پرسش و پاسخ های مربوط به امام جماعت

تعداد: 11
پرسش: نماز جماعت

کد: 1876گروه: احکام
آيا مي شود دو نفر نماز جماعت بخوانند يعني يك پيشنماز ويك ماموم؟

هو العالم

اشکالی ندارد.

پرسش: امام جماعت عادل

کد: 1873گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم 1 امام جماعت باید عادل باشد به چه معناست؟2 عدالت از نظر شما یعنی چه؟ (چه برای امام جماعت چه شهادت و...)؟ با تشکر فراوان.

هوالعلیم

دوری از گناهان و ترک هوای نفس.

پرسش: اقتداء به امام جماعت

کد: 1871گروه: احکام
در خصوص نماز جماعت . اگر امام جماعت محل كارمان كه براي خواندن نماز مبلغي از اداره دريافت مي نمايد. آيا اقتدا به ايشان دچار اشكال نمي شود و مي توان به او اقتدا كرد.

هوالعلیم


اشکالی ندارد.

پرسش: اقتدا به امام جماعت

کد: 1870گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم.سلام علیکم،اگر امام جماعتی موسیقی هایی که تلویزیون ایران پخش می کند را گوش دهد وبنا را به اینکه جمهوری اسلامی آن را تائید نموده گذاشته و به همین جهت گوش می هد آیا جایز است پشت سر او نماز خواند؟

هوالعلیم


موسیقی از موضوعات فقهیّه است واظهار نظر در مسایل فقهی بر عهدۀ شخص مجتهد فقیه می باشد. اگر چنانچه از شخص ولی فقیه حکم و فتوائی مبنی بر جواز استماع و استفاده موسیقی و آلات موسیقی رسیده باشد در این صورت مسئله متفاوت خواهد بود ولی چنین مطلبی تاکنون شنیده نشده است.

پرسش: وجوب عینی نماز جمعه

کد: 1856گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم
آیا شرکت در نماز جمعه هایی که در خارج از بلاد اسلام در کشورهای غربی برگزار می شود نیز وجوب عینی دارد؟ این مسئله برای بنده ایجاد نگرانی و زحمت فراوانی را نموده است که نمیدانم با آن چگونه برخورد کنم به طوری که به جای آنکه از رفتن به نماز احساس آرامش داشته باشم مرتب دچار تشویش و نگرانی به جهت امور کاری و مسائل جاری می شدم لهذا رفتن را برای مدتی متوقف کردم.
از خداوند متعال توفیق حضرات را خواهانم
والسلام

هوالعلیم


1 نماز جمعه درهر حال واجب است چه در کشور های اسلامی و یا غیر اسلامی ولی باید امام جماعت شیعه باشد.

پرسش: عدم جواز اقتداء شخص ایستاده به نشسته

کد: 1797گروه: احکام
1 آیا به معصیت پرداختن هم حد و اندازه دارد؟ (( و عملت بالمعاصی فتعدیت)) {ابوحمزه ثمالی}
2 آیا میشود که امام جماعت نشسته باشد و مأموم ایستاده؟

هو العلیم


1ـ یعنی استمرار در معصیت و نافرمانی.
2ـ خیر نمی شود.

پرسش: عدالت امام جماعت

کد: 1795گروه: احکام
بسم اله الرحمن الرحیم
محضر آیت اللَه طهرانی سلام عرض کرده خواستم در مورد ضرورت شناخت امام جماعت، 1 در حالیکه عدالت آن برای هیچ کس از مامومین محرز نشده 2 برای شخص محرز نشده است 3 عدم عدالت آن محرز شده را بدانم با تشکر

هوالعلیم


در صورت عدم احراز باید بنا را بر صحّت بگذارد.

پرسش: شرط عدالت تراشیدن ریش

کد: 1791گروه: احکام
سلام علیکم
1 بعضی از مراجع عظام در مورد فرق اعتبار عدالت بین مرجع تقلید و امام جماعت فرموده اند با توجه به مقام خاص و عظیم مرجع تقلید مرجع باید بنا بر احتیاط حریص به دنیا هم نباشد آیا مفهوم این سخن آن است که اگر امام جماعت حریص به دنیا باشد ضرری به عدالتش نمیزند ؟
2 در مورد ریش تراشی برخی اشکال میکنند که باید برای حرمت موضوعی هم وجود داشته باشد لذا اگر کسی بار اول بتراشد و بعد هر روز با ماشین اصلاح روی صورت را بگیرد این شخص فقط یک بار کار حرام انجام داده !! و اگر هم بگوییم ارسال لحیه واجب است این اشکال مطرح میشود که امر به شیئ اقتضای نهی از ضد را ندارد ... اللَهم الا که دلیل حرمت شهرت باشد ... راهنمایی بفرمایید ... با تشکر

هوالعلیم

1 قطعا مضرّ خواهد بود.
2 هر روز عمل حرام انجام می دهد و روایات در این باب موجود است.

مشاهده بیشتر...