پرسش و پاسخ های مربوط به حد ترخص

تعداد: 3
پرسش: نماز مسافر

کد: 1913گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1 کسی که قصد مسافرت دارد وقتی به ایستگاه قطار یا فرودگاه می رسد ؛ نماز در آن محل شکسته است یا تمام؟ نماز در فرودگاهها و یا ایستگاههای قطار در موقع رفتن به مسافرت و یا آمدن از مسافرت شکسته است یا تمام ؟ با توجه به این مطلب که فرودگاه یا ایستگاهها بیرون از شهر می باشند.
2 نماز در فرودگاه جده که شخص می خواهد از آنجا به جحفه برود ؛ تمام است یا شکسته ؟ در خود جحفه چطور ؟
3 با توجه به این مطلب که هلال ماه عربستان یک روز با ایران تفاوت دارد کسی که از ایران به حج می رود برای اعمال خود مانند عرفه و عید قربان به کدام تقویم عمل کند؟

هوالعلیم


اگر ایستگاه قطار و فرودگاه داخل شهر حساب شود نه خارج از شهر نماز تمام است و الا شکسته . مثلاً فرودگاه مشهد خارج از شهر به حساب می آید ولی فرودگاه طهران داخل شهر است و يا حداقل حدّ ترخص محسوب نمی شود.
2 در هر حال شكسته مي باشد.
3 به تقویم عربستان عمل نمایید.

پرسش: نماز مسافر

کد: 1911گروه: احکام
با سلام بنده در تابستان امسال به مسافرت (شمال)رفتم در حین رفتن قبل از خارج شدن از تهران و حد ترخص اذان گفته شد و به دلایلی نتوانستیم نماز را در شهر خودمان بخوانیم و به حرکت ادامه دادیم و به شمال رسیدیم . آیا نمازمان کامل است یا شکسته برای اینکه موقع اذان گفتن در شهر خودمان بودیم. با تشکر

هوالعلیم


شکسته است.

پرسش: حد ترخص

کد: 1893گروه: احکام
با سلام. ایستگاه قطار محمدیه قم بیرون شهر بوده و حدود 30 کیلومتر فاصله دارد. 1 مسافری که ده روز سکونت در قم داشته و نمازش را در قم کامل می خوانده است و هم اکنون می خواهد برگردد نماز ظهر و عصر و یا عشا را در آن ایستگاه چگونه بخواند؟ 2 ساکنین قم که به قصد مسافرت به آن ایستگاه می روند یا هنگام برگشت از مسافرت نمازشان را در آنجا چگونه بخوانند؟ 3 کسی که ساکن قم است و برای همراهی مسافر تا آنجا می رود اگر بخواهد نمازش را آنجا بخواند چگونه بخواند؟

هوالعلیم.

1ـ باید شکسته بخواند.
2ـ باید شکسته بخوانند.
3ـ باید شکسته بخوانند در صورتی که از انتهای شهر تا آن‌جا بیش از بیست و دو کیلومتر باشد.