سخنرانیهای مربوط به اسماء و صفات الهی

تعداد: 1

صوتهای مربوط به اسماء و صفات الهی

تعداد: 26مشاهده بیشتر...

پرسش و پاسخ های مربوط به اسماء و صفات الهی

تعداد: 3
پرسش: سعه وجودی پیامبر اکرم و ائمه علیهم السلام

کد: 2197گروه: حکمت وفلسفه
با عرض سلام خدمت آقای تهرانی
جمله ای حضرت علامه در امام شناسی جلد 1 صفحه 115 دارند بشرح:
چون پیامبر صلی اللَه علیه و آله از همه موجودات گنجایش وجودی آنان بیشتر و ادراک و علمشان افزون تر و مجاهده و ابتلائشان بیشتر است افضل و اشرف همه موجودات هستند.
1.منظور از گنجایش وجودی چیست؟
2.گنجایش وجودی چه تاثیری در رسیدن به کمال و ذات اقدس الهی دارد ؟لطفاتاثیر کیفی این مسئله را شرح دهید؟
3. گنجایش وجودی ائمه علیه السلام چگونه است و رابطه ی آن با ولایت کلیه ی چیست؟
4.آیا گنجایش وجودی ائمه علیه السلام متفاوت است؟و به طور کلی در مورد بقیه نفوس چگونه است؟
5.آیا گنجایش وجودی قابل تغییر است در صورت آری چگونه می توان آن را افزایش داد؟
با تشکر فراوان
هوالعلیم
1 میزان ظهور اسماء و صفات کلیه پروردگار در
نفس شخص.
2 خود سعۀ وجودی به تنهایی کار ساز نمی باشد و البته باید همراه با مراقبه و سیر به کمال راه یابد.
3 گنجایش وجودی چگونگی ندارد و همان است که در پاسخ اول ذکر شد.
4 هر فرد گنجایش مخصوص به خود را دارد چه در ائمه علیهم السلام و یا غیر آنان.
5 قابل تغییر نیست.
پرسش: اعیان ثابته

کد: 2182گروه: حکمت وفلسفه
آیا اعیان ثابته داخل در عالم اسماء و صفات هستند یا در برزخ بین عالم احدیت و واحدیت
هوالعلیم
بین احدیّت و واحدیّت برزخی وجود ندارد.
پرسش: ظهور اتم و اکمل اسماء و صفات الهی در امت رسول الله

کد: 2058گروه: اخلاق وعرفان
با توجه به تفسیر ایه و علم ادم الاسماء که در کتاب افق وحی ذکر فرمودید ، چرا این ظهور اتم و اکمل اسماء و صفات الهی در امت رسول اللَه قرار داده شده و انبیا دیگر و پیروانشان محروم بودند چه اینکه خود شما فرمودید ( هدف از سلوک رسیدن به درجه ای است که انبیا در حسرت ان بودند )و حال اینکه طبق فرمایش شما در کتاب ،خدا این امانت در انسان بما هو هو قرار داده است ؟ جمع بین این دو مطلب چگونه است ؟؟؟
هوالعلیم
مسئله تعلیم آدم چنانچه درکتاب افق وحی آمده است عبارت است از ودیعه نهادن جمیع اسماء وصفات کلیه الهی به نحو جزئی و محدود و هر کس به مقدار سعۀ وجودی خویش واجد آن اسماء و صفات می باشد و در این موضوع فرقی بین امّت های گذشته و حال نیست ،صحبت در سیر عرضی پس از فناء ذاتی در نشئۀ بقاء و مراتب اسماء است که در امت رسول خدا صلی اللَه علیه وآله وسلم بواسطۀ سعه وجودی آن حضرت بیشتر می باشد. بنابر این منافاتی دربین نخواهد بود.