پرسش و پاسخ های مربوط به لفظ جلاله الله

تعداد: 2
پرسش: عدم گذاشتن تشدید بر لفظ جلاله الله

کد: 2289گروه: متفرقه
بسم اللَه الرحمن الرحیم
شنیده شده است که مرحوم علامه قدس اللَه می فرموده اند گذاشتن تشدید ( ّ) برلفظ جلاله حرام است. ایشان در رساله سیر و سلوک ، انطباق رسم الخط عربی با حساب ابجد فرموده اند . لکن آنچه در میان خود عرب و علما در رسم الخط متداول بوده است گذاشتن تشدید است والبته تصریح به زینت بودن آن دارند.
حال آیا دلیل مرحوم آقا همین امر است ؟ علاوه بر اینکه انطباق با حساب جمل نظر برخی قدما است نه همه ؟
والسلام علیکم
هوالعلیم
ایشان حکم به حرمت نکرده اند بلکه آنرا مخالف قواعد می دانند و حقیر نیز بر این مسئله تأکید دارم و قضیه انطباق بر
جمل و حساب ابجد صحیح است و در صورت تشدید خلاف ظاهر خواهد شد.
پرسش: ارتباط اسم هو با اسم الله

کد: 2180گروه: حکمت وفلسفه
با عرض سلام خدمت شما،لطف بفرمایید در مورد ارتباط ذات خداوند متعال با اسم هو و اسم اللَه و اسم احد که در سوره توحید آمده و بقول اهل معرفت شناسنامه خداست و ارتباط آن با نور مقدس ذوات معصومین سلام اللَه علیهم اجمعین که در روایات معصومین با آیه نور(اللَه نور السموات و الارض . . .)طبیق داده شده و صادر اول و حقیقت محمدیه صلی اللَه علیه و آله و سلم که لسان عرفاست توضیح بفرمایید،سؤال دیگری که از خدمتتان داشتم در مورد اتحاد نورانی ذات حضرت رسول و حضرت مولا سلام اللَه علیهما و الهما طاهرین و ارتباط آن با ذات خداوند علی اعلی است و ظهور نور توحید خداوند در عوالم امکان است و چرا در روایت از حضرت صادق بیان شده که اولین اسمائی که خداوند خود را به آنها نامید علی و عظیم بود و اصلا فرق اسم خدا با صفت خدا با ذات خدا و با لا اسم له و لا رسم له و سرالمستتر چیست؟
با تشکر ببخشید سؤالاتم خیلی طولانی شد
هو العلیم
1ـ مرتبه هو و احد و ذات باری همه یکی است و اللَه اسم جامع بین هو و بین احد است.
2ـ و اما انوار معصومین علیهم السلام همان جامعیّت اسم واحدیّت است که موجب ظهور و بروز اسماء و صفات کلیّه حق شده است.
3ـ اتّحاد بین انوار معصومین علیهم السلام با ذات احدیت بواسطه فناء آن انوار در مرتبه هو هویّت است.
4ـ تسمیه ذات به علیم بواسطه اتحاد ذات با حقیقت علمیه به خود است و عظیم به معنای سعۀ اطلاقی وجود خویش است . و اما فرق اسم و صفت با ذات ، فرق معلول با علت مافوق خود است که همان سرّ مستتر است.