پرسش و پاسخ های مربوط به طهارت ونجاست

تعداد: 6
پرسش: وسواس در طهارت

کد: 1935گروه: احکام

سلام

امروز ظهر وقتی از حمام بیرون آمدم و رفتم که وضو بگیرم قبل از وضو متوجه سوزشی روی دستم شدم که رویش خراش ایجاد شده بود و انگار اندکی پررنگی مثل خون رویش بود برای جلوگیری از وسواس به آن زیاد توجه نکردم ولی بعد ز وضو فهمیدم که سوزش آن بیشتر شد و وقتی نگاه کردم دیدم که اندکی خون از آن تراوش میکند. آیا در این صورت آبی که هنگام وضو روی دستم کشیدم و به جاهای دیگر هم ریخته شده نجس بوده و به هر جا مثل بلوز پاشیده شده آنرا نجس کرده؟

هوالعلیم

لازم نیست این قدر دقت کنید.

پرسش: وسواس خارج از حد و مرز

کد: 1934گروه: اجتماعی
سلام در ابتدا تشکر ویژه ای می کنم بابت راهنمایی ها و کمک هایی که از مرکز شما دریافت کردم اما مثل اینکه ما درست بشو نیستیم در ابتدا که اصلا قبول نداشتم وسواسم! اما چون دیدم همه و کارشناسان دینی می گویند، قبول کردم و هر روز در حال مبارزه ام و هر روز هم کم می آورم اما به حرف های سینه ام محل نمی گذارم .
این مشکل جوری شده که قید ازدواج را هم زدم و دائماً با خودم می گویم آن شخصی که به عنوان همسر می خواهد بیاید در زندگی ات که مثل مادرت نیست و نمیتواند کارهای تو را راجع به نجس و پاکی و یا سایر احکام دین تحمل کند. تازه اصلا معلوم نیست که این خانم مقید به رعایت احکام شرعی باشد و هر روز من باید زجر بکشم که مثلا درست لباس و یا جایی را تطهیر نکرده و ... . کلا عذابم از الان که مجرّد هستم و تنها بیشتر میشود، زیرا الان تنها احکام خودم است ولی بعد از ازدواج احکام همسرم هم اضافه میشود و این یعنی مصیبت.
همچنین میگویم موقع نزدیکی من از کجا بدانم ترشحاتی که از همان اول در اثر ملاعبه با همسر خارج میشود پاک است یا نجس؟ نسبت به بچه ها در آینده چه کار کنم و مطمئنم در تطهیر بچه ها و سایر مسائل دچار مشکل میشوم.
این ها راجع به احکام و من دائماً اضطراب دارم که حتی اگر تحقیق هم کنم از کجا معلوم که این خانم واقعا پاک بوده باشد، از کجا معلوم که رابطه ای با هیچ پسری نداشته و مرتکب زنا نباشد؟ از کجا معلوم مثل این همه دختری که تو کوچه و خیابان ها هستند و یا راجع به آنها تو اینترنت میخوانم نباشد،از کجا بدانم واقعا چشم و گوشش بسته است و خیلی فکرهای دیگر که از دایره حوصله خارج است و گفتن آن من را بیشتر مضطرب میکند.
پس نتیجه ای که گرفتم این است که فردای قیامت در دادگاه عدل الهی من راجع به مسئله ازدواج باز خواست نمیشوم و همین دلیل ها را به خدا می گویم و می گویم که من روسیاه عذرم موجه است. حال شما چه میگویید؟

هوالعلیم

اگر با این طرز تفکّر بخواهید به زندگی ادامه دهید راهی جز فناء و نیستی برای شما باقی نمی ماند.

پرسش: وسواس شک

کد: 1933گروه: احکام
1 آیا مایع بی رنگی که از اندام تناسلی مرد خارج میشود وضو را باطل می کند؟ آیا غسل جنابت واجب می شود؟ ورود به مسجد اشکال دارد؟
2 دچار وسواس شده ام چکار کنم؟ مثلا موقع وضو صورت را می شویم ولی احساس می کنم یک جایی از صورت آب نخورده؟یا هنگام غسل هم همینطور؟ راهنمایی کنید.
3 در موقع وضو ابتدا باید با دست چپ دست راست را شست و یا با دست راست دست چپ را ؟ در تمیم چطور است؟
4 برای رهایی از وسوسه های شیطان باید چکار کرد؟؟ یک دعای کوتاه به من یاد دهید؟؟

هوالعلیم

1 خیر

2 توجّه نکنید.

3 اوّل با دست چپ دست راست شسته می شود.

4 توکّل بر خدا را هیچگاه از یاد نبرید احتیاجی به دعا نیست.

پرسش: وسواس

کد: 1932گروه: احکام
محضر حضرت آیت اللَه طهرانی
با سلام و عرض تحیت
جوانی هستم که تا بدان جا که به خاطر دارم از حدود 6 سال پیش با انواع وسواس گریبانگیرم.از قرائت و بقای وضو و غسل و طهارت و شک در ادای ذکر در حال سکون و مانند آن.بسیار هم تلاش کرده ام که از این دست وسواس ها فرار کنم و در مقابله با بعضی از آنها موفق بوده ام و امروز خوشبختانه وسواس در بقای وضو و قرائت و ... را ندارم.
اما متاسفانه مسئله ای که با آن بسیار درگیرم و این مسئله حتی تا آرزوی مرگ و خاتمه ی زندگی هم مرا سوق می دهد و قصد جدی پرهیز از ازدواج را برای جلوگیری از بدبخت کردن یکی دیگر را هم در سرم می پروراند وسواس در مورد طهارات و نجاسات و به خصوص خون می باشد . زخمی شدن بدنم و به خصوص اعضای وضویم برایم دردسر شده است.از خون مرده زیر ناخن تا ترک خوردن و خونی شدن لب ها و پاشنه ی پا و نظایر آن.جدا از آن مسئله بی مبالاتی ای در بعضی افراد و من جمله اعضای خانواده می بینم.برادر کوچکم مرتب گوشت های نزدیک ناخن هایش را می خورد و سر انگشتانش زخمی و خونی می شود و با همان دستها بدون شستن آن ها به شیر آلات خانه دست می زند.پدر و مادرم از همان شیر آلات وضو می گیرند.مادرم در شستشوی لباس ها زیاد در قید تیره و مضاف شدن آب نیست.لباس یا جوراب خونی را که می دانید با شستن معمول تمیز نمی شود را با آب کشی ساده در ماشین لباس شوئی تمام اتومات می اندازد.توی دانشگاه هم که بودم هم اتاقی هایم دقت نمی کردند.هر جند در این مسئله با آنها مشکلی نداشتم اما مثلا دوتایی بودمند که خون روی جوش ها را با دست تر کشیدن روی آن!! تطهیر کرده و وضو می گرفتند...
مسئله ی جدیدی که ذهن مرا به خود درگیر کرده مسئله آب کر و قلیل است.قبلا به پمپ داربودن خانه ها و ساختمان های مرتفع فکر نمیکردم اما مدتی پیش که فهمیدم درپمپ هایی که ارتباط آب خانه را با آب شهر قطع می کنند مسئله ی قلیل شدن آب اتفاق می افتد یکی دیگر از بدبخی های من شروع شد.
چند سال پیش به حج مشرف شدم و در شهر مدینه جسارتا"غسل بر من واجب شد و حالاپس از آن گذشت آن همه می بینم که بی خبر حکم آب کر را بر آب هتل داده ام و غسل و طهارت بدنم احتمالا" مشکل داشته است
حضرت استاد
من منکر دقت ها زیاد خود در این مسئله نیستم اما دو مورد اساسی در این میان وجود دارد:
1.در صدر اسلام و گذشته های دور باآن شرائط خاص تطهیر با آب قلیل در فقه شیعه است مردم چه می کرده اند؟ امروز امام زمان مثل من بدبخت مجبور بودند در ساختمان هائی زندگی کنند که آبشان قلیل است به تطهیر بدن و به خصوصو لباس بپردازند چه می کردند؟جرا اهل سنت این قدر در مورد نجاسات و طهارات آسان گیرند و ما؟شما فکر کنید من ازدواج کنم :با دخترانی که پاک و نجس رعایت نمی کنند و تازه متدینینشان هم در پاکی و نجاست کر و قلیل و مانند آن را باور ندارند و مانند سنی ها رفتار می کنند چه کنم؟
من دوست نماز شب خوانی داشتم که فکر می کرد خون کمتر از حد یک ریالی پاک است!!با این مومنین و متدین چه باید کرد؟
وظیفه من چیست:در مقابل نگاه بهت زده و تعجب کرده ی کسانی که در مقابل سؤالات من در مورد پمپ دار بودن یا نبودن فلان ساختمان می پرسم چه کنم.مرجعی که می فرماید باید یقین به کر بودن آب داشت تا بر آن حکم کر جاری ساخت از بدبختی ها من خبر دارد؟
باور بفرمائید که گاهی آرزو می کنم کاش سنی بودم،کاش مثلا متدین نبودم،کاش هیچ گاه با دین آشنا نمی شدم.از شما چه پنهان که گاهی از خدا هم بدم می آید.
هر چند می دانم جواب شما هم این بار شاید ره مرا عوض نکند ولی به عنوان عزیزی که دوست داشتم تا حداقل درد دل های مرا بشنود این نامه را برایتان ارسال کردم.امیدوارم که اگر از اولیای الهی مخصوصا" مرحوم علامه دراین زمینه خاطره ای دارید بیان فرمائید شاید به سبب انفاس قدسیه آنان تاثیری بر من عاصی داشته باشد
کوچک شما

هوالعلیم

1ـ پمپهای ساختمان به هیچ وجه موجب قطع شدن آب نخواهند شد و آب داخل لوله ها همچنان کر میباشد.
2ـ وظیفه ی شما این است که با همین وضع موجود به عبادات و مسائل شرعی بپردازید و هیچ دغدغهای به خود راه ندهید.

پرسش: نوافل در سفر صلاه اوابین غسل پس از تیمم نجاست

کد: 1853گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1 آیا نوافل روزانه همینطور نماز شب را در سفر هم باید به جا آورد؟
2 از مرحوم قاضی رحمه اللَه علیه نقل شده است که ایشان به نوافل ظهر و عصر صلاة اوابین می گفتند و بسیار بر آن تاکید داشتند؟ آیا صحیح است؟ و ایا نظر مرحوم آقا درباره اهمیت نوافل کدامیک بوده است؟
3 کسی که برای جنابت، تیمم بدل از غسل کرده است، بعد از اینکه آب پیدا کرد آیا باید غسل کند؟
4 آیا فرش و اشیائی که با بول بچه و یا سایر نجاسات مثل خون نجس شده است بعد از خشک شدن آن محل چه حکمی دارد؟ تماس بدن مرطوب با آن محل ،موجب نجاست است؟

هوالعلیم


1 نافله ظهر و عصر ساقط است.
2 همینطور است .
3 بلی باید غسل کند.
4 خیر.

پرسش: نجاست لباس در نماز

کد: 1836گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب
مطلبی دیده بوم در برخی کتب مربوط به احکام شرعی مبنی بر این که نجس بودن لباس های زیر و یا جوراب و کمربند و یا وجود چیز نجس در جیب در هنگام نماز اشکال ندارد! آیا این مطلب صحت دارد؟

با کمال تشکر و سپاس

هوالعلیم.


اگر مقدار آن کمتر از ستر عورت است، اشکالی ندارد.