دانید ؟لطفا معرفی کنید.با تشکر
هوالعلیم
در خصوص این مسئله مطالبی در کتاب حریم قدس آمده است.
پرسش: مرحوم علامه طهرانی و مکتب تفکیک

کد: 2092گروه: حکمت وفلسفه
سلام علیکم
با توجه به جو خاص شهر مشهد که مهد مکتب تفکیک به حساب می آید و در نتیجه به شدت مخاف عرفان و فلسفه هستند
مرحم طهرانی با سردمداراران و پیروان این مکتب چگونه برخورد میکردند؟
آیا مناظراتی داشتند؟
آیا موفق به اقناع آنها درباره ی مسلکشان شدند؟
آیا از جانب آنها برای مرحوم علامه مسایل و مشکلاتی پیش آمد؟
شما چه توصیه ای برای برخورد با پیروان این مکتب برای بنده دارید؟

هوالعلیم

بطور کلّی اصل واساس در معتقدات ومبانی معرفتی میزان نزدیکی واقتراب او با ادلّه و براهین قطعیّه می باشد وصرف تسمیه و شعار موجب حجّیّت وملاک پذیرش نخواهد بود. در مکتب تفکیک سخن از ورود خطا واحتمال اشتباه در معارف اسلام اعم از فلسفه وعرفان به بهانه واهی عدم ورود آنها از جانب ائمه علیهم السلام و وحی می شود در حالیکه این سخن صحیح نیست و به صرف عدم ورود علمی از علوم از ناحیه ائمه آن علم مطرود و منفور نخواهد بود مانند علوم تجربی وغیره .مضافاً به اینکه این ادّعا از اصل باطل است .در زمان مرحوم والد رضوان اللَه علیه یکی از علماء مشهور مشهد به نام مرحوم آیة اللَه مروارید برای بحث و طرح اشکالات می خواستند با مرحوم والد رضوان اللَه علیه جلساتی داشته باشند ولی مرحوم والد تشکیل این جلسات را منوط به ضبط و انتشار این مباحث و در اختیار عموم قراردادن گذاردند و طبعاً مرحوم مروارید از این امر استنکاف نموده و حاضر به مباحثه نشدند و خود ایشان در کتاب جنگ به این مطلب اشاره دارند. و این بنده نیز در جزوه حریم قدس و نیز در جلد دوم اسرار ملکوت به این نکته اشاره کرده ام.

پرسش: انحراف میرزای اصفهانی و مکتب تفکیک

کد: 2029گروه: حکمت وفلسفه
با سلام خدمت آیت اللَه طهرانی با پوزش از سؤال طولانی ام از شما می خواهم کمی دقیق جوابم را بدهید .من مطلبی را از یکی از شاگردان شاگرد شاگرد میرزای اصفهانی شنیدم مطلب این بود که میرزای اصفهانی میان آسد ابوالحسن اصفهانی و میرزا علی آقای قاضی میان دو راهی می ماند ودر این میان با توسل به امام عصر و تشرف به خدمت امام ،حضرت ولی عصر او را به استاد عرفانی معرفی می کنند که آن استاد او را تعلیم می دهد وبعد ها او به مشهد می رود و مکتب تفکیک را بوجود می آورد . با این حال که شاگردان میرزای اصفهانی ادعا می کنند که او عرفان را از امام عصر گرفته است .چرا حضرت علامه طهرانی به ایشان ایراد می گیرند .شاید هم علامه از این موضوع با خبر نبودند نظر شما که پسر ایشان هستید در این مورد چیست ؟ و ایرادی که به او وارد است چیست ؟
هوالعلیم
مطلب همان است که علامه طهرانی فرموده اند.