کتابهای مربوط به عرفان

تعداد: 5

سخنرانیهای مربوط به عرفان

تعداد: 3

صوتهای مربوط به عرفان

تعداد: 37مشاهده بیشتر...

پرسش و پاسخ های مربوط به عرفان

تعداد: 2
پرسش: کدام نظر در مذاهب ادبی نزدیکتر به معارف شیعی می باشد

کد: 2219گروه: متفرقه
با توجه به مطالعات علمی طولانی حضرتعالی در ادبیان عرب، به نظر شما آراء و اقوال کدامیک از مذاهب ادبی (کوفی، بصری، بغداد) با مباحث معارف اسلامی نزدیک تر است تا یک طلبه بیشتر در مورد آنها تحقیق و بررسی کند؟
هو العلیم
وظیفه طلبه اهتمام به وصول مکتب اهل بیت علیهم السلام است.اصل معارف از ناحیه خداوند بتوسط قرآن نازل شده است و لواداران دین با احادیث و مبانی خود از حقائق این کتاب آسمانی پرده برداشتند. بنابراین اگر کسی بتواند با سعی بلیغ و جدیت تام و پرداختن به دروس مختلف ادبیات به شکل جدّی و متقن و اصول و فقه و تفسیر و صدالبته دروس فلسفه و عرفان به نقطۀ اوج مراحل تحصیل دست یابد،این فرد می تواند نسبت به کیفیت آراء متفاوته و مذاهب مختلف و تشخیص حق و باطل صاحب نظر و رأی گردد. پس بهتراست طلبه بجای پرداختن به مسائل جانبی و حاشیه ای تمام همت و امکانات خود را در این موارد یادشده مصروف نماید.مطالعه عمیق در احادیث اهل بیت علیهم السلام با وجود استعداد و توان علمی برخاسته از حکمت و عرفان و اخلاق،انسان را از سایر مکاتب بی نیاز می نماید.
پرسش: مرحوم علامه طهرانی و مکتب تفکیک

کد: 2092گروه: حکمت وفلسفه
سلام علیکم
با توجه به جو خاص شهر مشهد که مهد مکتب تفکیک به حساب می آید و در نتیجه به شدت مخاف عرفان و فلسفه هستند
مرحم طهرانی با سردمداراران و پیروان این مکتب چگونه برخورد میکردند؟
آیا مناظراتی داشتند؟
آیا موفق به اقناع آنها درباره ی مسلکشان شدند؟
آیا از جانب آنها برای مرحوم علامه مسایل و مشکلاتی پیش آمد؟
شما چه توصیه ای برای برخورد با پیروان این مکتب برای بنده دارید؟

هوالعلیم

بطور کلّی اصل واساس در معتقدات ومبانی معرفتی میزان نزدیکی واقتراب او با ادلّه و براهین قطعیّه می باشد وصرف تسمیه و شعار موجب حجّیّت وملاک پذیرش نخواهد بود. در مکتب تفکیک سخن از ورود خطا واحتمال اشتباه در معارف اسلام اعم از فلسفه وعرفان به بهانه واهی عدم ورود آنها از جانب ائمه علیهم السلام و وحی می شود در حالیکه این سخن صحیح نیست و به صرف عدم ورود علمی از علوم از ناحیه ائمه آن علم مطرود و منفور نخواهد بود مانند علوم تجربی وغیره .مضافاً به اینکه این ادّعا از اصل باطل است .در زمان مرحوم والد رضوان اللَه علیه یکی از علماء مشهور مشهد به نام مرحوم آیة اللَه مروارید برای بحث و طرح اشکالات می خواستند با مرحوم والد رضوان اللَه علیه جلساتی داشته باشند ولی مرحوم والد تشکیل این جلسات را منوط به ضبط و انتشار این مباحث و در اختیار عموم قراردادن گذاردند و طبعاً مرحوم مروارید از این امر استنکاف نموده و حاضر به مباحثه نشدند و خود ایشان در کتاب جنگ به این مطلب اشاره دارند. و این بنده نیز در جزوه حریم قدس و نیز در جلد دوم اسرار ملکوت به این نکته اشاره کرده ام.