پرسش و پاسخ های مربوط به عدالت

تعداد: 7
پرسش: نماز جماعت

کد: 1879گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
هوالعالم
حضرت آیت اللَه سید محمدمحسن حسینی طهرانی (دامه برکاته)
سلام علیکم
ضمن آرزوی توفیقات روز افزون از درگاه خداوند منان برای حضرتعالی چند سؤال در خصوص نماز جماعت و امام جماعت که هر از گاهی دچار ابهام برای اینجانب و رفقایم که از حضرتعالی تقلید می کنیم داشتم:
1 گاهی اوقات با برخی از روحانیون و طلاب شهرمان در خصوص مطالب حقی که از این مکتب دریافت کردیم صبحت می شود که بعضیهاشون به هر نحوی قادر به پذیرفتن نیستند و گاهی منکر بعضی از مطالب هم می شوند آیا اینها پیش ما عدالت دارند که پشت سر آنها نماز بخوانیم؟
2 بعضی اوقات در مسافرتها یا زیارتها وقتی در جماعت قرار می گیریم و هیچ شناختی هم از امام جماعت نداریم آیا می توانیم به او اقتدا کنیم (برخی دوستان میگویند اصلا لزومی ندارد در جماعت قرار گیریم برخی می گویند از ثواب نماز جماعت بهره نمی شویم کدام صحیح است)؟
3 بعضی از افراد که نمی توانیم بر آنها اقتدا کنیم آیا میشود که پشت سرشان بایستیم همراه با جماعت نیت فرادی نمائیم در این صورت نماز مغرب وعشاء که باید بلند خوانده شود چه کنیم یا همراه آنها مشغول خواندن نماز نافله شویم(در این مسئله هم بعضی از رفقا می گویند همین که ما پشت سر آنها می ایستسم نشانگر تائید آنهاست)در صورت امکان توضیح بفرمائید
4 فلسفه امام جماعت و نماز جماعت چیست؟با توجه به شرایط امروز جامعه ما، که بعضی از مطالب واضح و مشخص است
باتشکر فراوان از رفقای زحمتکش این پایگاه اطلاع رسانی در ضمن خصوصی یا عمومی بودن سؤال را خود معظم له مشخص فرمایند. خدا قوت

هوالعلیم

1 اشکال ندارد.
2 اشکال ندارد.
3 قرائت حمد و سوره در نمازهای جهریه در حد شنیدن الفاظ کفایت می کند .
4 در نمازهای فُرادی میزان نزول خیر و رحمت در حد ارتباط خود نماز گزار است با پروردگار نه بیشتر ولی در نماز های جماعت ارتباط سایر افراد نیز موجب نزول خیر و برکت برای هر فردی خواهد شد.

پرسش: امام جماعت عادل

کد: 1873گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم 1 امام جماعت باید عادل باشد به چه معناست؟2 عدالت از نظر شما یعنی چه؟ (چه برای امام جماعت چه شهادت و...)؟ با تشکر فراوان.

هوالعلیم

دوری از گناهان و ترک هوای نفس.

پرسش: اقتدا به امام جماعت

کد: 1870گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم.سلام علیکم،اگر امام جماعتی موسیقی هایی که تلویزیون ایران پخش می کند را گوش دهد وبنا را به اینکه جمهوری اسلامی آن را تائید نموده گذاشته و به همین جهت گوش می هد آیا جایز است پشت سر او نماز خواند؟

هوالعلیم


موسیقی از موضوعات فقهیّه است واظهار نظر در مسایل فقهی بر عهدۀ شخص مجتهد فقیه می باشد. اگر چنانچه از شخص ولی فقیه حکم و فتوائی مبنی بر جواز استماع و استفاده موسیقی و آلات موسیقی رسیده باشد در این صورت مسئله متفاوت خواهد بود ولی چنین مطلبی تاکنون شنیده نشده است.

پرسش: عدالت امام جماعت

کد: 1795گروه: احکام
بسم اله الرحمن الرحیم
محضر آیت اللَه طهرانی سلام عرض کرده خواستم در مورد ضرورت شناخت امام جماعت، 1 در حالیکه عدالت آن برای هیچ کس از مامومین محرز نشده 2 برای شخص محرز نشده است 3 عدم عدالت آن محرز شده را بدانم با تشکر

هوالعلیم


در صورت عدم احراز باید بنا را بر صحّت بگذارد.

پرسش: شرط عدالت تراشیدن ریش

کد: 1791گروه: احکام
سلام علیکم
1 بعضی از مراجع عظام در مورد فرق اعتبار عدالت بین مرجع تقلید و امام جماعت فرموده اند با توجه به مقام خاص و عظیم مرجع تقلید مرجع باید بنا بر احتیاط حریص به دنیا هم نباشد آیا مفهوم این سخن آن است که اگر امام جماعت حریص به دنیا باشد ضرری به عدالتش نمیزند ؟
2 در مورد ریش تراشی برخی اشکال میکنند که باید برای حرمت موضوعی هم وجود داشته باشد لذا اگر کسی بار اول بتراشد و بعد هر روز با ماشین اصلاح روی صورت را بگیرد این شخص فقط یک بار کار حرام انجام داده !! و اگر هم بگوییم ارسال لحیه واجب است این اشکال مطرح میشود که امر به شیئ اقتضای نهی از ضد را ندارد ... اللَهم الا که دلیل حرمت شهرت باشد ... راهنمایی بفرمایید ... با تشکر

هوالعلیم

1 قطعا مضرّ خواهد بود.
2 هر روز عمل حرام انجام می دهد و روایات در این باب موجود است.

پرسش: شرائط امام جماعت

کد: 1790گروه: احکام
سلام علیکم
سؤال حقیر از استاد گرامیم این می باشد که آیا ما می توانیم پشت سر هر روحانی نماز بخوانیم یاخیر؟اگر امام جمعات لایقی نتوانستیم پیدا نمائیم آیا لزومی دارد که حتما در مساجد جهت اقامه نماز جماعت شرکت نمائیم(باتوجه به احادیث فراوانی که در خصوص نماز جماعت داریم)؟اگر در مساجد عکس وجود داشته باشد حکم چیست (اگر در پشت نمازگزاران باشدچه)؟

هوالعلیم

قرار دادن عکس درمساجد کراهت شدید دارد.
انسان می تواند در جماعات حضور پیدا کند و به خدا توجه کند و خیلی به امام جماعت وکیفیت رفتار او حسّاسّیت نشان ندهد زیرا این مسئله انسان را از توجه به پروردگار مانع می شود.

پرسش: حکم خوردن و اشامیدن در هنگام اذان صبح

کد: 1769گروه: احکام
با سلام
1 حكم روزه واجب به شرط خوردن و آشاميدن در هنگام اذان صبح
2 حكم ارجحيت و فضيلت نماز جماعت عصر متصل به ظهر به نماز فراداي سروقت تفريق صلوات
3 حكم سود بانكي 12 و يا 17 درصد كنوني بانكها با توجه به اينكه تورم حدود 20 درصد است و ارزش كاهش پول معلوم نيست (كاهش پول با تورم متفاوت است)
4 شرايط عدالت امام جماعت به شرطيكه مي دانيد از سازمان تبليغات حقوق مي گيرد و عقايد غلطي هم با توجه به شرايط زمان دارد.
با تشكر

هوالعلیم.

1ـ اگر در ابتدای اذان باشد اشکالی ندارد.
2ـ نماز در اول وقت ارجح است.
3ـ اشکالی ندارد.
4ـ ایرادی ندارد.