موضوعات مرتبط

نماز

پرسش و پاسخ های مربوط به نماز کامل

تعداد: 8
پرسش: نماز مسافر

کد: 1914گروه: احکام
مسافر کرج هستیم و نیت ده روز را کرده بودیم و قصد داریم بعد از اذان ظهر به تهران برویم و تا شب برگردیم آیا موقعی که برگشتیم باید برای نماز و روزه دوباره نیت ده روز را بکنیم؟

هوالعلیم

باید دوباره نیّت کنید.

پرسش: نماز مسافر

کد: 1913گروه: احکام
بسم اللَه الرحمن الرحیم
سلام علیکم
1 کسی که قصد مسافرت دارد وقتی به ایستگاه قطار یا فرودگاه می رسد ؛ نماز در آن محل شکسته است یا تمام؟ نماز در فرودگاهها و یا ایستگاههای قطار در موقع رفتن به مسافرت و یا آمدن از مسافرت شکسته است یا تمام ؟ با توجه به این مطلب که فرودگاه یا ایستگاهها بیرون از شهر می باشند.
2 نماز در فرودگاه جده که شخص می خواهد از آنجا به جحفه برود ؛ تمام است یا شکسته ؟ در خود جحفه چطور ؟
3 با توجه به این مطلب که هلال ماه عربستان یک روز با ایران تفاوت دارد کسی که از ایران به حج می رود برای اعمال خود مانند عرفه و عید قربان به کدام تقویم عمل کند؟

هوالعلیم


اگر ایستگاه قطار و فرودگاه داخل شهر حساب شود نه خارج از شهر نماز تمام است و الا شکسته . مثلاً فرودگاه مشهد خارج از شهر به حساب می آید ولی فرودگاه طهران داخل شهر است و يا حداقل حدّ ترخص محسوب نمی شود.
2 در هر حال شكسته مي باشد.
3 به تقویم عربستان عمل نمایید.

پرسش: نماز

کد: 1904گروه: احکام
سلام علیکم
من برای انجام کاری به تهران رفته و قصد ده کرده بودم و نمازم را کامل میخواندم .روز یازدهم که می خواستم به قم برگردم ، موقع اذان ظهر در ترمینال جنوب بودم. نماز من در آن مکان چگونه است؟ تمام یا قصر؟

هوالعلیم

تمام است.

پرسش: حکم نماز در حرم حضرت عبدالعظیم هنگام مسافرت از تهران

کد: 1897گروه: احکام
وقتي از تهران به حرم حضرت عبدالعظيم مي رويم نمازمان شكسته است يا كامل ؟

هو العالم

نماز کامل است.

پرسش: حکم نماز کثیر السفر

کد: 1896گروه: احکام
با عرض سلام
اگر کسی چهار روز در هفته به خاطر مکان دور دانشگاه و... مجبور باشد نمازش را آنجا بخواند آیا باید نماش را شکسته بخواند؟

هوالعلیم


تمام بخواند.

پرسش: حکم روزه و نماز شخص کثیرالسفر

کد: 1895گروه: احکام
سلام علیکم ، بنده ساکن تهران و کارشناس نرم افزار هستم و اغلب با شرکتها و کارخانه هایی کار میکنم که در حوالی تهران هستند مثلا یک روز به جاجرود می روم و روز دیگر به کرج و روز دیگری به پرند و در حوالی تهران بطور نامرتب رفت و آمد کاری دارم آیا دراین نقاط روزه من کامل هست ؟ و نماز بنده باید به چه صورتی باشد؟ ممنون و متشکرم از عنایت حضرتعالی .

هوالعلیم

بله شما کثیر السفر محسوب می شوید و نمازتان کامل است و روزه نیز واجب است.

پرسش: وضعیت نماز در بلاد کبیره

کد: 1857گروه: احکام
سلام عليكم، وطن ما تهران است. با هواپيما كه از سفر آمديم در فرودگاه تهران نماز را كامل خوانديم. از فرودگاه تا محل زندگي ما بيش از 22 كيلومتر فاصله است. آيا نماز را درست خوانده ايم. ضمناً از محل زندگي ما تا شهر ري نيز بيش از 22 كيلومتر است. آيا نماز در شهر ري را بايستي كامل يا شكسته خواند؟

هوالعلیم

نمازها همه درست است.

پرسش: نماز در حرم سیدالشهد علیه السلام و مسجد کوفه

کد: 1851گروه: احکام
سلام علیکم:مستدعی است از محضر حضرتعالی محدوده ای که میشود در حرم مطهر حضرت سیدالشهداعلیه السلام و مسجد مقدس کوفه نماز را بصورت کامل خواند. التماس دعا
هو العالم نماز در حرم مطهر سيد الشهداء عليه السلام زير گنبد و رواقهايي كه مشرف به ضريح مطهر است تمام است و در رواقهايي كه پشت ديوار است ، ناقص است . ودر مسجد كوفه در تمام صحن مسجد و همه شهر نماز تمام است.