هوالعلیم
در علم حضوری چه معدّات آن اکتسابی و حصولی باشند یا خیر، اتّحاد علم با عالم و معلوم حاصل می شود بنابراین دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد.
و امّا در مسئله قیامت تبدّل و فناء این عوالم برای انسان در نفس او است چه اینکه در خارج انجام بشود یا نشود یعنی آن جنبۀ استقلالی را که در این دنیا از این عوالم مشاهده می نمود همه از بین می رود و همان جنبۀ ربطی باقی می ماند و همانطور که در این دنیا نسل بشر در سلسله ای که طی می کند به ظهور و رجعت می رسد و سپس دیگر نسلی باقی نمی ماند در عالم برزخ و حساب نیز سیر نفس او به انمحاء این عوالم منتهی می گردد.