پرسش و پاسخ های مربوط به اسم هو

تعداد: 2
پرسش: ارتباط اسم هو با اسم الله

کد: 2180گروه: حکمت وفلسفه
با عرض سلام خدمت شما،لطف بفرمایید در مورد ارتباط ذات خداوند متعال با اسم هو و اسم اللَه و اسم احد که در سوره توحید آمده و بقول اهل معرفت شناسنامه خداست و ارتباط آن با نور مقدس ذوات معصومین سلام اللَه علیهم اجمعین که در روایات معصومین با آیه نور(اللَه نور السموات و الارض . . .)طبیق داده شده و صادر اول و حقیقت محمدیه صلی اللَه علیه و آله و سلم که لسان عرفاست توضیح بفرمایید،سؤال دیگری که از خدمتتان داشتم در مورد اتحاد نورانی ذات حضرت رسول و حضرت مولا سلام اللَه علیهما و الهما طاهرین و ارتباط آن با ذات خداوند علی اعلی است و ظهور نور توحید خداوند در عوالم امکان است و چرا در روایت از حضرت صادق بیان شده که اولین اسمائی که خداوند خود را به آنها نامید علی و عظیم بود و اصلا فرق اسم خدا با صفت خدا با ذات خدا و با لا اسم له و لا رسم له و سرالمستتر چیست؟
با تشکر ببخشید سؤالاتم خیلی طولانی شد
هو العلیم
1ـ مرتبه هو و احد و ذات باری همه یکی است و اللَه اسم جامع بین هو و بین احد است.
2ـ و اما انوار معصومین علیهم السلام همان جامعیّت اسم واحدیّت است که موجب ظهور و بروز اسماء و صفات کلیّه حق شده است.
3ـ اتّحاد بین انوار معصومین علیهم السلام با ذات احدیت بواسطه فناء آن انوار در مرتبه هو هویّت است.
4ـ تسمیه ذات به علیم بواسطه اتحاد ذات با حقیقت علمیه به خود است و عظیم به معنای سعۀ اطلاقی وجود خویش است . و اما فرق اسم و صفت با ذات ، فرق معلول با علت مافوق خود است که همان سرّ مستتر است.
پرسش: معنای همطرازی حضرت حق با امیرالمومنین علیه السلام

کد: 2096گروه: اخلاق وعرفان
بسم اللَه الرحمن الرحیم سلام علیکم
با توجه به مطالب صفحات 19 و24 از کتاب امام شناسی جلد 7
منظور از اینکه امیرالمومنین علیه السلام با ذات اقدس حضرت حق همردیف و همطراز قرار گرفت چیست و ارتباط این مطلب با صفحه 82 امام شناسی جلد 5 چیست؟
اگر کسی به مقام نا در اسم اللَه و یا هو برسد چون اللَه اسم جامع جمیع صفات حق است بنابراین مظهر هر صفت و اسمی می گردد. متشکرم
هوالعلیم
ولایت حضرت حقّ که به نحو تکوین همان تجلّی ذات بر قوالب امکانیه است و موجب پیدایش و استمرار حیات اشیاء در نفس حضرات معصومین علیهم السلام جاری و ساری است و این جریان و ظهور نه به معنای تفویض بلکه ظهور آن است که در این صورت دو ولایت دیگر معنا ندارد بلکه یک ولایت است که ظهور آن متفاوت است مانند ارادۀ انسان که نسبت به تمامی دست و یا ساعد و یا کف و انگشتان یکی است و تعدّد بر نمی دارد . بنابراین ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام عین ولایت پروردگار است نه در ردیف آن ولایت که موجب تعدّد در ولایت گردد. لذا در قرآن اسم آن حضرت البته نه به طور مشخصی در ردیف اسم پروردگار و رسول خدا قرار گرفته است .
2 فنای در اسم اللَه به معنای حیازتهمه اسماء و صفات است و این مرتبه با فناء ذاتی در اسم هوحاصل می شود .