پرسش و پاسخ های مربوط به مکتب تفکیک
تعداد: 5کد: 213611/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
در مکتب تفکیک سخن از بیگانگی علوم الهی همچون فلسفه و عرفان از مکتب وحی و اهل بیت علیهم السّلام است در حالی که این سخن کلامی است هزل و عبث و لغو در تمام احادیث اهل بیت و آیات قرآن کریم سخن از مبانی عالیه حکمت متعالیه و عرفان نظری است که بدون إشراف بر فلسفه و عرفان امکان فهم آنها وجود ندارد و قضیّه وحدت وجود به وحدت واقعیّه اصل وجود با تفاوت در مراتب آن بر می گردد که کلامی است حقّ و لا ریب فیه!
کد: 213511/04/2017 00:00:00گروه: اخلاق وعرفان
پاسخ این مطالب در سخنان و نوشتارهای ما آمده است.
کد: 211511/04/2017 00:00:00گروه: حکمت وفلسفه
در خصوص این مسئله مطالبی در کتاب حریم قدس آمده است.
کد: 209211/04/2017 00:00:00گروه: حکمت وفلسفه
با توجه به جو خاص شهر مشهد که مهد مکتب تفکیک به حساب می آید و در نتیجه به شدت مخاف عرفان و فلسفه هستند
مرحم طهرانی با سردمداراران و پیروان این مکتب چگونه برخورد میکردند؟
آیا مناظراتی داشتند؟
آیا موفق به اقناع آنها درباره ی مسلکشان شدند؟
آیا از جانب آنها برای مرحوم علامه مسایل و مشکلاتی پیش آمد؟
شما چه توصیه ای برای برخورد با پیروان این مکتب برای بنده دارید؟
هوالعلیم
بطور کلّی اصل واساس در معتقدات ومبانی معرفتی میزان نزدیکی واقتراب او با ادلّه و براهین قطعیّه می باشد وصرف تسمیه و شعار موجب حجّیّت وملاک پذیرش نخواهد بود. در مکتب تفکیک سخن از ورود خطا واحتمال اشتباه در معارف اسلام اعم از فلسفه وعرفان به بهانه واهی عدم ورود آنها از جانب ائمه علیهم السلام و وحی می شود در حالیکه این سخن صحیح نیست و به صرف عدم ورود علمی از علوم از ناحیه ائمه آن علم مطرود و منفور نخواهد بود مانند علوم تجربی وغیره .مضافاً به اینکه این ادّعا از اصل باطل است .در زمان مرحوم والد رضوان اللَه علیه یکی از علماء مشهور مشهد به نام مرحوم آیة اللَه مروارید برای بحث و طرح اشکالات می خواستند با مرحوم والد رضوان اللَه علیه جلساتی داشته باشند ولی مرحوم والد تشکیل این جلسات را منوط به ضبط و انتشار این مباحث و در اختیار عموم قراردادن گذاردند و طبعاً مرحوم مروارید از این امر استنکاف نموده و حاضر به مباحثه نشدند و خود ایشان در کتاب جنگ به این مطلب اشاره دارند. و این بنده نیز در جزوه حریم قدس و نیز در جلد دوم اسرار ملکوت به این نکته اشاره کرده ام.
کد: 202911/04/2017 00:00:00گروه: حکمت وفلسفه
مطلب همان است که علامه طهرانی فرموده اند.