پرسش و پاسخ های مربوط به معاندین
تعداد: 2پرسش: مخالفین اولیای الهیکد: 2089
کد: 208911/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 208911/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
بسم اللَه الرحمن الرحیم
حضرت آیت اللَه حاج سید محسن حسینی طهرانی
با عرض سلام . اینجانب انشا ءاللَه از علاقمندان و شیفتگان شخصیت برجسته فقید علم وعرفان حضرت علامه طهرانی قدس اللَه سره می باشم . اخیرا بر حسب اتفاق در برخی جلسات که بازمانده همان جلساتی که پس از فوت مرحوم انصاری برگزار و درآن بر عدم لزوم استاد در سیر الی اللَه تاکید می شده و در کتاب روح مجرد تفصیلا بدان اشاره گردیده است شرکت نمودم . پیرو مباحث مطروحه در جلسه برای حقیر سه سؤال مطرح شد. یکی اینکه آیا صحت دارد که مرحوم انصاری قدس سره چندان توجه وعلاقه ای به مرحوم آقا (حضرت علامه قدس اللَه نفسه الزکیه) نداشته و بدون اینکه به ایشان بی احترامی کند تقریبا سرد بر خورد می نموده مخصوصا در مقایسه با آقای نجابت و شهید دستغیب و امثالهم (رحمهم اللَه)؟ و سؤال دوم اینکه آن شخص محرک اصلی که شاگرد سید عبدالغفار مازندرانی بوده و آتش عدم نیاز به استاد پس از مرحوم انصاری را شعله ور می نموده کیست ؟
وسوم اینکه آن دو شاگرد مرحوم انصاری که تحت تاثیر حرفهای این شخص واقع شدند یکی را می دانم که حاج اسماعیل دولابی بوده دیگری را بفرمایید کیست ؟کمال تشکر را دارم وملتزم خواهم بود که این سؤالات در راستای فتنه انگیزی و فساد مطرح نشده وصرفاً جنبه شخصی و خصوصی دارد . ملتمس هستم که پاسخ فرمایید .
حضرت آیت اللَه حاج سید محسن حسینی طهرانی
با عرض سلام . اینجانب انشا ءاللَه از علاقمندان و شیفتگان شخصیت برجسته فقید علم وعرفان حضرت علامه طهرانی قدس اللَه سره می باشم . اخیرا بر حسب اتفاق در برخی جلسات که بازمانده همان جلساتی که پس از فوت مرحوم انصاری برگزار و درآن بر عدم لزوم استاد در سیر الی اللَه تاکید می شده و در کتاب روح مجرد تفصیلا بدان اشاره گردیده است شرکت نمودم . پیرو مباحث مطروحه در جلسه برای حقیر سه سؤال مطرح شد. یکی اینکه آیا صحت دارد که مرحوم انصاری قدس سره چندان توجه وعلاقه ای به مرحوم آقا (حضرت علامه قدس اللَه نفسه الزکیه) نداشته و بدون اینکه به ایشان بی احترامی کند تقریبا سرد بر خورد می نموده مخصوصا در مقایسه با آقای نجابت و شهید دستغیب و امثالهم (رحمهم اللَه)؟ و سؤال دوم اینکه آن شخص محرک اصلی که شاگرد سید عبدالغفار مازندرانی بوده و آتش عدم نیاز به استاد پس از مرحوم انصاری را شعله ور می نموده کیست ؟
وسوم اینکه آن دو شاگرد مرحوم انصاری که تحت تاثیر حرفهای این شخص واقع شدند یکی را می دانم که حاج اسماعیل دولابی بوده دیگری را بفرمایید کیست ؟کمال تشکر را دارم وملتزم خواهم بود که این سؤالات در راستای فتنه انگیزی و فساد مطرح نشده وصرفاً جنبه شخصی و خصوصی دارد . ملتمس هستم که پاسخ فرمایید .
هوالعلیم
بنده سخت متحیرم که چگونه افرادی حاضر می شوند با کمال جسارت به اولیای الهی همچون مرحوم انصاری افتراء نمایند و این چنین حقائق را وارونه مطرح کنند.
2 شخص مذکور فردی به نام سید هاشم رضوی هندی بوده است.
3 آن دو نفر هنوز در قید حیاتند.
پرسش: سوالاتی پیرامون عطار ابن عربی و عشقکد: 2046
کد: 204611/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
کد: 204611/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
سلام علیکم
بنده به نمایندگی از دوستانم تعدادی سؤال دارم که واقعا ما در دانشگاه نمی توانیم جوابشان را بیابیم و اساتیدمان نظرات ضد و نقیضی ارایه می دهند انشااللَه از طریق این پایگاه بتوانیم تا حدی رفع مشکل کنیم .
1 نظر شما بزرگوار در خصوص عطار نیشابوری چیست و چه جایگاهی برای این عارف به ما معرفی می فرمایید؟
2 در خصوص ابن عربی همه مشکل داریم و در خصوص آنچه که کتب خویش بیان کرده است این همه کتاب دارد و بعضی او را رد کرده و بعضی او را جزو اولیا می دانند ما که متحیریم نمیدانیم کدام درست است؟
3 دوستی داریم که دعایش مستجاب می شود و ارتباط عجیبی با امام هشتم ع دارد و گاهی به افراد موضوعاتی را بیان میکند که افراد متحیر می مانند اما به کسی بروز نمی دهد و همیشه لبخند بر لب دارد و بسیار خوش خلق است او ابن عربی را نمی پذیرد و می گوید به ابن عربی در بعضی موارد الهاماتی شده است و خدا وی را در بیان بعضی از رموز کمک کرده است و در بسیاری موارد می گوید ابن عربی اشتباه کرده است . نظر شما در این خصوص چیست؟
4 تلخ ترین سؤال بنده این است بعضی از اساتید عرفان می گویند عشق از زهد رد می شود و وقتی آدمی عاشق شد مرزهای زهد در هم می شکند و دیگر شریعت پاسخگو نیست و این بسیاری از دانشجویان را به اشتباه انداخته است . شما چه توصیه ای دارید؟
5 در خوابی به کسی توصیه به زمان بین الطلوعین شده است و خواندن معوذتین .
این شخص که این خوابها را می بیند همان کسی است که از خداوند استمداد میکند برای هدایت .آیا شما توصیه ای برای این دوست ما دارید؟
التماس دعا و منتظر جوابهای خداوند به واسطه شما بزرگواران و برادران دینی
بنده به نمایندگی از دوستانم تعدادی سؤال دارم که واقعا ما در دانشگاه نمی توانیم جوابشان را بیابیم و اساتیدمان نظرات ضد و نقیضی ارایه می دهند انشااللَه از طریق این پایگاه بتوانیم تا حدی رفع مشکل کنیم .
1 نظر شما بزرگوار در خصوص عطار نیشابوری چیست و چه جایگاهی برای این عارف به ما معرفی می فرمایید؟
2 در خصوص ابن عربی همه مشکل داریم و در خصوص آنچه که کتب خویش بیان کرده است این همه کتاب دارد و بعضی او را رد کرده و بعضی او را جزو اولیا می دانند ما که متحیریم نمیدانیم کدام درست است؟
3 دوستی داریم که دعایش مستجاب می شود و ارتباط عجیبی با امام هشتم ع دارد و گاهی به افراد موضوعاتی را بیان میکند که افراد متحیر می مانند اما به کسی بروز نمی دهد و همیشه لبخند بر لب دارد و بسیار خوش خلق است او ابن عربی را نمی پذیرد و می گوید به ابن عربی در بعضی موارد الهاماتی شده است و خدا وی را در بیان بعضی از رموز کمک کرده است و در بسیاری موارد می گوید ابن عربی اشتباه کرده است . نظر شما در این خصوص چیست؟
4 تلخ ترین سؤال بنده این است بعضی از اساتید عرفان می گویند عشق از زهد رد می شود و وقتی آدمی عاشق شد مرزهای زهد در هم می شکند و دیگر شریعت پاسخگو نیست و این بسیاری از دانشجویان را به اشتباه انداخته است . شما چه توصیه ای دارید؟
5 در خوابی به کسی توصیه به زمان بین الطلوعین شده است و خواندن معوذتین .
این شخص که این خوابها را می بیند همان کسی است که از خداوند استمداد میکند برای هدایت .آیا شما توصیه ای برای این دوست ما دارید؟
التماس دعا و منتظر جوابهای خداوند به واسطه شما بزرگواران و برادران دینی
هوالعلیم
1
عطّار عارف کامل و سالک واصل بوده است و در این مسئله شکّی وجود ندارد.
2
محیی الدّین نیز عارف بلند پایه ای بوده است و مطالبی که در بعضی از کتب ایشان برخلاف مبانی تشیّع وجود دارد به صورت تقیّه بوده است.
3
مطلب همان است که عرض شد.
4
عشق انسان را به باطن شریعت می رساند پس نمی تواند با شریعت منافات داشته باشد. آری شریعت دارای مراتبی است چنانچه فرموده اند: حسنات الابرار سیّئات المقرّبین.
5
إن شاء اللَه خداوند توفیق ایشان را بیشتر گرداند.
1
عطّار عارف کامل و سالک واصل بوده است و در این مسئله شکّی وجود ندارد.
2
محیی الدّین نیز عارف بلند پایه ای بوده است و مطالبی که در بعضی از کتب ایشان برخلاف مبانی تشیّع وجود دارد به صورت تقیّه بوده است.
3
مطلب همان است که عرض شد.
4
عشق انسان را به باطن شریعت می رساند پس نمی تواند با شریعت منافات داشته باشد. آری شریعت دارای مراتبی است چنانچه فرموده اند: حسنات الابرار سیّئات المقرّبین.
5
إن شاء اللَه خداوند توفیق ایشان را بیشتر گرداند.